punkrockdude Postat 12 juli 2016 Postat 12 juli 2016 (redigerat) Med alla projektfiler/zipfiler medföljer en README-fil som beskriver vad som fĂ„r göras med materialet. Ingen som helst kvalitetsgaranti. LĂ€gg dock gĂ€rna upp era mixar hĂ€r sĂ„ att folk kan fĂ„ höra vad ni Ă„stadkommit. Har vi tur kan folk lĂ€ra sig nĂ„got. Damn Sunday Drivers - Memories And A BottleĂ r: 2003Utrustning: Vill minnas att ljudkortet var Terratec EWS88MT och preamparna var SM Pro Audio PR8 (blĂ„a). Mikrofonerna var Shure SM57, Shure Beta 52, Studio Projects B1or plus billiga och mindre bra mikrofoner.Projektfil:https://mega.nz/#!JwEk2JAZ!0e-_DMrfj4hKRSW-Ty5DpdNsHq6XVE1-ry-Z9JX5ZAkFĂ€rdig demoversion: Your browser does not support the HTML5 audio tag Damn Sunday Drivers - Out There, SomewhereĂ r: 2002Utrustning: ST Audio DSP2000 C-port + mikrpreamparna i gammalt Behringer mixerbord. Mikrofonerna var en eller tvĂ„ Shure SM57 och resten var blandade SM58 kopior. ĂverhĂ€nget kan ha varit tvĂ„ AKG C1000S.Projektfil: https://mega.nz/#!MkU21RLS!gHiEGLAXT2Rl82YMTUXW0YuQ_3I647cA4KgW-bBlPcE FĂ€rdig demoversion: Your browser does not support the HTML5 audio tag  Damn Sunday Drivers - Perfect DayĂ r: 2003Utrustning: ST Audio DSP2000 C-port eller Terratec EWS88MT ljudkort och mikrpreamparna i gammalt Behringer mixerbord eller SM Pro Audio PR8. Mikrofonerna var Shure SM57, Shure Beta 52, Studio Projects B1 (överhĂ€ng). GitarrförstĂ€rkaren ska ha varit en Fender Blues Jr som var maxad och sĂ„ glödhet att jag var orolig, seriöst. Basgitarren var nog DI och tyvĂ€rr lĂ„ter den vĂ€rdelöst troligtvis p.g.a. döende batteri till de aktiva mikrofonerna. Varför vi inte Ă„tgĂ€rdade det kan jag inte svara pĂ„ och det Ă€r pinsamt att man kunde lĂ„ta den lĂ„ta sĂ„ dĂ€r.Projektfil:https://mega.nz/#!M4tAyJba!hNlBaLIyfF-NvgV_GcX-984EjNE9RSTEXA4Mni-fU60FĂ€rdig demoversion: Your browser does not support the HTML5 audio tag Fingers Crossed - Where You Gonna GoĂ r: 2007Utrustning: MOTU 828 mkII USB + RME ADI-2. Trummorna Ă€r nog enbart in i MOTU medans allt annat kan vara enbart genom ADI-2. Trummorna spelades nog in med preamparna i Line Audio OMP och gitarren, basen och sĂ„ngen har anvĂ€nt blandning av Groove Tubes The Brick och Electro-Harmonix 12AY7 Pre.Projektfil: https://mega.nz/#!FxNmjDQL!6OldKFPjgFjdFBsy8BuTB_9RNf95z0ARg7R42fjimRgFĂ€rdig demoversion: Your browser does not support the HTML5 audio tag Shibby - Eternal SummerĂ r: 2010Utrustning: Tror att allt spelades in genom Focusrite ISA828 med dess ADC. Mikrofoner Ă€r blandat och jag minns inte exakt men det Ă€r Shure SM57, Shure Beta 52, kan vara Sennheiser MD421N och Groove Tubes ST44 med pĂ„ nĂ„got hörn.Projektfil:https://mega.nz/#!04sDjarD!qzth7kMFcl0WKC0B_NsCikpfisXuUucHSqTTQ1DXGQA Redigerat 1 mars 2017 av punkrockdude 1
punkrockdude Postat 12 juli 2016 TrÄdstartare Postat 12 juli 2016 (redigerat) Jag ska ladda upp en ny paketerad fil vilken minut som dÄ det verkar som att /interchange/out_there/audiofiles/#mb kör1_01.wav fattades. Redigerat 12 december 2016 av punkrockdude
punkrockdude Postat 13 juli 2016 TrÄdstartare Postat 13 juli 2016 Lade till en andra lÄt. Denna gÄr enkelt att lÀgga in i flertalet sequencers. Kan programmen inte importera FLAC sÄ konvertera dem till WAV eller AIFF med t.ex. Deadbeef, Foobar2000 och dBPoweramp.
