Jump to content
Annons

Externt ljudkort 2x2..Några val


HBaeck

Recommended Posts

Ska skaffa mig ett nytt ljudkort. Använder Reason och Pro Tools. PC - Windows 10.

Prisklass: 1000-2000:-

Har hittat några förslag men har ingen erfarenhet av ljudkort egentligen :/ Så vad hade du valt av dessa?

Presonus Audiobox iTwo

Roland UA22

Steinberg UR22 mkII

Tascam US 2x2

Kanske rent av inte spelar någon roll då de verkar ganska likartade..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Skulle själv valt ett Steinberg eller ett Focusrite Scarlet kort. 

Tycker att de är de är prisvärda bägge två. 

Oj såg just att du valde bort Steinberg, får man fråga varför? 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis beställt ett Focusrite Scarlet. Verkade enligt diverse omdömen vara prisvärt.

Jag har sedan tidigare ett M-Audio Firewire-kort som låter bra, men inte alltid kommer överrens med Windows-datorn. Vem som är den skyldige vet jag inte.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle själv valt ett Steinberg eller ett Focusrite Scarlet kort. 

Tycker att de är de är prisvärda bägge två. 

Oj såg just att du valde bort Steinberg, får man fråga varför? 

Jag bara gjorde det 🙂 Och en som sa att han hade kört på Presonus kortet. Men så hittade jag M-audio kortet och tycker det verkar bra. Funkar bättre med Pro Tools?? Jag hittar inga riktiga svar på vilka kort som strular med Pro Tools och vilka som funkar klockrent. Lite det som avgör. Samt funkar med Reason 5. 

Men du tycker Steinberg är ett bra val? 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo jag kör själv på ett Steinberg UR824 som jag är mycket nöjd med. Kör med Cubase så det är ju samma tillverkare på både hårdvara och mjukvara i mitt fall. 

Tror inte att det är någon större skillnad på dessa kort egentligen. När jag köpte mitt ljudkort så stod valet för mig mellan Steinberg och Presonus. Valde Steinberg just för att det är samma tillverkare som gör Cubase. (Är så van vid Cubase att jag inte vill använda något annat). Inte för att jag tror att det ska vara några problem med andra mjukvaror. Ingen tillverkare är nog så dum att de inte följer en standard som gör sin hårdvara kompatibel med andra tillverkares mjukvara. 

Roland och Tascam är nog de två jag inte skulle välja. I din lista. Tascam för att jag inte varit så nöjd med andra produkter och Roland för att de inte alltid lyckas i sina satsningar på annat än gitarrprylar och syntar. Men det är ju "fördomar" jag har om dessa tillverkare. 

Vet att det fanns brister hos iTwo men att de nu ska vara lösta med bättre ASIO (ljud drivers). 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag kör själv på ett Steinberg UR824 som jag är mycket nöjd med. Kör med Cubase så det är ju samma tillverkare på både hårdvara och mjukvara i mitt fall. 

Tror inte att det är någon större skillnad på dessa kort egentligen. När jag köpte mitt ljudkort så stod valet för mig mellan Steinberg och Presonus. Valde Steinberg just för att det är samma tillverkare som gör Cubase. (Är så van vid Cubase att jag inte vill använda något annat). Inte för att jag tror att det ska vara några problem med andra mjukvaror. Ingen tillverkare är nog så dum att de inte följer en standard som gör sin hårdvara kompatibel med andra tillverkares mjukvara. 

Roland och Tascam är nog de två jag inte skulle välja. I din lista. Tascam för att jag inte varit så nöjd med andra produkter och Roland för att de inte alltid lyckas i sina satsningar på annat än gitarrprylar och syntar. Men det är ju "fördomar" jag har om dessa tillverkare. 

Vet att det fanns brister hos iTwo men att de nu ska vara lösta med bättre ASIO (ljud drivers). 

Ok tack.

Kikade nu på ett Native kort..Komplete audio 6. Jag får gå upp i pris lite men det verkar vara ett trevligt kort ändå. Plus att man får med lite Komplete ljud..kan jag använda de i Reason? 

Som det är nu så är Steinberg ur22, Presonus iTwo, M-audio m-track ii och Native komplete 6 med i leken..även Focusrite scarlet..frågan är vilket som är bäst kompatibelt med windows 10 samt reason 5 och pro tools. Det som avgör känner jag nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Audient iD4 eller iD14 är ljudkort som du verkar ha missat och som jag skulle säga är mycket starka kandidater i prisklassen.

