Jump to content
Annons

Mätningar av hemmastudio (bifogade filer med)


Philosofen

Recommended Posts

Tja!

Tömde hela mitt studiorum då det skulle målas om. Passade på att köpa en Behringer ECM8000 för att mäta av rummet.

Tog mig med hjälp av lite tutorials nätt och jämt igenom mätningarna, och undrar om någon vill hjälpa mig att analysera mätningarna (då jag inte fattar för 5 öre vad jag håller på med).

Viktigt att notera är att denna första mätning gjordes i ett tomt rum, bortsett från ett skrivbord med monitorerna på, samt matta på golvet. Väggarna är helt kala för tillfället.

Laddade upp measurement-filen om någon vill ta en närmare titt. http://s000.tinyuplo...888801061596525

Nu är frågan, vad blir nästa steg för behandling av rummet?

Hörde också att man bör göra tester med 1 monitor åt gången. Varför gör man detta?

Hoppas någon känner sig manad att sträcka ut en hjälpande hand här 🙂

Tack

post-39145-0-78640100-1471738875_thumb.jpg

post-39145-0-34625300-1471738890_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda jag kan säga är att det inte verkar vara något som sticker ut nämnvärt i Z-led och att det är mest ringningar mellan 100 och 1000 Hz. Det du kan göra är väl att sätta upp paneler på väggen vid sidan av där du sitter enligt spegelprincipen, där reflektionerna från monitorerna kommer. Om du har möjlighet så kanske du kan sätta paneler som du gör själv i varje hörn med och mät igen. Med måtten på rummet så kan du ju räkna på vilka frekvenser som SKULLE kunna vara ett problem. Mitt förra rum i huset hade en puckel vid 46 Hz om stämde med 3,6 m längd på rummet om jag inte minns fel. Sen bredden och höjden på det var lika, 2,4 m. Jag gjorde en helmholzresonator som faktiskt gjorde att det blev lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

D200:

Tack! Ja okej, det låter ju bra! Jag har 2 bass traps och en hel del foam tiles hemma (nyinköpt). Försöker lista ut om jag bör sätta corner traps i öronhöjd (bakom monitorerna) eller upp mot vägg x vägg x tak innan jag sätter upp dem. Tänker skaffa fler i framtiden, men vill att de två jag har är så effektiva som möjligt.

raggakungen:

Sure, bifogas!

post-39145-0-86853200-1471772095_thumb.jpg

Garderoberna sitter tyvärr fast. Annars hade de rykt för länge sen.

ostfisk:

Okej, tack! Dagens dumma fråga: Är det så enkelt som att stänga av ena monitorn för att göra mätning med den andra, och sen vice versa? Eller gör man det via REW?

När jag gjorde min första mätning pekade micken rakt upp i taket vid lyssningsposition. Bör den göra det när jag mäter en högtalare åt gången också, eller ska jag rikta micken rakt mot lådan?

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja stänga av monitorn funkar. Går säkert att göra via REW också. Men huvudsaken är att det bara låter ur en högtalare. Micken skall peka upp mot taket. Det är en omni mic så den tar upp lika bra från alla vinklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok du har en stor peak runt 118 hz vliket kan bero på sk. SBIR. Dvs. att ljudet studsar bak mot väggen och blandas med direktljudet i monitorerna. Dock borde högtalarkonen då vara 72 cm från väggen vilket den inte ser ut att vara på bilden. Om du flyttar monitorerna fram på skrivbordet och mäter igen, ändras peaken då? I så fall är det troligtvis SBIR och du skulle då kunna prova att ha dina basfällor bakom monitorerna, för att minska den effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

ostfisk:

Bilden på studion är gammal och jag har inte längre monitorerna så nära väggen. De är för tillfället 55 cm från väggen, och jag kan tyvärr inte flytta dem längre in i rummet då den liksida triangeln pajar. Jag kan tyvärr inte flytta lyssningspositionen heller, då rummet är för litet och jag inte får plats med gitarrer, keyboard och annat jota som ska in i rummet.

Har satt paneler på sidoväggarna nu vid första reflektion. Ska prova att sätta basfällorna bakom monitorerna provisoriskt och göra en mätning. Återkommer med graf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, here we go!

Satte en basfälla bakom vardera monitor, och körde ett nytt test.

post-39145-0-44886100-1471807246_thumb.jpg

post-39145-0-68658700-1471808252_thumb.jpg

Mätningsfilen för jämförelsen: http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=33914138649615880959

Det röda är med rummet tomt (mätning 1), och det gröna är med paneler på första reflektionspunkt, samt basfällor.

Ser ut som att rummet över lag är tightare i mätning nr 2. Dock ökade ju peaken på 118Hz. Hänger inte med på hur det kan ha gått till.

Nästa steg är att sätta upp akustikpaneler på väggen bakom mig.

Är det något jag behöver tänka på nu när jag börjar sätta in akustikmaterial? För tillfället jobbar jag efter en mall jag fick från Auralex

post-39145-0-23689300-1471808176_thumb.jpg

Uppskattar alla tips jag kan få!

Redigerat av Philosofen
Link to comment
Dela på andra sajter

För att ni ska få någon uppfattning av hur rummet ser ut. Svårt att få bra bilder med mobilkamera i ett så tight utrymme, dock.

Vid mätning nr 1:

http://imgur.com/l9Mm0uW

Basfällor + Lite akustikmaterial:

http://imgur.com/3fRlG2z

Bakom lyssningsposition:

http://imgur.com/XBkR9Wt

(lyckades inte få in bilderna direkt i inlägget av någon anledning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah du har Auralex. Tyvärr så är de inte så bra. Så kallade "foam" plattor har för hög densitet. De absorberar, visst, men inte i det lägsta registret. De plattorna du har bakom dig hjälper heller inte så särskilt mycket. Tyvärr! Dock har dippen vid 138, 245 och 290 Hz blivit mindre efter behandlingen, så något har den gjort, men 118 Hz har den inte påverkat.

