Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett studioprojekt (spelar in i egen studio och skickar filer över internet), och det Àr ganska utmanande att hitta medlikar som verkligen vill eller har tid att göra nÄgot. SÄ jag fÄr spela en hel del sjÀlv. Nu sitter jag och funderar pÄ om det finns sessionsmusiker som man kan anlita. Jag antar att kostnaden beror pÄ erfarenheten, eller hur nu prisbilderna eller tillgÀnglighet kan se ut. Jag spelar progressiv rock sÄ det Àr kanske begrÀnsat med musiker. Samtidigt vill jag ha nÄgon slags lÄngsiktighet i samarbetet och genuint intresse.

Hur gör ni om ni fastnar i ett projekt, börjar spela sjÀlv, kör pÄ tills ni hittar medmusiker eller anlitar sessionsmusiker? Hitta medmusiker som Àr genuint intresserade kan ju ta en evighet.

Annons
Postat (redigerat)

Du postar pĂ„ Midsommar aftons morgon? Det sĂ€ger en del i sig sjĂ€lvt 🙂

Ur proffs-synvinkel, att fastna i ett projekt Àr inget som nÄgon annan 'ska' lösa Ät dig. Det Àr i sÄ fall nÄgot du mÄste anlita en utomstÄende producent för att fixa Ät dig, och att göra det kan sÀnka status (aktiekurs) för ditt varumÀrke (om det blir 'allmÀnt kÀnt'). Eller, det kan vara en realistisk uppskattning av din situation. Vilket som.

Sessionsmusiker idag, oavsett dom jobbar via nÀtet eller inte, anvÀnder i princip alltid musikerförbundets riksminimitariff som riktmÀrke för hur mycket betalt dom tar för jobb pÄ plats eller online. Spelar ingen roll om du talar om Pelle Lindvall, Staffan Astner eller Peter Ljung. Alla följer inte denna tariff 100%, men i princip alla anvÀnder den som riktmÀrke. Vissa tar mer, andra mindre, andra följer den nÀstan exakt.

I USA fanns tidigare nÄgot som kallades fackförbundsgradering (union scale), som alla frilansande musiker förhöll sig till. Det var ungefÀr 180-190 dollar för 1st tre-timmars pass inspelning. Om man hade lyckats etablera sitt namn som högt respekterat, sÄ tog man inte ut mer pengar, utan man tog ut dubbel skala istÀllet, eller 'triple scale' om man tillhörde det mest kÀnda toppskiktet (Steve Lukather, Vinnie Colaiuta, Jerry Hey osv) baserat pÄ tÀnket att man dÄ klarar av att utföra arbetet pÄ 1/2 eller 1/3 av tiden jÀmfört med övriga kollegor. Det var dock 100% sant bara i en minoritet av fallen. Status gör mer Àn verkligheten kan motsvara. Ace Frehley kommer nog alltid ta mÄngdubbelt mer Àn Jojje Wadenius. Vem som Àr mer begÄvad och kan ge dig mest valuta för pengarna ur hundraprocentigt praktiskt perspektiv, kanske man inte bör uttala sig om hÀr. Men inom svenska grÀnser finns det inget som Àr sÄ 'svÄrt' att man mÄste vÀnda sig till andra kontinenter. Folk som Zappa gillade att insinuera det, men det Àr inte sant.

I Sverige har sÄnt dÀr med 'hög status' osv aldrig existerat, sÄ alla har alltid förhÄllit sig till det föregÄende 'kallning'-systemet, eller den senare riksminimitariffen - oavsett hur kÀnd man Àr. MÄhÀnda att MÄns Zelmerlöw, med utgÄngspunkt frÄn att ha vunnit Eurovision ifjol tar ut dubbla/tredubbla priset, men det Àr i sÄ fall extremfall - i Sverige.

Och frilansande resurser ger av princip aldrig ut löften om lĂ„ngsiktighet. Det kan du i sĂ„ fall bara fĂ„ till om du hittar en mycket ung och rĂ„ monstertalang som inte Ă€r engagerad av branschen Ă€nnu, och Ă€r för blĂ„-ögd att förstĂ„ att h*n kan bli det om h*n sticker ut huvet lite grann. Inget att satsa pensionspengarna pĂ„ med andra ord. Överlag sĂ„ gĂ€ller 'pay to play' principen, och resultatet blir nĂ€stan alltid i relation till kommunikationen/direktiven. Ju djupera det underliggande meddelandet Ă€r, desto mer 'personlig synkronisering' krĂ€vs.

I övrigt sÄ skriver du ".. ganska utmanande att hitta medlikar som verkligen vill eller har tid att göra nÄgot", och det sÀger inte mycket om vad det Àr vad du faktiskt försöker Ästadkomma. Att förstÄ det Àr avgörande för att kunna ge gott svar pÄ en hittills abstrakt frÄga. I vissa fall gÀller det motsatta förhÄllandet: folk kommer vilja jobba med dig beroende pÄ vilka uppdrag du blivit erbjuden och utför.

Redigerat av Signia
Postat

Och du postar pĂ„ midsommaraftons kvĂ€ll 🙂 Jag tackar för engagemanget.

Och tack för lÀnken. Jag har surfat i tre Är om musik men inte sett denna lista. Vilket kanske beror pÄ att jag tidigare sökt annan typ av info. Nu har jag nÄgot att utgÄ frÄn mer Àn mina första tankar.

Fram till nu sÄ har jag sökt medmusiker i ett projekt. Typ ett band dÀr alla bidrar pÄ grund av intresse. Men det har varit svÄrt att hitta en hel konstellation. DÀrav funderingen om man gör det till ett projekt med andra musiker som arbetar pÄ frilans. Med lÄngsiktighet menar jag att hitta nÄgra man trivs med, helst delar samma intresse för progressiv rock och pÄ sÄ sÀtt fortsÀtter det naturligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.