Ja, de har jag inte ens kollat på. Verkar bra, högre latency än på till exempel Focusrite. Latency spelar roll när jag bara använder midi väl? För tillfället kommer jag inte spela in röst eller instrument utan bara vst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Latency är något du vill slippa i den utsträckning du kan. Du kommer förmodligen vilja spela in någon sångare eller instrumentalist snart med. 

Behöver du inga mickförstärkare så kanske du borde kolla på ett ljudkort med bra möjligheter att bara spela upp ljud i från datorn istället? Men tror du, eller räknar med, att du kommer spela in sång/instrument framöver så är nog vilket som helst av dessa kort helt ok för dig. Den mesta MIDI går nu att köra med USB så är det inte gamla MIDI ingångar du behöver så kan det vara en onödig funktion då denna typ av kontakter/kablar mer eller mindre har försvunnit som standard.  

Ett tips kan ju vara att du helt enkelt kollar på mjukvaran du får med när du köper kortet, vilket du ju var inne lite på redan. Eller så tänker du igenom mera vilka ingångar och utgångar du anser att du kommer att behöva. Är det viktigare med två hörlurs utgångar? Eller är det bättre med två mickrofonförstärkare istället? osv 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de har jag inte ens kollat på. Verkar bra, högre latency än på till exempel Focusrite. Latency spelar roll när jag bara använder midi väl? För tillfället kommer jag inte spela in röst eller instrument utan bara vst. 

Latency spelar alltid viss roll.

Jag har förklarat lite mer om det i min Wiki-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med om Audient som Claes nämner här ovan. Grymt välljudande och känns riktigt stabila. Personligen gillar jag desktopmodeller med rejäla kontroller på ovansidan av kortet i stället för "plottriga" kontroller på framsidan som kan vara luriga att se och komma åt om man har det liggande på bordet..

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Av dessa ljudkort du nämner skulle jag välja Tascam US 2x2 eftersom den ger mest gain (57 dB).

Men jag såg att Claes tipsade om Audient ID4 som ger 58 dB på mikingången..

Någon tipsade om Focusrite Scarlett som tyvärr är väldigt blek där med endast 50 dB gain på mikingången

och är sämst av alla hittills nämnda.

Där kommer du bli besviken om du har för avsikt att använda dynamiska mikrofoner.

Kör på Audient eller Tascam!

Gain på preampen är inte så viktigt tycker jag. Spelar man in i 24 bitar så får man ju ett så bra headroom att man inte behöver dessa extra dB. Har man inte ett behöv att micka på jätte långa avstånd så blir det ännu mindre viktigt med dessa dB.  Tascam känns som ett osäkrare kort då det ju är något av ett "lågpris märke" på sätt och vis. 

Audient är ju istället ett märke som hyllas och används av många. Men om det nu är högre latency på det kortet så skulle jag välja bort det direkt. Fast jag har inte kollat upp det själv utan går bara på vad jag läst här och vad TS skrev om kortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med om Audient som Claes nämner här ovan. Grymt välljudande och känns riktigt stabila. Personligen gillar jag desktopmodeller med rejäla kontroller på ovansidan av kortet i stället för "plottriga" kontroller på framsidan som kan vara luriga att se och komma åt om man har det liggande på bordet..

Ok, men om jag i första hand inte kommer använda mikingången utan tänker mer latency ..Är ID4 ändå bra val? 

Håller med om att ID4 har en trevlig design

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain på preampen är inte så viktigt tycker jag. Spelar man in i 24 bitar så får man ju ett så bra headroom att man inte behöver dessa extra dB. Har man inte ett behöv att micka på jätte långa avstånd så blir det ännu mindre viktigt med dessa dB. Tascam känns som ett osäkrare kort då det ju är något av ett "lågpris märke" på sätt och vis.

Audient är ju istället ett märke som hyllas och används av många. Men om det nu är högre latency på det kortet så skulle jag välja bort det direkt. Fast jag har inte kollat upp det själv utan går bara på vad jag läst här och vad TS skrev om kortet.

Jag kollade en jämförelse mellan ID4 och scarlet på Youtube och han sa att latency på ID4 hamnade runt 9 ms och på scarlet ner mot 3 ms. Han var gitarrspelare.. Asså jag e inte tillräckligt insatt för att veta hur detta påverkar mig. Jag använder bara midi. Virtuella instrument och effekter.. Loopar och sånt. Tacksam för klarhet

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Då vet vi vilken kompetensnivå du ligger på.

Har du fått höra det av broadcastföretagen som använder många av Tascams produkter eller skjuter du bara från höften nu?

