Jump to content
Annons

Publicering på internet?


wicked_s

Recommended Posts

Jag har funderat lite på olika alternativ att sprida mitt bands nya demo. Tänkte försöka använda internet på ett smidigt och bekvämt sätt. Istället för att trycka upp massa skivor och hålla på och krångla med posten, porto etc.

Finns det något bra sätt som man kan ta betalt på? Demon består av 3 låtar. Vi har lagt upp smakprov på webbsidan. Drömmen vore ju ifall man på något smidigt sätt kunde ta betalt för att låta människor ladda ner låtarna, inte mycket, men så att det räcker att köpa in lite kaffe och fikabröd. Vi tänkte som så att man kanske kunde göra så att man får betala några kronor per låt ifall man vill ladda ner hela låten i bra kvalitet. Vad finns det för sätt att göra detta på?

Någon som vet ifall det finns någon webbsida som erbjuder dessa tjänster på ett smidigt sätt? Bästa vore ju ifall allting låg på våran egen sida, så att folk slipper gå till en annan sida, regga sig och ladda ner dem. Det skulle bara krångla till saker.

Någon som vet?

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använde mp3.com ganska ofta för att köpa lite nya låtar... Där kunde jag själv plocka ihop min CD och få den hemsickad för en lagom peng.. Typ 90:- eller nåt..

Jag betalade gladeligen dessa pengar för att få en CD med riktigt konvolut etc.

Det är nog inte din musiksmak men för ett tag sedan så snubblade jag på en grupp som tydligen använder Internet fullt ut för att nå ut med sin musik.. Deras idé är att bygga upp en community med deras fans och musik och allt på nätet.. Sen bjuder dom på rediga releasepartyn då och då..

Kolla in http://www.thecentralbank.net/

Deras koncept är värt att koll apå i alla fall.. När man reggat sig för nyhetsbrev så gör dom sig påminda lite då och då.. Man får vara med och tycka till om låtideer etc.. Sen bjuder dom på releaseparty då och då som tack för hjälpen.

Sen har ni ju http://www.demoradio.se förresten.. Kolla med TheMr här på foumet.. Han har lagt upp nåra demon där.. Man köper låtarna för nerladning genom att betala med SMS där...

Kan ju var nåt för er också.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant hegobald. Det där med the central bank verkade rätt spännande, var inne och flummade runt lite på deras webbsida. Demoradio verkar ju vara ganska intressant, men jag har för mig att det kostade typ 600 spänn att regga sig där? Majoriteten av våra besökare är inte från sverige, så det vore nog krångligt för dem med demoradio.se. Undrar om det inte går att använda paypal till någon sån här lösning? Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Paypal är "gratis" att använda.. Men som du vet.. När det är pengar inblandat så är inget riktigt gratis. Jag vet att några här på forumet klagat över att paypal hållit deras pengar etc..

Hittade förövrigt den här sajten http://www.paypalwarning.com/ Som man mer källkritiskt kan begrunda lite. Bortsett från allt gnäll så är paypal en suverän lösning att använda även om jag inte själv använt den.. Men man ser PayPals lösning både här och där på Internet.

Näe.. Jag tror på en webbportal alá TheCentralbanks lösning... Att skapa en lite community runt era fans och musikköpare. Sen så gäller det att tala om att man finns också. Hitta liknande communitys runt om i världen och få lite kontakter och nätverk.. Hårt jobb men säkert värt mödan..

Nu vart det dags för frukost! Hade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Imo Download

Imo Download är ju en sådan sida där du skriver ett licens avtal och sedan får du sälja dina låtar där emot att dom får 40% utav vad du tjänar, dom stödjer .wma och .mp3 och även i framtiden CD.

www.imodownload.com

Och det är ju en utländsk sida och det kommer en del dit pga www.imorecords.com är så stor..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjo!

Har du kolla Cdbaby.com ?

Dom har en tjänst som gör att du kan distribuera din musik digitalt på iTunes, Kazaa, napster å en jävla massa fler. Dock måste du registrera din SKIVA på försäljning först å ge dom 5 skivor på kommision.. man betalar 150$ eller nåt sånt.. hur bra som helst!

Tjing! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...