Jump to content
Annons

Vad är rimligt?


matsumoto

Recommended Posts

Jag har fått i uppdrag att göra musik till en kortfilm och jag undrar nu hur mycket det är rimligt att ta som betalning?

Det är ingen lågbudgetfilm utan en seriös produktion med mellanstor budget (stöd från Film Västernorrland) och det handlar om ungefär 3 låtar.

Det är mitt första uppdrag så jag är kanske inte så het på marknaden precis men uppdragsgivaren vill prompt ge mig betalt så då tackar man ju inte nej:)

tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga uppdragsgivaren om han vill betala dig som timanställd. och att dom betalar socavgifter och rubbet. Om film i västernorrland går med på det så fråga vad som är brukligt att ta per timme.. Jag brukar ta nåt mellan 150:- - 300:- /timme i sånna fall..

Sen är det bara att räkna timmarna du jobbar med låtarna coh skicka en tidsredovisning när du är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga uppdragsgivaren om han vill betala dig som timanställd. och att dom betalar socavgifter och rubbet. Om film i västernorrland går med på det så fråga vad som är brukligt att ta per timme.. Jag brukar ta nåt mellan 150:- - 300:- /timme i sånna fall..

Sen är det bara att räkna timmarna du jobbar med låtarna coh skicka en tidsredovisning när du är klar.

Vi pratade om att hon skulle betala mig klumpsumma för låtarna bara, liksom köpa rättigheterna.

Det är ju skattefritt att köpa konstverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Hon gör det enkelt för sig.. tycker jag.. Hmm.. Men då får du räkna på hur många timmar det tar innan du har låtarna klara.. Synkade till film och allt... Sen får du räkna med att första gänget låtar inte godkänns av uppdragsgivaren.. Hem och fila nåra timmar Igen..

Nå?? Hur många timmar tror du det tar? Och 150:- timmen är låg timpenning 😄 300:- som sagt tar jag.. Beroende på uppdragsgivare och hur det känns i hjärtat.. Jag gör lätt gratis musik åt Amnesty t.ex. medans Dressman minsann får betala fett. Om du förstår. 😲

Eller gör så här.. Behöver du nån ny pryl i din studio? Gör upp med att hon köper in den och drar bort momsen och ta den prylen i utbyte.. 🥰

Lycka till! och Skål!!!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Hon gör det enkelt för sig.. tycker jag.. Hmm.. Men då får du räkna på hur många timmar det tar innan du har låtarna aklara.. Synkade till film och allt... Sen frå du räkna med att första gänget låtar inte godkänsn av uppdrafsgiaver.. Hem och fila nåra timmar Igen..

Nå?? Hur många timmar tror du det tar? Och 150:- timmen är låg timpenningr 😄 300:- som sagt tar jag.. Beroende på uppdragsgivare och hur det känns i hjärtat.. Jag gör lätt gratis musik åt Amnesty t.ex. medans Dressman får minsann betala fett. Om du förstår. 😲

Eller gör så här.. Behöver du nån ny pryl i din studio? Gör upp med att hon köper in den och drara bort momsen och ta den prylen i utbyte.. 🥰

Lycka till! och Skål!!!

hehe:) bra tips det där:)

hon har redan gått med på att köpa fiolsträngar till mig, bra början iallafall. hehe

Det blir ju rätt enkelt för mig att få en klumpsumma också.

Det är inte så jäkla viktigt att det blir rättvist med betalningen, hon är min förra chef så🙂

Vet inte riktigt hur många timmar det kommer att ta, så jag får säga att det tar en vecka istället. hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag föreslår 550 kr per timme x 40 = 22000 kr.

😛

:musik

Va faan.. Är du nån jä...a Ståckhåmmare eller.. Hmm..

Musik gör man för att det är kul.. Kan man hjälpa nån som blir glad.. Och samtidigt göra bra PR för sig själv så behöver det inte kosta mer än vad det kostar mig att göra.. Det är en annan sak om man har musik som arbete och ska dra in maten och hyran på musik..

Jädra okrare MUSIK 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag föreslår 550 kr per timme x 40 = 22000 kr.

😛

:musik

Va faan.. Är du nån jä...a Ståckhåmmare eller.. Hmm..

Musik gör man för att det är kul.. Kan man hjälpa nån som blir glad.. Och samtidigt göra bra PR för sig själv så behöver det inte kosta mer än vad det kostar mig att göra.. Det är en annan sak om man har musik som arbete och ska dra in maten och hyran på musik..

Jädra okrare MUSIK 😛

Tack:P

äh. jag säger runt en tusenlapp så får hon väl säga till om det blir för lite/mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Känn dig inte utnyttjad bara!

550 som arvode per timme är billigt! De flesta ekonomi- och teknikkonsulter tar ett par hundra ytterligare, liksom optiker och tandläkare, för att inte tala om läkare och advokater...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. läkare ,konsulter mm. så har de en utbildning på flera år med betyg som de kan visa upp.

vet ej vad du har för referenser som kan få upp din lön men som nybörjare på film musik kan det vara bra reklam att få göra musiken (en framtida referens) så då tycker jag du kan lägga dig lite lägre.

men 1000:- är nog minsta du ska ha. Säg 5000:- till henne så kan hon pruta till 3000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag tycker att det låter extremt billigt med en tusenlapp för tre låtar. Även om det är kompispris. Det är mycket jobb bakom - oavsett om du har en utbildning eller inte. Hon har ju valt din musik dels pga att ni känner varandra och dels pga att musiken verkar passa.