PS. Lågprismärke ska inte särskrivas! DS

Kan du inte låta lite drygare? Är ordblind så jag särskriver ofta. Nu vet vi vilken mentalnivå du ligger på. Varför gå till personangrepp bara för att jag inte höll med dig om att gain är A och O när man väljer ljudkort?  

När det kommer till dessa ljudkort så har de väl ändå valt att lägga sig på en lågprisnivå eller hur? Därför skrev jag ju lågprismärke inom citationstecken och lade till något av och på sätt och vis i samma mening. Det är ju bar att kunna stava men att ha en god läsförståelse är nog så viktigt.   

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag kollade en jämförelse mellan ID4 och scarlet på Youtube och han sa att latency på ID4 hamnade runt 9 ms och på scarlet ner mot 3 ms. Han var gitarrspelare.. Asså jag e inte tillräckligt insatt för att veta hur detta påverkar mig. Jag använder bara midi. Virtuella instrument och effekter.. Loopar och sånt. Tacksam för klarhet

Latency är en form av fördröjning som gör att det tar ett tag för ljudet att höras efter att det spelats upp. Man mäter tiden från när ljudet triggas till det man hör det alltså. Så med en latency på 9 ms så är det alltså 9ms som går från att du spelar en ton på gitarren tills du hör det. För många som håller på med musik så är 9 ms en störande fördröjning vilket leder till att man blir distraherad och tappar tempo och frasering en smula. Eller helt i värsta fall. 

Om du spelar mycket dataspel så kan det jämföras med en monitor som är så slö (har så hög responstid) att man hinner dödas bara för att den man krigar emot hinner skjuta dig för att denne har lite, lite mera tid på sig att upptäcka dig. För en normalspelare så är det inte så stor skillnad men många gamers är otroligt reaktionssnabba i sitt spel. De har ju ofta övar i åratal för att bli snabbare på just detta.  

Frågan är bara hur känslig du är själv i fråga om latency. Kan ju tillägga att man vänjer sig vid denna fördröjning med. Spelar man inte in instrument eller sjunger så är det förmodligen ingen fara. Men om man sedan vill att någon ska lägga gitarr eller sjunga så kan det bli bökigt för den man jobbar med istället. Själv så upplever jag 9 ms som på tok för lång tid. I alla fall när jag är pigg och taggad att spela in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte låta lite drygare? Är ordblind så jag särskriver ofta. Nu vet vi vilken mentalnivå du ligger på. Varför gå till personangrepp bara för att jag inte höll med dig om att gain är A och O när man väljer ljudkort?  

När det kommer till dessa ljudkort så har de väl ändå valt att lägga sig på en lågprisnivå eller hur? Därför skrev jag ju lågprismärke inom citationstecken och lade till något av och på sätt och vis i samma mening. Det är ju bar att kunna stava men att ha en god läsförståelse är nog så viktigt.   

Håller med dig. Då gain inte är det viktiga för mig i nuläget så borde jag ju inte stirra mig blind eller låta det avgöra. Jag vill ha hyffsat sjyst ljudkvalite och låg latency för en billig peng. Vill ha 2 ingångar för att kunna använda i framtiden eventuellt. 

Så jag e fortfarande kluven 🙂 Presonus iTwo går för 1199:- på djservice vilket är väldigt bra pris anser jag. Sen blir jag orolig då nån skriver att det kan vara strul med drivrutiner..kanske en risk med alla kort? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency är en form av fördröjning som gör att det tar ett tag för ljudet att höras efter att det spelats upp. Man mäter tiden från när ljudet triggas till det man hör det alltså. Så med en latency på 9 ms så är det alltså 9ms som går från att du spelar en ton på gitarren tills du hör det. För många som håller på med musik så är 9 ms en störande fördröjning vilket leder till att man blir distraherad och tappar tempo och frasering en smula. Eller helt i värsta fall. 

Om du spelar mycket dataspel så kan det jämföras med en monitor som är så slö (har så hög responstid) att man hinner dödas bara för att den man krigar emot hinner skjuta dig för att denne har lite, lite mera tid på sig att upptäcka dig. För en normalspelare så är det inte så stor skillnad men många gamers är otroligt reaktionssnabba i sitt spel. De har ju ofta övar i åratal för att bli snabbare på just detta.  

Frågan är bara hur känslig du är själv i fråga om latency. Kan ju tillägga att man vänjer sig vid denna fördröjning med. Spelar man inte in instrument eller sjunger så är det förmodligen ingen fara. Men om man sedan vill att någon ska lägga gitarr eller sjunga så kan det bli bökigt för den man jobbar med istället. Själv så upplever jag 9 ms som på tok för lång tid. I alla fall när jag är pigg och taggad att spela in. 

