Jump to content
Annons

Synthwave utan värme och tryck


Feather

Recommended Posts

Hej hej.

 

En gammal hårdrockare här som har spelat in musik i många år i studio.
Själv har jag aldrig rattat ljud eller ens varit intresserad av det (tyvärr säger jag nu).
Man har ju haft så många tillfällen att lära sig, men för mig har det känts som ett evigt rattande när jag bara vill spela in.

Nu har jag börjat prova andra genres och själva musiken brukar inte vara några problem men däremot att få ljudet att bli som man vill.
Så även om jag kan musik är jag helt noob på eq, komprimering, separation osv. 

Denna låt tycker jag låter hyffsad men inte bra. Var jag brister vet jag inte, det är liksom för lite kropp på något sätt.

Vore tacksam för lite feedback på de mest uppenbara sakerna åtminstone.

Tack på förhand

Synthwave.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spontant tycker jag att det låter bra, tycker du är på god väg. Får sköna syntiga 80-talsvibbar. Valen av ljud känns också rätt. Om vi ska börja med att prata balans så ligger baskaggen starkt i förhållande till virvel, vilken naturligtvis är en smaksak. Kanske att du skulle kunna testa att dra upp virveln lite så låten får mer tryck på 2 och 4 istället för 1 och 3. Eventuellt kan du testa att backa lite på baskaggen, men tror inte det är nödvändigt, den har ett skönt sound och ger låten välbehövlig energi. Om vi kikar på stereobredden/bilden tycker jag också du ligger bra till, mixen fungerar även i mono. Ett lite mer sammansatt ljud med hjälp av en stereokompressor som trycker ihop ljudet lite skulle också vara på sin plats, en 0,5 dB räcker gott för att limma, viktigt att baskagge och virvel fortfarande slår igenom.

komp.jpg.5ba7c9f019e6353cc8c59fb90bfceb6e.jpg

Frekvensmässigt behövs mer 20-40 Hz  så att luften flyttas ur högtalarna, 3-4 dB i alla fall. Samtidigt kan du backa 2 dB vid 150-160 Hz som känns aningen grötig. Området 320-400 Hz kan ses över, eventuellt att du kan öka någon dB här, borde på vilket sound du vill åt, varmt eller mer kontrollerat. Hela mixen saknar en del kropp vid 900 Hz och här kan du dra på med 2-3 dB , men backa gärna vid 4 kHz där det sticker lite väl mycket och tunnar ut ljudet. Slutligen kan du kosta på dig mer luft över 10 kHz med ett hyllfilter, 3-4 dB.

Med ovanstående justeringar i åtanke (kunde av naturliga skäl inte höja virveln) så låter det så här:

Mvh Jon

feather_fix.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan sa Feather:

Tack ödmjukast för alla tips.

Det kändes onekligen mer komplett efter dina justeringar, nu ska jag bara ratta fram det själv så kanske jag lär mig något också.

På återhörande!

Då önskar jag dig lycka till!

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...