nmrosta Postat 31 december 2019 Postat 31 december 2019 Hej! I somras köpte jag ett par  Audeze LCD-2 Classic B-Stock frÄn butiken Thomman och jag var vÀldigt nöjd med ljudet. DessvÀrre skedde köpet mitt i sommaren och jag var fullt upptagen med att resa runt pÄ semester sÄ nÀr jag vÀl Àntligen kunde börja anvÀnda hörlurarna sÄ upptÀckte jag att ljudet pÄ högra örat "ibland" kunde börja försvinna eller avta helt. Nu var det inte lÀngre i Juni utan i början av Augusti som jag kontaktade Thomman och skickade ivÀg mina hörlurar till dem för undersökning. Problemet Àr att ljudet avtar eller försvinner helt i högra örat nÀr problemet uppstÄr. Men det kan dröja flera timmar eller dagar mellan varven. SÄ Ibland fungerar de perfekt och ibland sÄ börjar de krÄngla. Jag har testat att byta höger och vÀnster ljud kontakt till de olika lurarna men problemet kvarstÄr och jag har Àven testat att lyssna ifrÄn olika datorer/mobil telefoner men problemet kvarstÄr. SÄ det Àr klart och tydligt att nÄgonting inte stÀmmer. SÄ jag blev sÄklart vÀldigt besviken nÀr jag fick tillbaka dem frÄn Thomman med ett förklaring att det inte hittats nÄgot fel pÄ dem. Efter flera mail och telefon samtal senare (dÄ de knappt ville ha nÄgot med mig att göra lÀngre) skickade jag dem ett video klipp dÀr jag tydligt visade hur ljudet försvinner i högra hörluren. Men att ljudet kommer tillbaka om jag drar ut och stoppar in kontakten igen. och det kan Àven börja fungera om jag petar och vrider lite pÄ högra hörluren. SÄ Àven detta video klippet bevisade nu att nÄgot Àr galet med dessa svindyra hörlurarna. SÄ jag fick dem skickat igen till deras verkstad i Tyskland "för reperation" men nu efter en mÄnads vÀntande dök Àntligen brevet upp igen.. DÀr det stÄr : 1x WERKSTATT DIVERS NFF LS  (no fault found)  Dvs de har INTE hittat nÄgot problem med lurarna denna gÄngen heller. Jag skulle kunna förstÄ att de Àr kÀnsliga "eftersom de har nÄgon magnet/luft mekanism" men eftersom det alltid Àr pÄ det högra örat sÄ förstÄr ju Àven jag att nÄgot Àr TOKIGT. Beklagar om jag formulerar mig klumpigt men jag hoppas ni som lÀser detta förstÄr min situation eller möjligtvis kÀnner igen den. Nu kvarstÄr ju dilemmat vad skall jag ta mig till hÀrnÀst? Jag har tre Ärs garanti och har lÀmnat in den 2 gÄnger nu. Deras partner verkstad  "SC.CC Service international" pÄstÄr altsÄ att mina hörlurar fungerar utan problem medan jag som anvÀnder dem fortfarande har problem. Som ni förstÄr vill jag hellre ha pengarna tillbaka Àn att behöva skicka tillbaka dem pÄ lagning ytterligare en gÄng. Detta tar bÄde tid och kraft och jag tycker det Àr jÀtte jobbigt. Hur fungerar det hela med att begÀra pengarna tillbaka dÄ en vara inte blir reparerad som önskat? NÄgon som vet? Jag kan Àven tÀnka mig att betala extra för att fÄ ett par andra Audeze hörlurar "som inte krÄnglar" Men de verkar inte sÀrskilt sugna pÄ att förhandla med mig utan verkar mest bara att jag slutar skriva. De har inte gjort nÄgon uppföljning eller nÄgonting utan det Àr jag som mÄste vara pÄ dem och tjata. VÀldigt besviken.  Mvh/NMROSTA
pme (oregistrerad) Postat 31 december 2019 Postat 31 december 2019 Det Àr nackdelen med att handla frÄn andra lÀnder, i sverige har vi ARN som de flesta butiker följer Àven om de inte mÄste. De fÄ gÄnger jag har haft med ARN att göra sÄ har butiken tvÀrvÀnt direkt nÀr de fÄtt en förfrÄgan frÄn ARN. Typ 4 mÄnader tjafsande med Klarna som var 14 dag krÀver betalning och varje gÄng fÄr samma ARN Àrende och acceperar att det visst inte behövs betalas innan ARN har beslutat. Hur som helst sÄ var det ett reportage pÄ radion om ARN som och deras hantering av internationella postorderföretag, sÄ det Àr vÀl inte helt omöjligt att de kan titta pÄ saken.