punkrockdude Postat 21 juli 2016 TrÄdstartare Postat 21 juli 2016 Det skulle vara roligt ifall nÄgon lekt med materialet och vill posta smakprov hÀr (tillÄtet). Det Àr inte det lÀttaste materialet att fÄ bra men ÀndÄ roligt ifall nÄgon lekt med det och vill visa vad de lyckats fÄ till.
Pesek Postat 22 juli 2016 Postat 22 juli 2016 Jag ska ladda ner detta och ge mig pĂ„ en liten testmix av nĂ„got. NĂ€r jag har nĂ„got klart postar jag det đ
punkrockdude Postat 22 juli 2016 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2016 UtmĂ€rkt, Pesek! Jag Ă€r generellt emot auto-tuner men skulle förstĂ„ ifall du/ni anvĂ€nder det i detta fallet. Ăven basgitarrens batteri var pĂ„ vĂ€g att dö nĂ€r Perfect Day spelades in sĂ„ den Ă€r hemsk och lĂ„ter döende. Att vi inte bytte batteri Ă€r oerhört svĂ„rt att rĂ€ttfĂ€rdiga men tyvĂ€rr blev det inte sĂ„.
punkrockdude Postat 27 juli 2016 TrÄdstartare Postat 27 juli 2016 Precis laddat upp lagt till lÄten Memories And A Bottle. Information och lÀnkar i första inlÀgget under trÄden. Projektet ser ut som följande i Ardour4:
kristiang Postat 28 juli 2016 Postat 28 juli 2016 TÀnkte ge mig pÄ en mix hÀr ocksÄ nÀr tid ges.
punkrockdude Postat 28 juli 2016 TrÄdstartare Postat 28 juli 2016 (redigerat) kristlang: UtmÀrkt! Det kommer upp en till lÄt snart med ett annat band dÀr musiken Àr lÄngsammare punk jÀmfört med tidigare lÄtarna jag lagt. Den största utmaningen med Damn Sunday Drivers lÄtarna Àr i min mening att tÀmja virvel och bastrumman med dynamiska verktyg. Virveln Àr vÀldigt tyst i snabba partier och stark i mediumtempo och kompression kan lÀtt dra upp hihatlÀcket i virvelmikrofonen som tar upp hihatljudet frÄn det som kommer frÄn överhÀnget. Bastrummans slagstyrka Àr vÀldigt varierande ocksÄ. Nu Àr slagen "D dd D dd" nÀr de egentligen borde vara "D DD D DD". Nog en anledning till att snabb musik (tyvÀrr) ofta Àr triggade för att ha en jÀmnt ljud. Basljudet i Perfect Day Àr hemskt. Batteriet i den aktiva basen var nog pÄ vÀg att dö och... Jag har egentligen ingen bra förklaring till hur vi kunde acceptera att basen blev inspelad sm den blev. Redigerat 28 juli 2016 av punkrockdude
punkrockdude Postat 28 juli 2016 TrÄdstartare Postat 28 juli 2016 Fingers Crossed - Where You Gonna Go Àr nu tillgÀnglig i första inlÀgget. Det Àr mediumtempo och Àven den Punk Rock.
Die Hard (oregistrerad) Postat 28 juli 2016 Postat 28 juli 2016 Virveln Àr vÀldigt tyst i snabba partier och stark i mediumtempo och kompression kan lÀtt dra upp hihatlÀcket i virvelmikrofonen som tar upp hihatljudet frÄn det som kommer frÄn överhÀnget. Men du automatiserar vÀl virveln dÄ? Funkar det bra? Annars prova mixa virveln lite annorlunda i snabba partier. Eller Àr det bastrumman som Àter för mycket energi dÄ? Prova med att automatisera kickens högpassfilter högre upp i de snabba partierna. Har inte som det mÀrks lyssnat pÄ lÄten Àn.
punkrockdude Postat 28 juli 2016 TrÄdstartare Postat 28 juli 2016 Men du automatiserar vÀl virveln dÄ? Funkar det bra?Problemet Àr att trummisen spelar ibland oerhört mjukt pÄ virveln samtidigt som han slÄr hÄrt pÄ hihaten och differansen blir hörbar ifall man inte lÀgger ner ganska bra med tid pÄ enbart virveln vilket kan vara trÄkigt att behöva. Det kan vara en utmaning att fÄ den nÄgorlunda konsekvent ljudande utan för mycket hihatspill.
