aburman Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Hejsan! Jag har en Roland EXR-3 synth med bÄde usb och midi-out. Jag skulle vilja koppla den till datorn sÄ att jag kan anvÀnda den i Reason. M.a.o. spela pÄ synthen Ä spara det i Reason. Nu undrar jag vad jag behöver för att fÄ detta att fungera? Jag har Àn sÄ lÀnge bara att vanligt SB Live! ljudkort men blir troligtvis tvungen att inskaffa nÄgot vettigare, förslag pÄ bra ljudkort till nybörjarpris? Testade koppla synthen via usb och via den vÀgen kan jag kopiera midi-lÄtar som jag spelat Ä sparat pÄ synthen men inte fÄ den att arbeta direkt i Reason alltsÄ. Undrar ÄxÄ om man pÄ nÄgot sÀtt kan anvÀnda de ljud som finns i synthen i Reason? Tack pÄ förhand!
Linus Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 (redigerat) Du kan inte spela in audio frĂ„n din synt till Reason. DĂ„ mĂ„ste du anvĂ€nda en sequencer med audioinspelning, t.ex. Cubase, Live osv. Du kan styra Reasons syntar och samplers med din klaviatur, men Ă„terigen - du behöver en sequencer. I den kan du spela in och mixa ihop ljudet frĂ„n din synt med ljudet frĂ„n Reason. Alternativet Ă€r att du samplar ljuden frĂ„n din synt och tar upp dessa samplingar i en sampler i Reason. đ Edit: Det finns mĂ„nga forumtrĂ„dar med tips pĂ„ vettiga ljudkort. GĂ„ in under avdelningen Ljudkort och kika eller klicka pĂ„ "Sök" ovan. Redigerat 21 april 2005 av vectro
Jiisuki Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Du kan styra reasons synthar och samplers med midi frĂ„n din synth. Nu vet jag inte om SB Live har midi-in pĂ„ sig, men jag tvivlar. IsĂ„fall kan du köpa en midikabel som har 2 midikontakter i ena Ă€nden (in/ut) och pĂ„ andra Ă€nden en joystickkontakt. Denna kan du koppla mellan synthen och joystickporten pĂ„ ljudkortet. Tror iaf att det Ă€r dĂ€r den porten sitter đ Kolla upp, om du inte vill köpa ett nytt ljudkort direkt, körde sĂ„ ett tag sjĂ€lv nĂ€mligen innan jag köpte usb-klaviatur.
aburman Postat 22 april 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 april 2005 Du kan styra reasons synthar och samplers med midi frĂ„n din synth. Nu vet jag inte om SB Live har midi-in pĂ„ sig, men jag tvivlar. IsĂ„fall kan du köpa en midikabel som har 2 midikontakter i ena Ă€nden (in/ut) och pĂ„ andra Ă€nden en joystickkontakt. Denna kan du koppla mellan synthen och joystickporten pĂ„ ljudkortet. Tror iaf att det Ă€r dĂ€r den porten sitter đź Kolla upp, om du inte vill köpa ett nytt ljudkort direkt, körde sĂ„ ett tag sjĂ€lv nĂ€mligen innan jag köpte usb-klaviatur. Ok, ska testa med en sĂ„n kabel dĂ„. Tack för informationen!
Jiisuki Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 Glöm inte att aktivera midi-ut pĂ„ synthen, samt vĂ€lja din hĂ„rdvaruport som midi-in i Reason. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.