pme (oregistrerad) Postat 31 december 2019 Postat 31 december 2019 Köper man saker B-stock frÄn Thomann eller nÄgon annan sÄ ska man nog göra sig besvÀr att kontrollera produkten mycket nog innan öppetköp tiden gÄr ut. Det Àr nog ganska sannolikt att felet upptÀckts av den tidigare kunden, eller kanske till och med orsakades av denne. För det Àr nog kabeln som blivit lite för hÄrt strÀckt. Blev glatt förvÄnad att man fick med en "service manual" till mina Sony 7506 lurar som beskriver hur man byter kabel. Och det Àr slit-och-slÀng lurar.
Jayway Postat 3 januari 2020 Postat 3 januari 2020 Hej! FortsÀtt skriva och klaga, och bra att du har dokumenterat felet (alltsÄ i videon). Helt oavsett garantin har man 2 Ärs reklamationsrÀtt för konsumentköp inom EU (inom Sverige har man 3 Ärs reklamationsrÀtt). De första 6 mÄnaderna Àr viktiga, dÄ har sÀljaren bevisbördan. Det Àr ju dÀremot ett jÀkla stök att hÄlla pÄ och reklamera, Ànnu mer nÀr sÀljaren Àr i ett annat land Àn Sverige... Det verkar finnas en EU-konsumenttjÀnst som heter Konsument Europa, du kan ju testa att kontakta det svenska kontoret och se om de kan hjÀlpa dig: https://www.konsumenteuropa.se/sv/kontakta-oss/ Hoppas det löser sig!  1
nmrosta Postat 3 januari 2020 TrĂ„dstartare Postat 3 januari 2020 Srort varmt tack för det tröstande svaret. Det Ă€r inte roligt att inte kĂ€nna sig trodd eller rentutav (lurad) av sĂ€ljarna och jag har anvĂ€nt mig av vĂ€nlig ton under hela processen. Nu Ă€r mina hörlurar tillbaka till mig igen (olagade) och jag har kontaktat Audezes egna support som sĂ€ger att Ă€ven om de Ă€r "kĂ€nsliga" pga sin design sĂ„ Ă€r det inget vanligt förekommande att ljudet försvinner ifrĂ„n hörlurarna. DĂ€rför ger det mig förtroender i att fortsĂ€tta klaga nĂ€r de inte fungerar. Hade alla sagt att det kan bli sĂ„ eller liknande hade jag kunnat leva med der. Ljudet Ă€r overkligt bra i dem sĂ„ det Ă€r smĂ€rtsamt att behöva skicka ivĂ€g dem. Nu har jag klart och tydligt bett om att fĂ„ en skriftlig och detaljerad info om vad de gjort för fel undersökning pĂ„ hörlurarna. Men det enda jag fĂ„r Ă€r svaret (NFF) vilket betyder inget fel hittat. Jag kommer filma att de inte fungerar och krĂ€va ytterligare en gĂ„ng att fĂ„ skicka in dem pĂ„ lagning. Jag undrar... MĂ„ste jag skicka in dem 3 gĂ„nger för att kunna fĂ„ pengarna tillbaka? Det stĂ„r ju ord mot ord i detta fallet och det enda jag har Ă€r ju det jag har pĂ„ film och kommer fortsĂ€tta filma.  Jag skall titta pĂ„ lĂ€nken du skickade mig och höra av mig till dem. Jag har Ă€ven bett Thomman att fĂ„ lĂ€gga till extra pengar för att fĂ„ köpa mig ett par exakt likadana men (orginal) av dem...  Jag kommer Ă„terkomma vad som hĂ€nder hĂ€r i framtiden.Â
GÀst Postat 4 januari 2020 Postat 4 januari 2020 Jupp Konsument europa ska man prata med och nÄt att komma ihÄg Àr att en konsument/privatperson enligt lag har samma rÀtt vid ett köp via Internet som om butiken lÄg pÄ andra sidan gatan. Dvs bland annat att sÀljaren stÄr för frakten ocksÄ vid en reklamation. Jag fick en kass kamera frÄn ett tyskt företag för nÄgra Är sedan och dom började krÄngla givetvis. Kameran kostade över 10 000 spÀnn sÄ jag blev galen. Men efter kontakt och tips av konsument europa sÄ fick dom lÀgga ner och skicka en ny helt gratis. Ett rÄd dom gav var att "hota" med att jag genom Svenska konsument europa skulle ta kontakt med tyska motsvarigheten.  Lycka till hoppas det löser sig
