Jump to content
Annons

Börja om från början...


Jizzen

Recommended Posts

Som jag skrev i en annan tråd har jag varit borta från musikskapandet under många år, men tänkte nu att jag skulle ta upp det hela igen. Min gamla dator är stendöd så idag har jag flyttat över mitt M-Audio Audiophile 2496 till min nya dator. Så långt så väl. Men med min nya dator upptäckte jag att mitt uråldriga Cubase SE inte vill starta upp med Windows 10..utan det fryser innan programmet öppnas. Kanske händer samma sak ifall jag installerar EZ drummer, Virtual Guitarist, LM4 Mark II samt Sampletank LE med Sonic Synth-biblioteket!?

Hur som helst är samtliga programvaror gamla i gamet och det lär ha hänt en hel del sedan jag senast höll på med musikskapande. Om jag ska börja om från scratch..vad ska jag satsa på då till PC?

Jag är långt ifrån en avancerad användare och jag är egentligen mest intresserad av lägga min tid på att skriva låtar med melodi och ackord/harmonier i pop-/ballad träsket. Att sitta och pilla med stora arrangemang har jag varken kunskap om eller någon större lust till egentligen, utan för mig räcker det med att kunna spela in melodi/sång med ackordföljder samt kunna lägga på passande trumsamplingar/loopar och en basgång. I Cubase-serien skulle antagligen Elements 9 räcka fullt ut. Jag behöver inte tonvis med ljud och effekter - det viktigaste är att det finns bra grundläggande ljud som piano, stråkar och lite "synthmattor". Och loopade trummor så att man slipper sitta och plita in varenda trumslag för hand själv.

Alternativ till Cubase? Eftersom jag mest är intresserad av att skriva låtar med melodi och ackordföljder och inte är så mycket för att arrangera så är jag lite inne på program som Mixcraft där man snabbt verkar kunna skapa diverse bakgrundsarrangemang som man sedan kan sätta sin egen melodi/sång till. Det programmet känns ganska lockande att använda i början av den kreativa låtskrivarprocessen. Ni får gärna ge mig lite förslag på lämpliga program, bibliotek eller vad det nu kan vara så ska jag själv också försöka läsa på lite om vad det finns för utbud numera att tillgå!    

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter att ha granskat marknaden lite mer och också funderat lite till så har jag kommit fram till att jag inte känner för att lägga ut några större pengar på att återuppta musikskapandet som (en troligtvis tillfällig) hobby. Jag har lekt lite med mitt gamla Sonic Synth-bibliotek sedan igår och tycker det låter bättre nu än vad det någonsin har gjort. Det kan kanske bero på att jag nu sitter i ett annat rum än tidigare, men eventuellt också för att jag numera har kopplat in en subbas. Möjligtvis är subbas inte optimalt ur ett mixningsperspektiv, men det kommer i alla fall ut trevligare ljud från mina Dynaudio Audience 42 nu.. 😛

Hur som helst..vill helst inte lägga mer än 2500 kr på ett nytt sequenserporgram, så dem allra flesta program på marknaden verkar därför gå bort. Även Reason går bort av den anledningen. Dock tror jag inte att jag hade valt det programmet ändå av diverse skäl. Cubase Elements är en stark kandidat i och med att jag har använt Cubase sedan 1995, och det är billigt. Det finns ju gratisalternativ också, bl.a. Studio One Prime som jag provade igår och gillade. Tills jag upptäckte att den versionen inte stödjer VSTi:er vill säga..så Studio One går bort!

Nu  är jag ganska mycket inne på Cakewalk Sonar - antingen Artist eller Producer. Inte minst Producer-versionen för drygt 1800 kr verkar ge väldigt mycket för pengarna. Dessutom tycker jag programmet ser klart bättre ut rent grafiskt än vad jag kan minnas att det gjorde för 10-15 år sedan när jag tog mig en titt på det då. Känns mer överskådligt nu. Det blir till att testa Cakewalk Sonar helt enkelt..

