Jump to content
Annons

Mix och master


Tixxen

Recommended Posts

Annons

Hej Tixxen och varmt välkommen till Studio. Skönt sväng, hade förväntat mig något helt annat när jag läste din beskrivning, mer hip-hop och mindre pop. Men som sagt, detta låter gött, bra mix överlag.

De första som slog mig var att mixen kändes märkligt bred, som något slags fasfel. Och mycket riktigt kollapsar hela mixen i mono, sidorna försvinner helt och likaså melodislingan.  Här får du helt enkelt se över ljuden och fundera över vad som orsakar detta. Nu kanske några reagerar med att "Ingen lyssnar väl i mono?!" och det kunde inte vara längre från sanningen. En enkel googling eller sökning här på forumet förklarar fenomenet och varför det är viktigt.  

Vidare blir det svårt att prata balans när sången saknas. Som mixen låter nu finns det ganska lite frekvensmässigt utrymme för sången. Jag kan däremot sakna lite göttig botten i området 80-150 Hz. Likaså finns det en antydan till hårdhet vid 1,3  kHz som senare riskerar att bråka med sången. Det är relativt mycket sub, men är det hip-hopigt det ska vara så är det hip-hopigt det ska vara. Kika gärna över toppen där det finns en tillstymmelse till att hihatten blir påträngande, 12 kHz ungefär. Förstår din tanke med glittret, men tro ändå att du kan backa en aning. Volymmässigt ligger du några dB för starkt om du tänkt släppa på Spotify och iTunes vilket du kan läsa av mot https://www.loudnesspenalty.com/. Men för att vara lite mer (eller mindre konkret beroende på hur du ser på det) - Mixen behöver enligt mig mer kropp och mindre stickig diskant.

Med ovanstående i åtanke (mono-problematiken kan jag inte göra så mycket åt) trixade jag till mixen så här:

tixxen_jon.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla för feedback Jon. Detta är mina vanliga problem med för mycket diskant, den är mixad helt i ett par ATH-M40X och kanske att jag skulle behöva skaffa en studio till slut ändå....

 

 Jag testade mixen i mono och givetvis så har du helt rätt gällande både pads och pluck som försvinner i mono. Tack för detta! Jag ska också testa enligt ovan att få dit mer kropp, du har helt rätt att den behöver mer tyngd runt 80-150hz. Tänk vilken tid detta ska ta att få till! 

 

Jag kände inte heller till det kring volymen. Jag tänkte att så länge man låg under 0db så borde man vara ok. Tack för framtida räddning! 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...