Jump to content
Annons

Roland vs1680 till fl-studio


musicinmymind

Recommended Posts

Hej! Jag har ett problem, har googlat runt och inser att där inte finns någon lätt lösning. Har gått igenom några workstation, samt några analoga portastudios, och har sen ett antal år en roland vs1680 digitalstudio som jag kunnat hantera ganska bra, men nu har den stått i några år och känner mig mer sugen på att flytta in i pc-miljö. 

Har FL studio installerad, men har inte riktigt lärt mig hantera det så bra än, och gillar egentligen mest att arbeta i portastudion. Men - lättare att skicka filer när man har det i FL.

HUR kan jag överföra låtar med sina spår från 1680 till FL? Vill inte skicka kanal för kanal då det tar en evighet. Har cdbrännare i 1680, kan man spara ner i nåt format som sedan lätt kan plockas in i FL?  Har testat med midisladdar och kopplingar kors och tvärs, men det är alltid nåt som strular. 

Någon som hittat nån lösning på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tittade på utgångarna osv, där verkar inte va något smidigt sätt att få ut alla outputs. Såvida du inte har ett interface med åtta ingångar det vill säga. Mest intressant är väl CD brännaren, bränner den ner det till en vanlig CD eller data-CD med Wav-filer? Oavsett borde det inte va några problem att bara dra de filerna rätt in i FL. (Du får ju rippa först såklart om den bränner det som en vanlig ljud-CD)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag har bara använd brännaren för att spara ner projekt, och för att bränna färdiga låtar. Då ska jag testa och se vilka format det går att få ut. Som du säger, så borde den ju kunna spara i wavefil, men hade velat hitta nåt sätt så jag kunde spara i ett komprimerat format som sedan kunde öppnas och importeras i FL. Får experimentera lite.
Det jobbiga är att man kvävs kreativt när man ska lösa sånt tråktekniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade både en VS-880 och en VS-1680 en gång i tiden - trevliga maskiner och kul att jobba med förutom  överföringen till dator (detta var på Pentium III-tiden). Eftersom den skriver sitt eget filformat så var jag tvungen att föra över allting via ljudutgångarna till datorn, men eftersom den synkade gördåligt via S/Pdif:s digitalutgång blev alla spår osynkade i datorn. Vet ej om det berodde på att VS:en hade dålig synk eller om det var i Cubase/RME-ljudkortet.

Det enklaste sätttet är som HowAboutSomeSnus säger att spela över allting från ljudutgångarna via ett lämpligt ljudkort. Synka först VS:en med midi-kabel och spela in så många spår som möjligt samtidigt. Har dock för mig att synken var rätt dålig via midi också, kan ha varit skit bakom spakarna på den tiden - och PC plus Cubase och Roland VS-1680 var ingen bra kombo.

Man skulle nog kunna bränna alla spår som färdiga Wav-filer men det kommer att ta en enormt lång tid - Rolands CD-brännare var inte jordens snabbaste om man jämför med dagens, men väldigt stabila när man skrev långsamt; har för mig att de bara skrev bra i 4x eller 6x hastigheten.

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...