Jump to content
Annons

Firewire 410 vs EMU 1820


LDB

Recommended Posts

Hej!

Jag har bytt dator och ska nu utrusta min nya burk med ljudkort. Jag har runt 3000 spänn.

Två kort verkar passa mina behöv: M-Audio Firewire 410 och EMU 1820.

Jag tycker dem ser rätt lika ut när jag tittar på specifikationerna. Exakt samma pris dessutom! 3299:-

EMU 1820 verkar aningen bättre då man har ett PCI-kort (blir väl snabbar än Firewire eller?) och flera ingångar. M-Audio verkar ha bra rykte.

Är det någon som kan rekommendera det ena eller det andra?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

M-Audio får min röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

o jag lägger min röst på EMU 1820-kortet för att jag själv är nöjd med det. Jag tror det är svårt att utse en "vinnare". Emu-kortet går upp till 196khz men då inte på alla in-portar. Ju högre khz-tal ju färre portar. Vet inte hur det är på M-audio. Enligt spec'en så verkar det bara gå upp till 96khz (196 på ut-portarna).

Jag tror du inte kommer att få några klockrena råd om vilket som är bäst. Alla kort har sina anhängare samtidigt som det finns dom som spyr galla över samma kort/tillverkare. Jag tror det är lika hög klass på båda produkterna och du får samma resultat till det du ska använda dom till. Det är ju lite trist att det är samma pris också, så inte ens det går att räkna in till nåns fördel.

Du får väl välja mellan pci o firewire. Tror inte att firewire är så begränsande. Vi kör FW hårddiskar till videoredigeringen på jobbet o dom kan transportera en jäkla massa data per sekund. Svårt att se att det inte skulle räcka till för vanligt ljud.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

o jag lägger min röst på EMU 1820-kortet för att jag själv är nöjd med det. Jag tror det är svårt att utse en "vinnare". Emu-kortet går upp till 196khz men då inte på alla in-portar. Ju högre khz-tal ju färre portar. Vet inte hur det är på M-audio. Enligt spec'en så verkar det bara gå upp till 96khz (196 på ut-portarna).

Jag tror du inte kommer att få några klockrena råd om vilket som är bäst. Alla kort har sina anhängare samtidigt som det finns dom som spyr galla över samma kort/tillverkare. Jag tror det är lika hög klass på båda produkterna och du får samma resultat till det du ska använda dom till. Det är ju lite trist att det är samma pris också, så inte ens det går att räkna in till nåns fördel.

Du får väl välja mellan pci o firewire. Tror inte att firewire är så begränsande. Vi kör FW hårddiskar till videoredigeringen på jobbet o dom kan transportera en jäkla massa data per sekund. Svårt att se att det inte skulle räcka till för vanligt ljud.

/Jimmy

Båda produkterna är billiga ljudkort och de låter säkert bra för pengarna båda två. EMU'n har 192 kHz samplingsfrekvens (inte 196) men det är av underordnad betydelse. Man har över 140 dB s/n med 24/96 och det är flera gånger bättre än den dynamik som kan återges i de vanligaste media för musik (CD, SACD osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

140dB är också bättre än vad någon högtalare/hörlur (ens i närheten?) kan återge! Undrar vad som egentligen skiljer ljudkort åt, gällande ljudkvalitet?

För inte är det bitar och Hz i alla fall, eller?

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa siffror är teoretiska, i själva verket är omvandlarna inte alls så bra som 24/96 medger. Omvandlarnas s/n säger egentligen inte så mycket om själva produkten. Idag finns en uppsjö billiga omvandlare som har en s/n på kring 110dB. De lite dyrare kan ha upp till 120dB. Men detta innebär inte att ljudinterfacet i sig har en s/n på 100dB eller 120dB. Kretskortslayout, komponentval osv påverkar detta. Vilken s/n micförstärkarna har är också intressant.

Apropå lyssning: Jag har sett en prototyp av ett monitorsystem som har en dynamik på mer än 130dB, det blir det första systemet som faktiskt kan mäta sig med det bästa digitala inspelningssytemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Logichead, det var jag som slarvade. 192 kHz ska det va o inget annat. Sen är frågan om man verkligen behöver köra i det läget för vanligt hemma-studio-behov. Jag jobbar enbart i 24 och är väldigt nöjd med det. Men det är ju kul att man har möjligheten att höja om man behöver.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

All right! Intressant diskussion. Låter som det inte riktigt spelar någon. Kanske ska ringa tillverkare och höra vem låter snällast! 😄

Jag undrade -just för de som har något av dessa kort- hur de låter. Alltså:

-Mikpreamparna? Varma, kalla? Använder ni dem eller har ni något extra preamp?

-DSP? Finns det? Använder ni dem eller kör på annan hårdvara/VST?

-Är det strul med drivrutinerna för XP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snällast, jo du. Visa plånboken så är nog alla tillverkare väääldigt snälla.

Här är en länk till tillverkarens sida:

http://www.emu.com/products/product.asp?pr...aincategory=754

Patch-mixern är rätt cool i 1820. Jag har inte provat att pressa den till max men jag tror man kan ha upp till 16 hårdvarueffekter samtidigt. Är väldigt nöjd med hur det fungerar.

Har inte haft användning för Micpreamp'arna så jag kan inte ge dig nåt omdöme om dom. Nån annan?

Jag har inte haft nåt strul med drivrutinerna. Det enda jag haft problem med var att lära mig patch-mixern. Den är rätt komplex, mycket möjligheter, så där har jag lagt lite svett för att få det att rulla. När man väl fattar så är det rätt så smidigt.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...