nmrosta Postat 12 maj 2020 TrÄdstartare Postat 12 maj 2020 Nu skall jag skicka in dem pÄ reparation en tredje gÄng. Jag har haft fullt upp i livet och haft lite förnekelse till att de fungerar ibland.. och ibland inte... Tror mÄnga av er kan kÀnna igen er i detta. Man har ett par fantastiska hörlurar som jÀvlas "ibland" men nu har de börjat jÀvlas allt oftare och dessutom tar det lÀngre tid innan ljudet kommer tillbaka i dem.. Det Àr som att ljudet tonar ut och sedan försvinner och det Àr alltid i högra örat.. Har testat dem pÄ flera olika ljudkÀllor men det Àr tydligt att det Àr hörlurarna som krÄnglar. Dock vÀgrar ju Thomman att erbjuda mig ett par nya och deras verkstad finner inget fel med dem... Trots att jag filmat dem och bevisat att det inte kommer nÄgot ljud ifrÄn högra hörluren genom att stoppa in en mic i örat och sedan filma hela hÀndelse förloppet..  Nu har jag skickat dem tvÄ ytterligare filmer och kommer att skicka in dem en tredje gÄng. Extremt frustrerande..  Rekommenderar INGEN att handla dÀrifrÄn. Trodde aldrig att det skulle kunna bli sÄhÀr jÀvligt. Jag har tom erbjudit mig att betala tusenlappar för mellanskillnaden till ett par helt nya fungerande hörlurar. Men de Àr sÄ jÀvla giriga och snikna att de behandlar mig totalt likgiltigt.  Detta skrev dom efter att jag redan lÀmnat in dem en gÄng: > Based on the information provided to us we have arranged a new return for the headphones under our 3-year repair warranty. > We have been informed that fault is intermittent so the testing and recreating the issue will take time. Manufacturers authorised service has checked the item twice previously and the described issue had not occured. For a resolution, we have arranged a new return and should the manufacturers service not be able to detect or recreate a fault - I've marked into our system that our own service department will double-check the headphones also. Det vÀrsta Àr att de svarar frÄn olika personer, de gör ingen uppföljning och ibland svaras det pÄ Engelska och ibland pÄ Svenska. Ringer jag deras support sÄ fÄr jag en snordyr rÀkning eftersom samtalet gÄr till Tyskland. SÄ, det Àr mycket frustration som ni mÀrker.. Jag lade ned flera timmar pÄ att skriva ett lÄngt brev till dem (Ànnu ett) men de svarade bara kort:  Hello, thank you for your email. The situation and what we can do in this case has been described in the previous email. Once we have the item back, we can have the item checked. Thank you and, Med vÀnliga hÀlsningar, Miska Reuhkala, Reklamation Detta Àr efter att jag redan haft dem inlÀmmnade tvÄ gÄnger utan att de funnit nÄgra fel pÄ dem och nÀr jag krÀver och ber om att fÄ en mera specifik info pÄ hur de felsökt mina Àlskade hörlurar har de bara ignorerat mig..
nmrosta Postat 23 augusti 2020 TrĂ„dstartare Postat 23 augusti 2020 Det slutade med att jag fick kontakta sjĂ€lvaste VD för Thomann som sedan kontaktade kundservicen som inte har varit vidare tillmötes gĂ„ende mot mig. Det resulterade till att de plötsligt hade en mycket vĂ€nligare ton mig och jag behövde inte lĂ€mna in dem för undersökning en TREDJE gĂ„ng. Utan det rĂ€ckte med att skicka in dem och fĂ„ dem bytta. Jag bytte till ett par Audeze LCD-2 CLOSED som jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med. Lade till en extra slant för det men nu har jag ett par fungerande hörlurar.  Men mitt goda rĂ„d till er alla.. KĂP ALDRIG B-STOCK!!!!!! Det visade sig att de hörlurarna jag skaffat var över 5 Ă„r gamla och det hade tydligen ett tekniskt problem med just dessa lurarna. Detta var dock ingenting som berĂ€ttades för mig utan det fick jag reda pĂ„ eftersom Audeze inte lĂ€ngre sĂ€ljer sina hörlurar med ett USB minne med information utan enbart ett kort..  NĂ„vĂ€l, jag har hört mĂ„nga som pratar gott om Thomman men jag kommer aldrig nĂ„gonsin handla nĂ„gonting dĂ€rifrĂ„n. För nĂ€r det SKITER sig... som det gjorde... sĂ„ blev det en ren sörja som jag fick genomlida under ett helt Ă„r. 1
Jayway Postat 24 augusti 2020 Postat 24 augusti 2020 Bra jobbat, och hĂ€rligt att det löste sig till sist! đđŒ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.