Growingart Postat 24 juni 2016 Postat 24 juni 2016 Jag har ett studioprojekt (spelar in i egen studio och skickar filer över internet), och det Àr ganska utmanande att hitta medlikar som verkligen vill eller har tid att göra nÄgot. SÄ jag fÄr spela en hel del sjÀlv. Nu sitter jag och funderar pÄ om det finns sessionsmusiker som man kan anlita. Jag antar att kostnaden beror pÄ erfarenheten, eller hur nu prisbilderna eller tillgÀnglighet kan se ut. Jag spelar progressiv rock sÄ det Àr kanske begrÀnsat med musiker. Samtidigt vill jag ha nÄgon slags lÄngsiktighet i samarbetet och genuint intresse. Hur gör ni om ni fastnar i ett projekt, börjar spela sjÀlv, kör pÄ tills ni hittar medmusiker eller anlitar sessionsmusiker? Hitta medmusiker som Àr genuint intresserade kan ju ta en evighet.
Signia Postat 24 juni 2016 Postat 24 juni 2016 (redigerat) Du postar pĂ„ Midsommar aftons morgon? Det sĂ€ger en del i sig sjĂ€lvt đ Ur proffs-synvinkel, att fastna i ett projekt Ă€r inget som nĂ„gon annan 'ska' lösa Ă„t dig. Det Ă€r i sĂ„ fall nĂ„got du mĂ„ste anlita en utomstĂ„ende producent för att fixa Ă„t dig, och att göra det kan sĂ€nka status (aktiekurs) för ditt varumĂ€rke (om det blir 'allmĂ€nt kĂ€nt'). Eller, det kan vara en realistisk uppskattning av din situation. Vilket som. Sessionsmusiker idag, oavsett dom jobbar via nĂ€tet eller inte, anvĂ€nder i princip alltid musikerförbundets riksminimitariff som riktmĂ€rke för hur mycket betalt dom tar för jobb pĂ„ plats eller online. Spelar ingen roll om du talar om Pelle Lindvall, Staffan Astner eller Peter Ljung. Alla följer inte denna tariff 100%, men i princip alla anvĂ€nder den som riktmĂ€rke. Vissa tar mer, andra mindre, andra följer den nĂ€stan exakt. I USA fanns tidigare nĂ„got som kallades fackförbundsgradering (union scale), som alla frilansande musiker förhöll sig till. Det var ungefĂ€r 180-190 dollar för 1st tre-timmars pass inspelning. Om man hade lyckats etablera sitt namn som högt respekterat, sĂ„ tog man inte ut mer pengar, utan man tog ut dubbel skala istĂ€llet, eller 'triple scale' om man tillhörde det mest kĂ€nda toppskiktet (Steve Lukather, Vinnie Colaiuta, Jerry Hey osv) baserat pĂ„ tĂ€nket att man dĂ„ klarar av att utföra arbetet pĂ„ 1/2 eller 1/3 av tiden jĂ€mfört med övriga kollegor. Det var dock 100% sant bara i en minoritet av fallen. Status gör mer Ă€n verkligheten kan motsvara. Ace Frehley kommer nog alltid ta mĂ„ngdubbelt mer Ă€n Jojje Wadenius. Vem som Ă€r mer begĂ„vad och kan ge dig mest valuta för pengarna ur hundraprocentigt praktiskt perspektiv, kanske man inte bör uttala sig om hĂ€r. Men inom svenska grĂ€nser finns det inget som Ă€r sĂ„ 'svĂ„rt' att man mĂ„ste vĂ€nda sig till andra kontinenter. Folk som Zappa gillade att insinuera det, men det Ă€r inte sant. I Sverige har sĂ„nt dĂ€r med 'hög status' osv aldrig existerat, sĂ„ alla har alltid förhĂ„llit sig till det föregĂ„ende 'kallning'-systemet, eller den senare riksminimitariffen - oavsett hur kĂ€nd man Ă€r. MĂ„hĂ€nda att MĂ„ns Zelmerlöw, med utgĂ„ngspunkt frĂ„n att ha vunnit Eurovision ifjol tar ut dubbla/tredubbla priset, men det Ă€r i sĂ„ fall extremfall - i Sverige. Och frilansande resurser ger av princip aldrig ut löften om lĂ„ngsiktighet. Det kan du i sĂ„ fall bara fĂ„ till om du hittar en mycket ung och rĂ„ monstertalang som inte Ă€r engagerad av branschen Ă€nnu, och Ă€r för blĂ„-ögd att förstĂ„ att h*n kan bli det om h*n sticker ut huvet lite grann. Inget att satsa pensionspengarna pĂ„ med andra ord. Ăverlag sĂ„ gĂ€ller 'pay to play' principen, och resultatet blir nĂ€stan alltid i relation till kommunikationen/direktiven. Ju djupera det underliggande meddelandet Ă€r, desto mer 'personlig synkronisering' krĂ€vs. I övrigt sĂ„ skriver du ".. ganska utmanande att hitta medlikar som verkligen vill eller har tid att göra nĂ„got", och det sĂ€ger inte mycket om vad det Ă€r vad du faktiskt försöker Ă„stadkomma. Att förstĂ„ det Ă€r avgörande för att kunna ge gott svar pĂ„ en hittills abstrakt frĂ„ga. I vissa fall gĂ€ller det motsatta förhĂ„llandet: folk kommer vilja jobba med dig beroende pĂ„ vilka uppdrag du blivit erbjuden och utför. Redigerat 24 juni 2016 av Signia
Growingart Postat 25 juni 2016 TrĂ„dstartare Postat 25 juni 2016 Och du postar pĂ„ midsommaraftons kvĂ€ll đ Jag tackar för engagemanget. Och tack för lĂ€nken. Jag har surfat i tre Ă„r om musik men inte sett denna lista. Vilket kanske beror pĂ„ att jag tidigare sökt annan typ av info. Nu har jag nĂ„got att utgĂ„ frĂ„n mer Ă€n mina första tankar. Fram till nu sĂ„ har jag sökt medmusiker i ett projekt. Typ ett band dĂ€r alla bidrar pĂ„ grund av intresse. Men det har varit svĂ„rt att hitta en hel konstellation. DĂ€rav funderingen om man gör det till ett projekt med andra musiker som arbetar pĂ„ frilans. Med lĂ„ngsiktighet menar jag att hitta nĂ„gra man trivs med, helst delar samma intresse för progressiv rock och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fortsĂ€tter det naturligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.