Jump to content
Annons

Jag blir galen.......


Ernst

Recommended Posts

Jag har länge tänkt bygga studio och har med åren samlat på mig diverse saker. Mitt problem har varit att jag aldrig haft en dator som har funkat. Köpte en Pc med amd processor för ett tag sedan som jag tänkte att den måste funka ett tag men redan efter 8-10 spår UTAN effekter så pallar den inte längre. Jag blir så trött på sån skit! Så nu undrar jag om det bästa är att skaffa mac eller finns det pc som funkar. Jag bör väl nämna också att jag under en tid körde digital performer på en mac och tyckte det funkade skitbra medan jag nu kör Cubase och tycker att det är si sådär. Frågan är då vad man ska skaffa för mac. Jag vill ju kunna köra åtminstone 40 kanaler med lite pluggar och en del softsyntar och annat utan att det skiter sig. Är det G5:an som gäller då? Tacksam för svar!

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Om du har råd så kör på Mac (alternativt Frost musikdator) och köp musikprogram så att dessa är installerade i datorn när du får den och så att säga

då ingår i garantin! Ovärderligt att det funkar! Vi andra får sitta kvar med våra mer eller än mer värdelösa PC-hopkok som pajar en gång i kvarten;)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pc:n jag har nu har en Amd sempron 2600+ processor och 512Mb ram. Hårddiskarna är snabba så där kan jag inte tänka mig att problemet ligger. Borde det inte palla mer än 8-10 kanaler då?

Jag ska nog kolla upp möjligheterna att köpa mig en riktig G5 så man förhoppningsvis kan utföra vad man vill med grejerna. För den måste väl klara 40 audiospår om man bara har tillräckligt med ramminne också? Är Firewire diskarna snabba eller?

En fråga till: Är det samma ram-minne och hårddiskar på mac och pc?

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tycker det borde palla med ganska mycket mer. Du kör inte några tunga pluggar, typ amplitube. Jag har en känsla av att din processor inte pallar så mycket. Om det är så att du inte får ut mer än 10 spår utan några effekter är det något som är galet. Kolla in http://www.musicxp.net så kanske du kan få ut lite mer. Själv maxar jag ut antal spår på min PC med PTLE utan några problem alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om det kan vara ett problem med hastigheten på hårddisken. En bra lösning för att maximera dataflödet från hårdisken/arna om moderkortet stöder RAID så kan man stoppa i en hårddisk till och konfigurera dessa diskar att köra i RAID0 (dom speglar varandra). Då dubblar man i princip dataflödet från och till hårddisken och kan med andra ord köra fler audiospår samtidigt.

Om RAID0 kan ni läsa HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en AMD Sempron 2600 utan problem.. men jag har 1Gb RAM och ljudkortet är ett vanligt Audiophile 2496.. Hårddisken är en 7200rpm med 8mb cashe... Har inte haft några problem sen jag byggde den vid julen -04.

Skulle säga att ljudkort är A&O, sen RAM och hastigheten på HD:n (särskilt om man som jag kör Gigastudio och sånna typer av prylar). Program jag använder i övrigt är Cubase SE, Black Grand från Sampletekk som ljudbibliotek och Line 6 Guitarport.

Jag vill också påstå att alla mina prylar i burken är mer eller mindre livsnödvändiga för att datorn ska prestera bra. Sämre grejer kan jag inte tänka mig i en studio som ska gå att arbeta i.

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

riktig G5 så man förhoppningsvis kan utföra vad man vill med grejerna. För den måste väl klara 40 audiospår om man bara har tillräckligt med ramminne också? Är Firewire diskarna snabba eller? Är det samma ram-minne och hårddiskar på mac och pc?

Hej!

- I studios #3´s musikdator-test klarade en Mac G5 (2 x 2GHz, 1GB DDR) av 223 st kanaler i Logic och 60 st i Cubase! Mätt på ett annat sätt klarade G 5:an

176 st kanaler i Cubase samt 75 st i Logic!

Vet bara att det finns ram-minne man kan köpa som funkar till både Mac/PC och att hårdiskarna som Mac kör antagligen är samma, dock formatterade spec

för Mac så man kan inte ta ut en Mac HD o stoppa in i en PC och köra.

Externa Firewire-diskarna är ju aldrig(?) snabbare än motsvarande sina (billigare) interna motsvarigheter, möjligtvis stabilare - vet dock egentligen för lite

för att svara på detta!

(... eller nåt annat med, för den delen 😉!)

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju i princip samma grejer som illvaesen varför funkar det inte då? Mina hårddiskar är hitachi 7200rpm med 8MB cashe och en acesstid på 8ms så det kan väl ändå inte vara ett problem? Jag har iofs bara 512MB ram är det det som är problemet då tro? Ljudkortet är ett Terratec med 8in/8ut som jag har fått låna av en polare. Ska man köpa ett M-audio kort istället kanske?

Jag kom på en konstig grej som kanske har med saken att göra. När man trycker ctrl, alt, delete så får man ju fram aktivitetshanteraren. Om man klickar på fliken processer så ser man ju vad processorns kraft går till. Då tar cubase ca 30% eller nått sånt och resten finns på "systemets väntetid" eller nått sånt. Ska det va så?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till: Är det samma ram-minne och hårddiskar på mac och pc?

Nej och Ja, det är inte samma ram-minnen. Men diskarna är samma (ide i alla fall).

Klart det är samma RAM-minnen, OSX är bara lite kinkig med kvalitén på minnena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pc:n jag har nu har en Amd sempron 2600+ processor och 512Mb ram. Hårddiskarna är snabba så där kan jag inte tänka mig att problemet ligger. Borde det inte palla mer än 8-10 kanaler då?

Jag ska nog kolla upp möjligheterna att köpa mig en riktig G5 så man förhoppningsvis kan utföra vad man vill med grejerna. För den måste väl klara 40 audiospår om man bara har tillräckligt med ramminne också? Är Firewire diskarna snabba eller?

En fråga till: Är det samma ram-minne och hårddiskar på mac och pc?

Man kan inte jämföra en AMD Sempro2600+ med en G5 Appel, Sempro är en billighets variant av AMD Athlon 64 och har färre instruktioner i processorn, den först nämda har 256kb Cacheminne och den andra har 512kb Cacheminne.

Jag tror det blir billigare för dig att byta till en AMD Athlon 64 processor och mera internminne än att köpa en G5 dator,då kommer du ochså klara av med flera audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om det kan vara ett problem med hastigheten på hårddisken. En bra lösning för att maximera dataflödet från hårdisken/arna om moderkortet stöder RAID så kan man stoppa i en hårddisk till och konfigurera dessa diskar att köra i RAID0 (dom speglar varandra). Då dubblar man i princip dataflödet från och till hårddisken och kan med andra ord köra fler audiospår samtidigt.

Om RAID0 kan ni läsa HÄR

Problemet är bara om man vill byta moderkort+CPU

då förlorar man allt på hårdiskarna om man kör Raid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men borde det inte funka bättre än vad det gör?

Jo det bör det,jag är inte så insatt i AMD men kan rekomendera mera minne

det borde hjälpa på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...