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är det billigate alternativet. Dra ner demo och testa.

Ja, Reaper verkar ju helt klart vara prisvärt..så jag har laddat ner det nu för att testa. Min första reflektion efter att ha startat upp det för första gången är dock att ikoner och text är väldigt smått på min 27"-skärm med upplösningen 2560x1440. Är det möjligt att ändra storlek för bättre läsbarhet i Reaper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag känner mig inte riktigt hemma i Reaper trots allt. Däremot måste jag säga att Presonus Studio One känns riktigt trevligt och logiskt att använda. Ska ladda ner Professional-versionen som man får testa fritt i 30 dagar för att se hur den fungerar med Sampletank 3 och Sonic Synth. Visserligen skulle det räcka med Artist-versionen och köpa till en add-on så att man kan använda sina gamla VSTier, men det känns ju helt klart bättre att gå på Pro-versionen direkt i det fallet istället. Även ifall det då blir lite mer cash att punga ut med (runt 3300 kr för Pro) än vad jag egentligen hade tänkt mig så är det ju fortfarande inte makabert dyrt. Cakewalk Sonar ska testas också innan jag bestämmer mig helt. Cubase är väl annars det program man borde känna sig hemma i allra mest, men är det bara jag som tycker att Cubase blir plottrigare och plottrigare för varje version som ges ut av det!? Fulare och fulare skulle man också kunna säga... 😉

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset om Tracktion!

Jag fick tips om Tracktion i en annan tråd också, men då gällde det gratisversionen som tyvärr inte har stöd för Windows 10. Men det har Tracktion 7 ser jag nu. En snabb titt på youtube så kan jag konstatera att första intrycket av hur det bara ser ut är positivt. "Rent" och tydligt - precis som jag vill ha det för att känna mig motiverad av att använda ett DAW! 🙂  Dock har jag ännu inte kollat in i detalj vad det går för...men det verkar finnas en ganska detaljerad review av programmet (en timme långt), så svaren finns där ute i cyberrymden.

Annars har jag fastnat för Studio One Pro. Det känns helrätt..förutom priset då vill säga som egentligen är lite högre än vad jag hade för avsikt att ge för ett nytt sequencer-program. Så där har ju helt klart Tracktion 7 en fördel gentemot Studio One Pro. Hur som helst vill jag nog ifrån Cubase i alla fall! 😎

Finns det någon trial-version av Tracktion 7 förresten? Kollade på Tracktions hemsida men kunde inte hitta någon sådan. Ibland kan dock trial-versioner bli tillgängliga när man har registrerat sig. Någon som vet om så är fallet här?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon trial-version av Tracktion 7 förresten? Kollade på Tracktions hemsida men kunde inte hitta någon sådan. Ibland kan dock trial-versioner bli tillgängliga när man har registrerat sig. Någon som vet om så är fallet här?

Det finns en trial, men man måste tydligen registrera sig.

https://www.tracktion.com/products/t7-daw

Jag undrar om någon vet om man har fått till en vettig mixer ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK..men nu har jag kollat in entimmesklippet av Tracktion 7 på Youtube och kommit fram till att jag inte behöver ladda ner programmet för att testa själv. Jag trodde nog att det skulle vara lite mer "traditionellt" än vad det visade sig vara. Saknade den traditionella mixern exempelvis, och midiinplementeringen kändes lite omständlig (eller i alla fall lite udda). Såå..det känns inte helt rätt för mig.

