Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kollat in en tutorial video på Cubase SX 3 - där gjorde de något som de kallade för Vocal Comping. Tanken är att du sjunger samma sak i en loop flera gångern - cubase delar upp dessa i flera tagningar - du kan sen klippa å så för att få ihop en kanontagning av alla de olika inspelningarna.

Visuellt - jag sjunger in 3 spår - samma sak på spåren men del 3 på spår ett var bäst å del 2 på spår 2 å del 1 på spår 3 - därefter klipper jag ihop de delarna så blir det en kanontagning.

Ja ja jag hoppas ni förstår. Så går detta å göra i SX2?

Annons
Postat
Har kollat in en tutorial video på Cubase SX 3 - där gjorde de något som de kallade för Vocal Comping. Tanken är att du sjunger samma sak i en loop flera gångern - cubase delar upp dessa i flera tagningar - du kan sen klippa å så för att få ihop en kanontagning av alla de olika inspelningarna.

Visuellt - jag sjunger in 3 spår - samma sak på spåren men del 3 på spår ett var bäst å del 2 på spår 2 å del 1 på spår 3 - därefter klipper jag ihop de delarna så blir det en kanontagning.

Ja ja jag hoppas ni förstår. Så går detta å göra i SX2?

Alltså, jo, det ska väl gå på precis samma sätt i SX2 om jag inte har helt tappat bort mig. Jag har ett vagt minne av att ett par nummer tillbaka hade Cubase-avdelningen av Studio (tidningen!) instruktioner på precis hur det görs, annars kan nog nån som vet bättre än jag dra fram det direkt ur huvet. 😱

Postat

Gå in o kolla i transportbar längst ute till vänster Cyclerecord pop-up menyn där du kan välja mix, replace, keep last och stacked... de första två gäller enbart midi..men väljer du Stacked kommer alla audiotagningar sparas som en enda stor stackad tagning..öppnar du sedan audiopoolen kommer de ligga där på rad..

Lycka till

Postat

Ja, SX2 och SX3 fungerar tydligen likadant här. Jag använder ofta denna funktion i SX3 och laddade in mitt tidigare SX2 och provade med samma resultat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.