Jump to content
Annons

Recommended Posts

HaraldS (oregistrerad)
Postat

NĂ„gon som har erfarenhet av Kontakt som plugin i PT och kan tala om vad jag ska göra? Den har visat sig nĂ€stan oanvĂ€ndbar för mig. Slukar kopiöst med processorkraft. Om jag t.ex. repeterar en enstaka ton med sustainpedalen nere, adderar den röster upp till hur mĂ„nga som helst. Som alltsĂ„ triggas av denna enda ton. Visst, jag kan begrĂ€nsa antalet toner som fĂ„r anvĂ€ndas i ett instrument. Men i t. ex. ett pianoljud vill jag kanske ha ganska mĂ„nga. Och lĂ€gger jag till ett eller ett par instrument Ă€r det defenetivt stopp och PT ber mig att öka "buffer size" vilken redan Ă€r instĂ€lld pĂ„ 1024 samples. Tycker att jag prövat alla möjliga instĂ€llningar bĂ„de i PT och i Kontakt. Är alla samplers lika cpu-krĂ€vande? NĂ„gon som har ett tips?

Harald

Powerbook G4 1.5Ghz 1.5Gb

osx 10.3.8 (Lika illa med tidigare versioner)

Digi 002 PT 6.4

Kontakt 1.5.3

Annons
HaraldS (oregistrerad)
Postat

Är det ingen som anvĂ€nder Kontakt?

Harald

Postat

För tillfÀllet fÄr du nöja dig med ett nÄgot vagt svar eftersom jag aldrig kört kontakt i ProTools. I alla fall ska det finnas ett lÀge i kontakt som heter Direkt From Disk som gör att samplingarna körs direkt frÄn hÄrddisken istÀllet för att laddas in i arbetsminnet. Nu va det iofs processorkraft du var ute efter men jag tÀnkte att det kaaanske kan ha nÄgot med detta att göra. Annars fÄr du ursÀkta om jag förvirrar saker.

Fan.. det va görlÀnge sen jag anvÀnde kontakt ju.. börjar glömma hur saken fungerar. :/

HaraldS (oregistrerad)
Postat

Har prövat "direct from disk" men dÄ krÀvs det ÀndÄ mer cpu.

Men tack för att du tog dig tid.

Harald

Postat (redigerat)

Ta kontakt med vĂ„ran support sĂ„ hjĂ€lper vi dig... om du köpt programmet i Sverige. Om du köpt den utomlands sĂ„ kontakta Native Instruments sĂ„ löser dom dina problem. Kontakt fungerar utmĂ€rkt med ProTools 🙁

Tel: 08-58791500 supporten Àr öppen mellan 13.30-15.00 annan tid Àr det mailsupport.

Redigerat av Jan Spanedal
Postat

Halloj,

inget svar utan mer en undran, NI Kult sampler, NÄgon som testat att köra den i ProTools?

Har för mig att den stöder RTAS men det vore skönt att veta att det lirar innan jag köper den.

PT 6.4.1, OSX 10.3.8 😆 dual 867/1.25GB

/Eliasson

Postat

Jag kÀnner en som gick och köpte Garritan och det var samma visa dÀr

att den slukar enormt med CPU, tar lÄÄÄng tid att ladda samplingen till

Kontakt. Och kör man fler Àn fem instrument sÄ Àr det stopp. Och dÄ

körde personen en G5:a med 2 gb/ram.

En annan nackdel med Garritan/Kontakt Àr att den snor minne som den inte

slÀpper i cashen, Àven nÀr man inte spelar med samplen. Kolla hur mycket

minne Kontakt drar nÀr först spelat nÄgot och sedan nÀr den bara stÄr pÄ

tomgĂ„ng. Är det sĂ„ att du har lite minne tillgĂ€ngligt till andra program som

Kontakt hÄller sÄ Àr det CPU:n som blir golvad ganska lÀtt.

Postat
  Jan Spanedal sa:
Har den personen uppgraderat med Direkt FrÄn Disk uppgraderingen??? Jag tror att den ska dra mindre minne om man kör med den istÀllet.

Jag kan kolla med honom, men jag misstÀnker att han gjort det dÄ han

Àr reggad user hos Garritan. Han har ocksÄ haft case med dom betr detta.

SlÀpper uppgraderingen minnescashen och anvÀnder det som behövs

för tillfÀllet istÀllet för att reservera minne i onödan ?

Men det Àr vÀl i första hand CPU:n som inte orkar. Trots en powermac med

1,8 ghz, sÄ tror jag en powermac med dual 2x2.* CPU Àr det optimala om

man ska pula med samplers.

Vissa studios brukar ha en burk endast för samplern och en annan för

sequensern. SÄ problemet Àr nog ganska kÀnt misstÀnker jag...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.