Jump to content
Annons

Att ha en egen hemsida där egna cd säljes


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Såhär i deklarationstider så slår det mig en sak alldeles särskilt: om man komponerar egna låtar och lägger dem på cd, skapar en hemsida och hoppas kunna sälja ett och annat ex där: är det då en hemsida för en privatperson eller för ett företag?

Via loopia fick jag reda på att de säljer dels prívatpaket och dels företagspaket, som kunden använder för att skapa sin egen hemsida. Vilket man väljer blir mer en smaksak: företagspaketet är lite dyrare, där ingår statistik och fler e-mailadresser. Annars var det inget som hindrade dem att man köpte ett privatpaket, men ändå sålde sina cd där.

Telia vidhöll att det inte hade någon betydelse för dem heller, men de rekommenderade att man kontaktade skattemyndigheten i frågan. Kanske kunde det vara så att det så fort det är tal om någon försäljning, så ÄR det företagande.

Skattekontoret anser att all försäljning av cd med inspelad musik (egna låtar eller covers) på en hemsida är företagsverksamhet och att man inte skall köpa ett privatpaket. Det är inte bara försäljningsintäkterna de vill åt, de vill även ha in momsen, och det illa kvickt.

Så hur förhåller ni er till detta? Jag antar att en del, eller många rentav många av er, har sålt egna cd:s eller tänker att göra det. Hur skall det gå till? Vilka blir era försäljningskanaler? Har ni tänkt på momsen? Och många har väl redan en egen hemsida: jag har nog bara kollat in "herwhisper" än så länge och nån mer: hur gjorde ni? Var det ett företagspaket, d.v.s. dyrare val av hemsida?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det i mindre form så kan det väl betraktas som hobbyverksamhet och då får du ta upp det du har sålt i deklarationen.

Om det är i större omfattning/din huvudsakliga inkomst så är det enskild näringsverksamhet som gäller och du behöver då f-skatt-sedel för att allt ska gå rätt till.

Ang. loopia-konton så är det inga kriterier du behöver uppfylla för att få välja företagspaket. Privatpaketet är mindre och billigare och räcker troligen till dina behov.

Jag har för övrigt också haft loopia, men bytt då det finns likvärdiga alternativ mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Påsen: Betalar man ncb-avgifter i förväg? Det är mina egna kompositioner alltihop.

Måste man anta att man får sålt si och så många ex?

Jag skall göra en cd-box (gamla barndomssynder) med ca. 25 fullängds-cd (där en är på vift?) i endast två ex - ej till försäljning. Sedan skall jag göra en cd-singel med tre låtar (fler barndomssynder, men annat band) i endast tre ex - ej till försäljning. Därefter en dubbel-cd med 20-talet låtar (ungdomssynder), en cd med 9 låtar (soloprojekt plus gäst) och därefter de nuvarande seriösa projekten i cd-format, där musiken är mer professionell (soloprojekt med gäster).

Den med 9 låtar har redan STIM-anmälts, den gjordes i kassettformat då. Men enligt stim behövde man inte ncb-betala om det var riktigt få ex. Jag tror jag gjorde 9 st.

De nuvarande seriösa projekten skall dock tillverkas i minst 200 ex/st. Hur mycket är ncb-avgiften då?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Påsen: Betalar man ncb-avgifter i förväg? Det är mina egna kompositioner alltihop.

Måste man anta att man får sålt si och så många ex?

Jag skall göra en cd-box (gamla barndomssynder) med ca. 25 fullängds-cd (där en är på vift?) i endast två ex - ej till försäljning. Sedan skall jag göra en cd-singel med tre låtar (fler barndomssynder, men annat band) i endast tre ex - ej till försäljning. Därefter en dubbel-cd med 20-talet låtar (ungdomssynder), en cd med 9 låtar (soloprojekt plus gäst) och därefter de nuvarande seriösa projekten i cd-format, där musiken är mer professionell (soloprojekt med gäster).

Den med 9 låtar har redan STIM-anmälts, den gjordes i kassettformat då. Men enligt stim behövde man inte ncb-betala om det var riktigt få ex. Jag tror jag gjorde 9 st.