Skall du göra det för en tusenlapp = gratis så skall hon också förstå att du "skänker" henne musiken för att marknadsföra dig inför framtiden.

Vad innebär det t ex för rättigheterna till musiken? Det kan bli fan och tvist framöver. Vad händer om filmen går upp på biografer och blir visad på flera ställen?

Skriva åtminstone ett avtal om rättigheterna. Sök på andra trådar efter avtal och rättigheter.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik gör man för att det är kul

Visst är det så , Men om man ska försörja sig på det lever man inte ett gott liv om man fakturerar 150 kr / tim .

Hur mycket du kan ta beror mycket på tidigare jobb.

Är detta ditt första stora jobb kanske 1000 - 2000 per låt är max.

Har du bra referenser sen tidigare så är 5000 - 20 000 per låt mer rimligt .

Vad innebär det t ex för rättigheterna till musiken?

I sverige är det omöjligt att KÖPA låtar med alla rättigheter om du nu inte ger henne låten och hon skriver att hon har gjort den.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Först o främst tycker jag att det finns två (tre) saker att ta betalt för.

1. Du säljer rätten att använda din musik i deras produktion. Du licensierar alltså ut musiken under vissa förutsättningar, t ex att de får använda musiken under viss tid i just den produktionen. Var försiktig med detta så de inte får någon generell rätt till att använda musiken i alla möjliga produktioner eller möjlighet att sälja den vidare.

2. Du gör ett arbete för dom, komponerar, spelar in o mixar.

(3. Man kan ju även sätta ett konstnärligt värde på musiken och försöka klura ut vad man tycker det är värt)

Du har naturligvis rätt till STIM ersättning vid framförande samt "NCB ersättning" (mekanisering) varje gång filmen läggs på ett nytt media. Se till att fylla i en NCB rapport, annars kan det verkligen bli tråkigheter framöver. Blir det strul så kan NCB hjälpa dig. Detta förutsätter naturligtvis att du är STIM-ansluten.

Jag håller med många andra att det är svårt att ta Fett betalt om man är oetablerad, men tänk på att nästa gång (eller om detta leder till ytterligare jobb via rekomendation, vilket är vanligt och en mycket viktig kanal för dig) så förväntar de sig att du gör det till samma pris.

3.000:- minimum per låt men 15-20.000 känns mer som rimligt.

Sälj dig inte för billigt, se till att ni är överens om alla vilkor och skriv avtal.

Och räkna med att det tar minst dubbelt så lång tid som du tror. Det är ditt första jobb och du vill att det ska bli J-igt bra, så nog kommer du ägna många extratimmar åt finlir och pillande.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige är det omöjligt att KÖPA låtar med alla rättigheter om du nu inte ger henne låten och hon skriver att hon har gjort den.

Sorry men det är inte omöjligt att köpa låten. Det finns nåt som kallas för work for hire, som tillämpas även i sverige trots att det inte är tillåtet. JAg har ett bra exempel men vill ni vet så får ni fråga. Vill inte skriva om den personen här.

Mitt tips.

Skriv inte på nåt work for hire avtal för låtarna ifall du inte får saftigt betalt. och då menar jag bra betalt.

Tänk på att om din musik är med i filmen och den spelas upp offentligt tex på bio/tv, då får du betalt om du har registrerat verket hos stim. Eftersom det är bio och tv så kan det vara mycket pengar det handlar om i längden. Vet inte exakt hur mycket men en bra slant är det i allafall. Men om du skriver på work for hire avtal så får du inte ett öre mera än det som ni har kommit överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jättetrevligt att göra saker gratis eller billigt för folk man känner, eller bara roliga projekt i allmänhet.

Jag gjorde musik till en väldigt välsåld CD-ROM produktion för ett gäng år sedan, för 15.000:-. Förra sommaren distribuerades den med Happy Meal på MC donalds....Den gick ut i 1.6 miljoner ex över hela skandinavien....

Grabbar jag hade kunnat bjuda på skumpa i min limousine just nu om jag skött mina papper rätt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbar jag hade kunnat bjuda på skumpa i min limousine just nu om jag skött mina papper rätt 🙁

Det är just det jag menar.

Musiker är tyvärr i allmänhet inte så interesserade av Ekonomin och Business delen av branchen.

För det man ska komma ihåg är att det ÄR Business på hög nivå.

Bara för att man tycker om att göra musik betyder det inte att du ska skänka iväg den för det.Om du gör musik till dig själv och försöker själv skaffa skivkontrakt eller lansera dig som artist Fine , Då kanske man inte ska vara allt för Dollarhungrig men om en kund vill att du ska skriva musik till dom ska man få betalt för mödan.

Som du säger om du skött papprerna rätt så hade kontot vart lite mer välfyllt idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...