Jump to content
Annons

Gitarrexperter hjälp!


AstReam

Recommended Posts

jag är en nybörjare som just köpt en cort gitarr på musikbörsen. problemet är att när jag stämt den och spelar på den ligger strängarna an mot de yttersta banden. dewt låter skit när man slår lösa strängar helt enkelt. vad göra? kan man böja halsen på något sätt? 😱 mycket tacksam för svar!

mvh

Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag är en nybörjare som just köpt en cort gitarr på musikbörsen. problemet är att när jag stämt den och spelar på den ligger strängarna an mot de yttersta banden. dewt låter skit när man slår lösa strängar helt enkelt. vad göra? kan man böja halsen på något sätt? 😱 mycket tacksam för svar!

mvh

Henke

Halsen går att justera, men det ska du INTE göra själv om du inte vet vad du gör -- titta på halsen. Är den böjd är det bara att lämna in guran för justering. Annars kan det väl bara vara att stränghöjden är kass. Hur du justerar stränghöjd beror lite på hur stallet ser ut -- det brukar finnas små skruvar någonstans. Kolla här:

http://www.projectguitar.com/tut/action.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om halsen är sned så ex. mitten av halsen buktar uppåt så kan det hjälpa att bara stränga om den med tjockare strängar.

I annat fall kan man fuska lite och helt enkelt lägga något provisoriskt mellan sadeln och strängarna för att få upp höjden lite.

Jag har skalat av gummit på nån gammal kabel och lagt emellan.

Det blir ju ojämn stränghöjd men det funkar temporärt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Problemet är att när jag stämt den och spelar på den ligger strängarna an mot de yttersta banden. Det låter skit när man slår lösa strängar helt enkelt. 

Annars kan det väl bara vara att stränghöjden är kass. Hur du justerar stränghöjd beror lite på hur stallet ser ut -- det brukar finnas små skruvar någonstans.

Kolla här: http://www.projectguitar.com/tut/action.htm

Tack för tipset 😆! Har också en Cort och exakt samma problem - så nu blir det till o ta fram stora verktygslådan! (Och sedan köpa ännu en Cort 😱?)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ganska nyligen märkt att min D-sträng skorrar när jag spelar på band 13, alla andra toner är rena (ja testa efter att ja upptäckt d).. Är de här en grej som de kan åtgärda där man köpte den gratis eller hur stort problem är det? skulle de typ behöva skicka in den nånstans..?

Överväger om d e värt d, beroende på om hur svårt d e o fixa.. E inte ofta man spelar där på en ack. gura, men de e ju en irriterande grej när man vill spela nån melodi som går förbi där..

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

och tänk på att när du/ni höjer stränghöjden vid stallet så ökar också belastningen(momentet) på halsen vilket kan resultera i att halsen iallafall behöver justeras.

om du har stora problem(med gitarren) och du dessutom är nybörjare, så är det antagligen väl värt de hundralappar en ordentlig justering kostar.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det så att du har en Walden stålsträngad? De är helkassa härvid.

Det är rent skandalöst att gitarrer säljs som inte går att använda!!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...

om du har stora problem(med gitarren) och du dessutom är nybörjare, så är det antagligen väl värt de hundralappar en ordentlig justering kostar.

Om den är nyköpt; vilket jag tolkade att den var (första inlägget?) så ska Musikbörsen se till att den väljusteras, alldeles gratis. Det ingår i köpet. Basta (eller hur börsen?!)!

Man kan nog till och med säga att såna här instrument (mångproducerade låg- mellanprisklass) generellt måste justeras av detaljist innan den går ut till kund. I steget innan butik är de snabbt ihopskruvade på fabrik, å sedan kartong o leverans.

Så: Musikbörsen är skyldig dig den här tjänsten:) Lycka till!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...