De nuvarande seriösa projekten skall dock tillverkas i minst 200 ex/st. Hur mycket är ncb-avgiften då?

😎

:musik

Du kan skicka in upp till 1000ex i anmälan till NCB utan att kostar har jag för mig...

Dock lite tveksam 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det i mindre form så kan det väl betraktas som hobbyverksamhet och då får du ta upp det du har sålt i deklarationen.

Om det är i större omfattning/din huvudsakliga inkomst så är det enskild näringsverksamhet som gäller och du behöver då f-skatt-sedel för att allt ska gå rätt till.

Ang. loopia-konton så är det inga kriterier du behöver uppfylla för att få välja företagspaket. Privatpaketet är mindre och billigare och räcker troligen till dina behov.

Jag har för övrigt också haft loopia, men bytt då det finns likvärdiga alternativ mycket billigare.

Helt riktigt! I liten skala, inget företag. När inkomsten har betydelse, starta företag.

Företag kan regga sig för privatkonton också, men det är bara att företagspaketen innehåller lite mer saker som kan vara användbara för ett företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så om en etablerad/ny artist/grupp komponerar egen musik och säljer 20 miljoner ex av den plattan...behöver inte han/hon/de betala nåt till ncb då?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dock inte att man behöver betala nåt till STIM om man säljer sin egen komponerade musik. men det är ju självklart bara vad jag tror xD

Inget illa menat här... men varför gissa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, så här ligger det till. Man betalar inget till STIM (De inkasserar pengar för framförande, t ex radio, TV eller liveframträdanden).

Däremot så betalar man som "bolag" (gäller även vid privat försäljning) till NCB . (kolla länken i tidigare inlägg). i det här fallet 7.4% av försälningspriset direkt till konsument. Det NCB sen gör är att avräkna dessa pengar till upphovsrättinnehavaren, har man inte klantat sig och gjort en coverplatta, så får DU alltså tillbaks dessa pengar, (minus en viss provision som NCB tar ut).

Enkelt eller hur. Det går även att anmäla så kallade fri ex. som man inte behöver betala för, avsedda för promotion. Ring o snacka med dom, förklara din situation och hur många ex du beräknar sälja, dom finns ju där för dig.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska även sådant tas upp i deklaration (öh, nästa år då)? Det kommer handla om en ringa summa pengar och jag har i tidigare fall då jag sålt plattor som jag bränt själv nolldeklarerat då de i princip gått för självkostnadspris.

Och hur menar du (xarl) att man får tillbaka pengar från NCB? Görs denna utbetalning via STIM eller måste man även ansluta sig till NCB separat? STIM är jag redan ansluten till.

Du kan ju som privatperson även göra avdrag för kostnader du haft för att bringa inkomst.

I sverige sitter STIM och NCB (nordic copyright bureau) i samma lokaler och har nära samarbete. Nej, det räcker att du är STIM-reggad.

NCB hanterar mekaniska rättigheter, t ex om du har skrivit musik till en film som säljs på Video/DVD så der de till att du får din beskärda del. Observera att vi nu talar upphovsman, du skall alltså ha skrivit verket.

Om filmen däremot visas på TV så har STIM fått i uppdrag av dig att bevaka dina rättigheter och ser således till att du får pengar för det.

När en skiva säljs i handeln så får artisten betalt av skivbolaget, låtskrivaren får sin del via mekaniseringspengar, via NCB.

Jag tror man måste "NCB:a" verken separat. Gör du bara en NCB-anmälan så har jag för mig att verket "stimmas" automatiskt. Blanketter finns på www.stim.se

För att krångla till det hela så finns ju SAMI också. (Svenska artisters och musikers intresseorganisation). Dom har inget med STIM att göra och kräver separat medlemskap. Det dom gör är att se till att de musiker som medverkat vid en inspelning får betalt vid framförande (radio/TV/Live).

En gång i tiden fick jag ett brev av dom där de lite försynt undrade om jag ville bli medlem eftersom jag hade pengar innestående, kände inte till dom då, men ok då, pengar är ju alltid kul tänkte jag. Det visade sig att jag hade mer än 12.000:- innestående 😏 www.sami.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...