punkrockdude Postat 12 augusti 2016 TrĂ„dstartare Postat 12 augusti 2016 Kul att du delar med dig! đ SĂ„ lite sĂ„. Inom datorvĂ€rlden tycker jag om Linux, GPL licenser etc sĂ„ kan jag applicera liknande inom ljudskapande i viss utstrĂ€ckning sĂ„ gör jag gĂ€rna det.
kristiang Postat 12 augusti 2016 Postat 12 augusti 2016 (redigerat) HÀr Àr min mix pÄ Memories and a Bottle. https://soundcloud.com/kristiangrundstrom/memories-and-a-bottlewww.soundcloud.com/kristiangrundstrom/memories-and-a-bottle Redigerat 7 september 2016 av kristiang
joachime Postat 5 december 2016 Postat 5 december 2016 Fingers Crossed - Where You Gonna Go Inspelning frÄn 2007 som delas till de som vill ha material att mixa och/eller öva med. Programmet som projektet anvÀnds i Àr Ardour4 (inspelat i annat program frÄn början) och kan kanske anvÀndas i Harrison Mixbus ocksÄ. Filerna som hittas i /interchange/memories/audiofiles/ Àr alla av samma lÀngd och kan importeras i program som klarar av FLAC vilket de flesta program stödjer. 14 spÄr sammanlagt. Tjo! Jag kom pÄ att jag hade de separata spÄren till den hÀr lÄten pÄ hÄrddisken sÄ jag tÀnkte jag skulle ge lÄten ett försök. HÀr Àr var jag landade efter ett par timmars rattande: https://www.dropbox.com/s/q49ko5dsdipmyw1/Fingers%20crossed%20-%20where%20you%20gonna%20go.mp3?dl=0
Casperfren Postat 6 december 2016 Postat 6 december 2016 Gjorde ocksĂ„ en mix pĂ„ where you gonna go, hĂ€r Ă€r den:) Hade lite joachime referens ocksĂ„đhttps://www.dropbox.com/s/97y3af6n1sw73p6/where%20you%20gonna%20go.m4a?dl=0Â
joachime Postat 6 december 2016 Postat 6 december 2016 Bra jobbat Casperfren! Gillar hur sĂ„ngen ligger i din version. Och jag tycker stereobreddningen pĂ„ gitarren funkar. Jag fegade lite med den detaljen. Det var ganska mycket cymbal-lĂ€ck i virvelmicken. Det blir gĂ€rna det dĂ€r pysh-pysh-ljudet om man gejtar och sedan lyfter diskant. Jag testade nĂ„got nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander dĂ€r man kan vĂ€lja vilket frekvensomrĂ„de som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra! Kunde hissa massvis med diskant efter det. đ
Casperfren Postat 6 december 2016 Postat 6 december 2016 Bra jobbat Casperfren! Gillar hur sĂ„ngen ligger i din version. Och jag tycker stereobreddningen pĂ„ gitarren funkar. Jag fegade lite med den detaljen. Det var ganska mycket cymbal-lĂ€ck i virvelmicken. Det blir gĂ€rna det dĂ€r pysh-pysh-ljudet om man gejtar och sedan lyfter diskant. Jag testade nĂ„got nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander dĂ€r man kan vĂ€lja vilket frekvensomrĂ„de som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra! Kunde hissa massvis med diskant efter det. đ Tack!! InsĂ„g att det Ă€r ju bara en gitarr, om intentionen var 2st sĂ„ fixade jag det genom att lĂ€gga gtr 2 i en left right delay, ena sidan 4 ms delay 100% andra sidan 15ms 100% Pannat Gitarr 1 L gitarr 2 R Ăr intresserad av RX.... verkligen en gamechanger som kan rensa bort specifika ljud med tillhörande övertoner.. SĂ„ngen ligger i slates röda kompressor, typ 18 db gain reduction, sen in i slates blĂ„a 1176, 7 db gain reduction. Mixen gĂ„r i multi mono paralell kompression för att fĂ„ fram lite mer energi + automatisk automation đ
punkrockdude Postat 7 december 2016 TrÄdstartare Postat 7 december 2016 Tack!! InsÄg att det Àr ju bara en gitarr, om intentionen var 2st sÄ fixade jag det genom att lÀgga gtr 2 i en left right delay, ena sidan 4 ms delay 100% andra sidan 15ms 100% Pannat Gitarr 1 L gitarr 2 R TyvÀrr ville bandet enbart spela in sÄ som deras konstellation var vilket gjorde/gör det svÄrt att fÄ en bred eller intressant ljudbild. Lite "punk som blir för mycket punk" kan tyckas.