Men för att säkerställa att 118 Hz peaken beror på SBIR: flytta monitorerna så långt fram på skrivbordet du kan och mät igen. Se om peakens frekvens blir lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag fattar att diy är bättre, men jag tycker att jag har frågat både på det här forumet och andra, googlat runt men inte lyckats få något konkret svar på vilket material jag ska använda. Finns ju en uppsjö av både glasull, stenull etc etc. Vet inte om man ska ha samma material till superchunks som till paneler eller annat osv.

Ang vad jag faktiskt gar för tillfället då:

Tycker att det blir stor förbättring med klappekot i rummet efter auralexplattorna och de jämnar ju ut mids och high end en hel del. Det jag behöver är fler basfällor till rummet, men har inte råd för tillfället!

Ett mysterium är att när jag hänger upp gardiner i rummet (standard mellantjocka bomullsgardiner) får jag en dip vid 290Hz. Samma sak när jag provade att ställa auralex framför fönstret.

Ska prova att flytta fram monitorerna på bordet. Bör jag vrida dem så att de pekar inåt mot micken då eller ha samma vinkel och flytta bak micken? (Hoppas du fattar vad jag menar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Auralex är säkert bra till mycket. Bra att klappekot försvann! Men till basabsorbtion funkar de mindre bra. Jag tror att du skulle få bättre resultat av tjocka glasullsbaserade produkter på bakre väggen. Tror att både basen och klappekot skulle försvinna.

Det är inte så noga med micken men prova att flytta den bakåt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

raggakungen:

Okej, vad är skillnad mellan glasull, stenull och markskivor då??

Har du någon länk till användbart material?

Och som sagt, kan man använda samma material till både superchunks, och till paneler eller behöver densiteten vara olika?

Redigerat av Philosofen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde paneler själv med isolering till mitt gamla rum. En variant som är tunna är bara ribbor som man gör en ram av och sen sätter i en skiva och klär med tyg runtom. En annan är att köpa reglar i tunnplåt som man kapar och gör samma av och sen sätter i tjockare isolering i. Från kortsidan ser de ut som ett U. Man använder det för att bygga innerväggar om man inte vill använda träregel. Klippte dem sen så att man kunde böja ihop dem till en ram och pop-nitade ihop dem och satte i isolering i dem och tyg utanpå.

Jag byggde även saker i i hörnen men jag ser att det kan bli svårt för dig att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte vad peaken kan bero på om det inte är SBIR... En 118 Hz våg är 146 cm lång. Hittar inget sådant avstånd i ditt rum.

Det finns fler experter här i forumet, någon som har en ide?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att detta forum är helt inaktivt. Verkar tyvärr vara brist på intresse..

Helt inaktivt, det är väl lite att ta i när du fått feedback från 3 olika medlemmar? På andra trådar kan det dock vara dåligt drag, det håller jag med om. Kanske blir det bättre längre fram efter skolor jobb startat upp ordentligt så folk har bättre tid, vem vet..

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag vet faktiskt inte vad peaken kan bero på om det inte är SBIR... En 118 Hz våg är 146 cm lång. Hittar inget sådant avstånd i ditt rum.

Det finns fler experter här i forumet, någon som har en ide?

115 hz är diagonalen i rummet. Bas absorbenter i hörnorna löser detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Pme:

Wow, tack! Ska kolla detta när jag kommer hem! Menar du avståndet från de främre hörnen till de bakre? Jag har ju ett hörn i mitten av rummet till vänster om mig. Är det det som spökar, eller de andra?

Det är den längsta diagonalen du har. Dvs tex högra nedre hörnet mot vänster övre hörnet. Det är 8 punkter, måste du välja så är hörnorna på bakom högtalarna det bättre valet att dämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diagonalen? Kan den ge problem? Finns tre typer av stående vågor vad jag vet. Diagonalen är ingen av dem. Känns som att ljud kommer att ha svårt att studsa mellan två hörn. Men jag kanske har fel. Är det en sak som jag vet så är det att akustik inte beter helt logiskt alltid. Ibland är den förklaringen som verkar mest logisk fel. Är du säker på din sak pme eller är det en gissning? 🙂

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Diagonalen? Kan den ge problem? Finns tre typer av stående vågor vad jag vet. Diagonalen är ingen av dem. Känns som att ljud kommer att ha svårt att studsa mellan två hörn. Men jag kanske har fel. Är det en sak som jag vet så är det att akustik inte beter helt logiskt alltid. Ibland är den förklaringen som verkar mest logisk fel. Är du säker på din sak pme eller är det en gissning? 🙂

oblique modes heter det på engelska om du vill läsa på. De är normalt inte riktigt så dominanta som axiala. Ser i kalkylen att det endast är 0.6%, då är det troligare att det är tangentiala på 114Hz med 8.1%,och då är det inte hörn absorbenter som är den bästa lösningen. Har du tillgång till en bäddmadrass så kan du ställa upp den en vägg och göra om mätningen. Och det går naturligtvis att prova samma madrass i ett hörn och mäta där med för att kunna avgöra vilket som är det troligaste. Det kanske finns lättare metoder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oblique modes går ju inte från hörn till hörn. Snarare vägg till vägg till tak till vägg till vägg till golv och runt igen. Alla sex sidor av rummet är med.

Men det kanske kan vara tangenten. Dock borde den inte vara så stark tänker jag. Liksom starkare än den första axiala noden. Men garderoben kanske spelar in på något sätt.

Men som sagt så är det här över min nivå. Har ingen aning vad det kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...