Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska, om 10 timmar och 20 minuter, spela in cello på två låtar till mitt examensarbete men har kommit på att jag inte har så stor koll på hur detta ska göras. Kan någon hjälpa mig lite akut? Vad ska man tänka på? Var placerar man mikrofonen/mikrofonerna?

Hoppas att ngn kan hjälpa mig i nattens mörker...

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Varför är man som student alltid ute i sista stund? Jag känner igen det.

Har du tittar i litteratur eller på Nätet om detta med celloinspelningar? Dessutom har ju tidningen Studio skrivit en del i artikelserie om inspelning av instrument. Men jag vet inte om stränginstrument som cello tagits upp där ännu. Annars gäller väl att det inte finns några absoluta regler härför. Men tillåts jag spekulera helt fritt så lär det inte vara tal om mikplacering alldeles vid golvet eller överhängsmik som vid trummor eller öppen flygel. Antar att en placering så nära centrum av cellon framifrån är vettigast.

*Försöker dra mig till minnes en inspelning med gruppen Stranglers live in London, där det fanns många cellospelande kvinnor inblandade.*

Lycka till!

:musik

Postat

En mick framför varje hål blir väl fint.. får ni bara bra volym på inspelningen (använd preamp) så kan ett fint ljud fixas i efterhand med kompressor, EQ och reverb.

Lycka till.

Postat

Tänkte mika vid ett av f-hålen men sen är det om man ska köra en distansmik oxå...?

Postat

Micka båda f-hålen så får du jämn volym på alla strängar. Fast du kan ju i princip lika väl sätta mikrofonen på lite avstånd. Det är så mycket annat som spelar roll och det mesta går som sagt att fixa bra i efterhand (dock inte låg volym).

Postat

Den eviga regeln: lyssna & flytta.

Låt cellisten spela om och om och om igen,

muta en kompis att flytta runt mikrofonen/erna

medan du lyssnar. När du är nöjd,

skrik stopp, and there have it, det perfekta celloljudet.

Underskatta aldrig vikten av nice mikplacering!

Postat

Hmm. Det beror på olika saker. Hur cellon låter och hur musikern spelar. Hur rummet låter.

En viktig sak är vilken typ av resultat du vill ha. Om det är ett klassiskt stycke och du vill få det låta klassiskt så måste du backa några meter från cellon. Den "byter" ljud efter några meter, från att vara lite skärbrännar-tydlig till att bli mjuk och rund.

För att få det runda, softa ljudet så vill jag ha en bra lokal, gärna en konsertsal, och backa minst 3 meter från cellon, upp till sådär 7. Det jag söker då är balansen mellan direkt-ljud och rummets akustik. Här passar det bra med en klassisk stereoteknik, antingen ett par kardoider i ORTF eller ett par omni med sådär 50 centimeter emellan. Viktigt är att lyssna in ljudet i lokalen. Lyssna är tipset, det kan bli aktuellt att gå mycket närmare om det ljudet du söker.

Om man närmickar cellon blir det ett helt annat ljud. Tänk på att det måste finnas plats att spela, stråken rör sig runt en del. Du kommer alltså aldrig lika nära som när du spelar in en gitarr. Jag har bara provat någon gång, men inte hittat någon modell jag riktigt gillar. Det kan löna sig att prova både lågt och högt, alltså mikplacering från golvnivå upp till i stort sett alldeles rakt upp.

Är det för en pop-skiva så är det nästan alltid enklast med mono-inspelning. Skall det vara solo så spela in stereo. Det behöver inte ens vara likadana mickar, men det kan vara en fördel. Återigen lyssna.

Trombonisten

Postat

Jag spelade in cello för ett par veckor sen med bra resultat. 1.5 meter från ena f-hålet. Lät bra på direkten.

Flyttade även om miken inför dub.

Postat
Hmm. Det beror på olika saker. Hur cellon låter och hur musikern spelar. Hur rummet låter.

En viktig sak är vilken typ av resultat du vill ha. Om det är ett klassiskt stycke och du vill få det låta klassiskt så måste du backa några meter från cellon. Den "byter" ljud efter några meter, från att vara lite skärbrännar-tydlig till att bli mjuk och rund.

För att få det runda, softa ljudet så vill jag ha en bra lokal, gärna en konsertsal, och backa minst 3 meter från cellon, upp till sådär 7. Det jag söker då är balansen mellan direkt-ljud och rummets akustik. Här passar det bra med en klassisk stereoteknik, antingen ett par kardoider i ORTF eller ett par omni med sådär 50 centimeter emellan. Viktigt är att lyssna in ljudet i lokalen. Lyssna är tipset, det kan bli aktuellt att gå mycket närmare om det ljudet du söker.

Om man närmickar cellon blir det ett helt annat ljud. Tänk på att det måste finnas plats att spela, stråken rör sig runt en del. Du kommer alltså aldrig lika nära som när du spelar in en gitarr. Jag har bara provat någon gång, men inte hittat någon modell jag riktigt gillar. Det kan löna sig att prova både lågt och högt, alltså mikplacering från golvnivå upp till i stort sett alldeles rakt upp.

Är det för en pop-skiva så är det nästan alltid enklast med mono-inspelning. Skall det vara solo så spela in stereo. Det behöver inte ens vara likadana mickar, men det kan vara en fördel. Återigen lyssna.

Trombonisten

Mycket bra förklarat! Bravo!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.