punkrockdude Postat 7 december 2016 TrÄdstartare Postat 7 december 2016 (redigerat) Jag lade till i första posten hur Fingers Crossed lÀt nÀr deras demo var klar. Jag postar Àven lÀnken hÀr. https://www.dropbox.com/s/k7qp7enlab03x5k/05-Fingers%20Crossed-Where%20You%20Gonna%20Go.mp3?dl=0 Hela demon som mp3 lame V0: https://www.dropbox.com/sh/3oimxsrzs8jyms7/AABgGHijTIJGnteSSOENanoda?dl=0 Redigerat 7 december 2016 av punkrockdude
punkrockdude Postat 7 december 2016 TrÄdstartare Postat 7 december 2016 Jag ska se ifall jag kan fÄ nÄgra fler band jag spelat in genom Ären att gÄ med pÄ att lÄta mig lÀgga ut en eller flera av deras lÄtar.
Casperfren Postat 7 december 2016 Postat 7 december 2016 Jag testade nĂ„got nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander dĂ€r man kan vĂ€lja vilket frekvensomrĂ„de som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra! Kunde hissa massvis med diskant efter det. đ Har RX demon nu dĂ„ jag behövde fixa bort brus dĂ„ jag spelade in 2 nylongitarrpass med -10db pad pĂ„ mikrofonen...... Funkade snuskigt bra. Jag förstĂ„r dock inte funktionerna du beskriver... Man vĂ€ljer tex 80 hz pĂ„ virveln, och de nĂ€rmsta övertonerna och sĂ€ger att det bara Ă€r övertonerna till detta man vill höra eller..?
joachime Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 SĂ„ kanske man ocksĂ„ kan göra. Jag vĂ€nde pĂ„ problemet och markerade det jag ville ta bort/reducera. HĂ€r Ă€r ett kort klipp:Â
punkrockdude Postat 11 december 2016 TrÄdstartare Postat 11 december 2016 Lagt till en lÄt med bandet Shibby. TyvÀrr hittar jag ingen slutmix som ni kan lyssna pÄ. 1
punkrockdude Postat 12 december 2016 TrÄdstartare Postat 12 december 2016 SÄ kanske man ocksÄ kan göra. Jag vÀnde pÄ problemet och markerade det jag ville ta bort/reducera. HÀr Àr ett kort klipp: Riktigt intressant och tack för tipset! Jag ska se ifall jag laddar ner demo (ifall man inte behöver iLok) och provar.
punkrockdude Postat 21 december 2016 TrÄdstartare Postat 21 december 2016 1. Jag har konsoliderat Damn Sunday Drivers - Out There, Somewhere sÄ att alla filer Àr samma lÀngd och kan importeras lÀtt till andra program. Dessutom var det av misstag 32-bit filer tidigare vilket Logic verkar ha problem med sÄ jag har gjort dem till 24-bit.2. Jag har Àven gjort sÄ att alla projekten nu Àr ZIP-filer som enkelt bör kunna öppnas utan extra mjukvara i Windows, Mac och de flesta distros av Linux. 3. Jag har Àven lagt över projektfilerna till www.mega.nz dÄ de erbjuder större utrymme i gratisvarianten och filerna Àr krypterade end-to-end. Smakproven ska jag ocksÄ överföra till MEGA sÄ snart som möjligt. Jag uppskattar ifall ni rapporterar missvisande lÀnkar eller nÄgot annat som inte stÀmmer. 1
punkrockdude Postat 22 december 2016 TrĂ„dstartare Postat 22 december 2016 Ăn en gĂ„ng har jag gjort Ă€ndringar men förhoppningsvis till det bĂ€ttre. Nu Ă€r alla projekt zipfiler som innehĂ„ller readme-filen och alla spĂ„ren som WAV-format i lika lĂ€ngder sĂ„ det bör vara hur enkelt som helst att importera dem i vilken DAW / sequencer som helst. Precis som jag borde ha gjort frĂ„n första början (face palm).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.