Jump to content
Annons

Fråga angående lägga upp musik spotify


SUMUT

Recommended Posts

Vill lägga upp musik på spotify . Kommer inte lägga upp album utan enstaka låtar då och då. Vill ha 100% royal, betala fast avgift eller för varje låt släpp . Någon som har något tips för en vilse musikmakare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Henxon (oregistrerad)

Jag har använt mig av www.recordunion.com, har fungerat bra i en massa år nu 🙂 typ 85% royalties, men börjar låten sälja mycket kan man byta bolag. När man har en låt som spelar in några $ per år tänker jag att det inte spelar så stor roll.

En EP 3-5 låtar kostar $13 på Record Union, €20 per år på Spinnup. En låt som spelas 50,000 gånger över 5-6 år på Spotify ger ungefär lika betalning på båda tjänsterna. Spelas den mindre är Record Union billigare, mer spelningar så är Spinnup bättre...

Redigerat av Henxon
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ibland funderat på att testa ngt annat än CDBaby. Men nej, de är extremt bra. Framför allt slipper man den där årsavgiften. Blir ju en jäkla massa pengar varje år om man har ett par album ute. Så jäkla mkt ger inte streamingen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur mycket spelningar blir det bara av "random" lyssningar? Finns det någon fördelningskurva över antalet spelningar? Tex hur många låtar bär ens sina egna kostnader i procent alltså, alternativt hur många spelningar måste en låt ha för att bära sina egna kostnader?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att så många ger sin åsikt 😄 Tror det är en stor fråga som många stött på. Har några dagar kvar innan jag ska ha bestämt. Säger vilket det vart men lutar åt spinn eller baby. Men ska kolla alla allternativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt mig av www.recordunion.com, har fungerat bra i en massa år nu 🙂 typ 85% royalties, men börjar låten sälja mycket kan man byta bolag. När man har en låt som spelar in några $ per år tänker jag att det inte spelar så stor roll.

En EP 3-5 låtar kostar $13 på Record Union, €20 per år på Spinnup. En låt som spelas 50,000 gånger över 5-6 år på Spotify ger ungefär lika betalning på båda tjänsterna. Spelas den mindre är Record Union billigare, mer spelningar så är Spinnup bättre...

Ja då äre ju spinnup man ska satsa på om man har höga förhoppningar haha 😄 . Men äre värkligen så man bara kan byta bolag så där bara ? Känns som att det blir krångligt

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det ska gå jämt ut så ska låtarna man lägger ut spelas 2600 ggr per år på record union om dollarn ligger på 8kr. Och om man räknar med att man får fyra ören per stream vilket stämmer rätt bra med verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar åt distrokid.com. Har inte läst om någon som har haft något problem med distrokid. Någon som kan säga något negativt om distrokid?

20 USD per år och obegränsat antal låtar, är svårslaget.

Har aldrig hört något negativt om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Finns det någon av dessa som låter användaren styra vart distributionen får ske? Tex om man inte vill att youtube eller apple ska sälja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon av dessa som låter användaren styra vart distributionen får ske? Tex om man inte vill att youtube eller apple ska sälja?

https://www.recordunion.com/Pricing , på första alternativ kan du välja vart dina låtar skall läggas ut . Men om jag förstått rätt så måste du själv acceptera avtal med youtube för att du ska tjäna pengar genom deras reklam

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, har själv en del på Record Union. Men nu när jag kollat på Distrokid så verkar den tjänsten ljusår bättre!! Någon som vet om man kan föra över sina befintliga låtar som man har på Record Union till Distrokid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, har själv en del på Record Union. Men nu när jag kollat på Distrokid så verkar den tjänsten ljusår bättre!! Någon som vet om man kan föra över sina befintliga låtar som man har på Record Union till Distrokid?

Det är, såvitt jag vet, ingen av aggregatorerna som har exklusiva avtal, utan det är i så fall bara att du lägger upp låtarna med samma ISRC-nummer hos Distrokid, när tiden är ute för ditt nuvarande avtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...