Jump to content
Annons

Min mix?


Luksenburg00

Recommended Posts

Annons

Hej Luksenburg och hjärtligt välkommen, Tycker du rattat fram ett riktigt skönt sound överlag. För mig ligger baskaggen för starkt, bra snärt dock, viket gör att basen hamnar i skymundan. Basen är drivande och gör att låten gungar, detta maskeras nu av den distinkta baskaggen. Testa att dra ner baskaggen -3 dB och se vad som händer. Kanske kan du plocka fram lite mer kropp i basen där det låter gött, svep dig fram mellan 400-1000 Hz, nån dB eller två bör räcka.

Börja med att kika på detta så kan vi leka vidare sen.

Mvh Jon

 

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu fått klart färdiginspelat hela låten, med röst och resterande delar. Har börjat mixa lite smått. Lite EQ, Kompressor, Stereo Spread, osv på diverse spår. Ganska stor mix på mer än 80 spår. Knappt att datorn orkar med haha. Såhär låter det nu iallfall. Några tips på hur jag kan fortsätta min mix?

Goerge studio 1.mp3

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra jobbat, gillar som sagt låten. Tycker fortfarande baskaggen ligger för stark i sångpartiet och snor fokus från sången. Ner med baskaggen -3 dB där, men behåll volymen som den är på baskaggen i gitarrsolopartiet. Likväl kan jag sakna en del botten i basen runt 100 Hz, vilket gör att hela mixen får ett lite instängt och "pappigt" intryck. Kika också över frekvensområdet 300-500 Hz,  vilket känns överrepresenterat - många frekvenser som krockar där och grötar till det. Läs gärna mitt fredagstips om just detta fenomen:

Vidare hör jag gärna att hela mixen öppnas upp en aning i toppen, men detta kommer automatiskt ske om du ser över det lägre mellanregistret. Gjorde en snabbmaster, men som sagt, allt detta bör fixas i mixstadiet.

luksen_fix2.mp3

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...