Inte heller Cakewalk Sonar X3 Pro är vad jag söker - känns för rörigt för min smak. Det är kanske inte rörigt egentligen (när man kan det), men jämfört med Studio One som jag heller inte kan eller har testat tidigare så är det stor skillnad på hur lätt/svårt det är att ta till sig snabbt. Det blir Studio One för min del - helt klart. Sedan är det bara frågan ifall det blir Artist-versionen + add-on för att kunna använda mina VSTier eller ifall det blir Pro-versionen. Får se vad det blir..  🙂

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Avsaknad av en mixer som ser ut som ett mixerbord i Tracktion är en styrka. Du ser alla pluggar som ligger på kanalen i den ordning de påverkar varandra. Vill du ha en effektsend efter regel så lägger man effekten efter "regeln". Tracktion kan dessutom lägga pluggar direkt på ett klipp förutom att ha effekter på spåret, mycket bra och flexibelt.

Men vill man ha en traditionell mixer så finns inte det i Tracktion.  Men du kan göra allt som en traditionell mixer kan plus mycket mer, kraftfullare helt enkelt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Avsaknad av en mixer som ser ut som ett mixerbord i Tracktion är en styrka. Du ser alla pluggar som ligger på kanalen i den ordning de påverkar varandra. Vill du ha en effektsend efter regel så lägger man effekten efter "regeln". Tracktion kan dessutom lägga pluggar direkt på ett klipp förutom att ha effekter på spåret, mycket bra och flexibelt.

Men vill man ha en traditionell mixer så finns inte det i Tracktion.  Men du kan göra allt som en traditionell mixer kan plus mycket mer, kraftfullare helt enkelt.

Det är säkert så som du skriver..och jag laddade därför ner Tracktion 7 för en stund sedan bara för att i alla fall ha fått känna på programmet själv lite. Med betoning på "lite" ska sägas eftersom jag nog bara höll på med det 10-15 minuter eller så innan jag gav upp.. 😉 . Man verkar behöva tänka på ett ganska annorlunda sätt än vad jag är van vid från traditionella sequencerprogram..och det tar emot att behöva göra det måste jag erkänna. "Svårt att lära gamla hundar sitta" (även om jag inte är såå gammal ändå)...  😛     

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör Tracktion mest som extra VST host eftersom jag kör Reason. Använder Tracktion även för ljudläggning av film, mycket pga att man kan lägga effekter på ett klipp vilket gör att man slipper ha så många spår med olika effekter på. Ger bra överskådlighet.

Men som min main DAW kör jag Reason. 

Kör på Cubase om du är van vid det. Jag bytte från Cubase efter att använt Cubase sedan det kom på 80 talet. Tröttnade på allla inställningar och popupmenyer, kände mig mer som en tekniker än en musiker. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan i alla fall konstatera att vi är lyckligt lottade som mer eller mindre kan välja och vraka när det gäller vilket/vilka program vi vill jobba i för att skapa musik. Många av dem är riktigt kompetenta och det är nog oftare så att det är den bakom spakarna som är den största begränsningen och inte tvärtom. Personligen skulle jag förmodligen klara mig fint med det enklaste program så länge jag bara har tillgång till ett ljud- och trumbibliotek samt lite simpla effekter. Däremot tycker jag det är viktigt att det känns rätt och ser inspirerande ut att använda. Det är på den punkten många DAW-program faller bort för min del.

Cubase har jag tröttnat på efter att ha använt det sedan 1995. Visserligen har jag haft ett antal längre uppehåll (flera år i omgångar) där jag inte alls har skapat musik, men jag har ändå lyckats tröttna på det. Så nu får det bli något annat sequenserprogram..och "annat" är lika med PreSonus Studio One Pro. Har suttit och jobbat lite med Studio One sedan igår och trivs superbra med det. Verkar riktigt stabilt på min dator, det är snyggt och rent samt känns logiskt och välgjort.   

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa ProTools. Version First är dessutom helt gratis. Det finns en del begänsningar men det är GRATIS. Ett av de största programmen out there dessutom. 

http://www.avid.com/pro-tools-first

Jag har testat det en del själv och gillar layout och funktion. Men det är inte i närheten av Logic som är mitt main DAW. Hade gärna rekommenderat Logic till dig men då du kör PC och Win 10 är det kört 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...