Som lite lagg när man spelar alltså 🙂 Drygt.

Nog det som avgör i mitt fall. Kommer möjligen spela in röst nån gång liksom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tror att du skulle bli nöjd med iTwo. Det var strul med drivers till dem men det ska vara fixat nu. Presonus är ju relativt nya på ljudkorts fronten. Så det ska bara ha varit barnsjukdomar det handlade om.  Tror att det är ett kort som kommer vara lätt att sälja utan att förlora hela slanten om du snart vill byta upp dig med. 1200 låter som en vettig prislapp för att skaffa ett första ljudkort med, tycker jag personligen. 

Sedan så behöver du ju hörlurar eller högtalare som är rättvisande och ärliga så att du hör exakt hur du mixar och spelar in med. Men det är ju något som du säkerligen redan tänkt på. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan bara hålla med om Audient som Claes nämner här ovan. Grymt välljudande och känns riktigt stabila. Personligen gillar jag desktopmodeller med rejäla kontroller på ovansidan av kortet i stället för "plottriga" kontroller på framsidan som kan vara luriga att se och komma åt om man har det liggande på bordet..

Jag gillar också desktop versioner. Kanske en vana från när jag kölrde större mixer hemma. Hajar inte varför man gör ljudkort som har reglage på framsidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag gillar också desktop versioner. Kanske en vana från när jag kölrde större mixer hemma. Hajar inte varför man gör ljudkort som har reglage på framsidan?

Jag vill inte ha desktopvarianter då jag föredrar att stapla dem i mitt rack. Bättre att ha alla rattar och knappar på samma ställe och på en så liten bordsyta som möjligt för mig just nu. Så det hänger lite på hur man utformar arbetsytan i sin studio. Men skulle jag använda klaviatur och kontrollenheter så skulle det kanske vara en helt annan fråga. Då skulle det säkert vara mera logiskt att ha alla knappar och reglage på bordet och bredvid varandra istället. 

Men det kanske skulle vara värt för företagen som gör dessa produkter att erbjuda en rack och en bordsvariant i större utsträckning?  

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag vet inte om ditt mål bara är att vilseleda eller om du har något annat självändamål med det du håller på med.

Förstår du inte att du lurar människor då dom tror att det är sant det du sprider?

När du inte vet vad du pratar om så kan du kanske läsa om andras tråkiga erfarenheter av just det

du försöker trycka ner i halsen på trådskaparen.

https://www.gearslutz.com/board/newbie-audio-engineering-production-question-zone/1007458-scarlett-2i2-shure-sm57-gain-problems.html

Det är ju samtidigt många som tvärtom gillar det kortet. Har själv haft ett och det var inga problem alls för mig. Vad hade du för problem med ditt egna Scarlet 2i2? Vist kan det tänkas vara ett problem för vissa användare med en lägre gain vilket kan vara bra att påpeka såklart. Men för många kommer det inte vara ett problem om man är medveten om detta när köper kortet. Varför kan du inte bara påpeka det utan att angripa mig på en personlig plan? Det är ju bara barnsligt och tramsigt. Och varför är det så viktigt för dig att jag har fel och inte kan något? Vad är din agenda mot mig?

Går man in på andra saker som signal och brusförhållanden så har ju Focusriten bättre specar än Tascam har. Så man får en högre men något brusigare signal. Borde vara så liten skillnad att det inte påverkar så mycket men det beror ju på hur man pressar ljudet efter att det är inspelat med. Lägger man på kompressor eller höjer volymen kraftigt så kommer väl även bruset man spelat in att höras mer?

Sedan så har ju folk betydliga problem med just Tascam med:

http://www.tascamforums.com/threads/us-2x2-high-latency.3097/

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Denna sida kan ju vara intressant men de baserar testen på den gamla Scarlet 2i2 och inte på 2i2 mk II. 

https://www.gearank.com/guides/best-budget-audio-interface-2-channels 

Här är ett till där Scarlet 2i2 spöar t ex det som är först i listan ovan. 

http://equipboard.com/posts/best-audio-interfaces 


Men ärligt talat så är skillnaden så marginell att jag tror att man kan välja vilket som helst av dem och vara nöjd ändå. Så länge alla drivers funkar som de ska då.

Personligen skulle jag valt Steinbergskortet men jag tycker att även Presonuskortet är intressant. Väljer nog bort Scarlet bara för att jag redan haft ett och tycker att det är kul att testa nya produkter.

Här är en länk man kan klicka runt på länge och få olika förslag och hjälp att hitt det ljudkort som passa en bäst personligen:

  http://www.audiointerfaced.com/best-audio-interfaces/

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...