Jump to content
Annons

Tips på ersättare till m-audio audiophile 2496


SweTiger

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om det är MIDI som är avgörande så finns det USB till MIDI-adaptrar att köra. Kan man vänta två-tre veckor så kan man få en sån för max 50kr och gratis frakt på ebay.

Mikrofoner känner jag inte att jag är tillräckligt kunnig inom för att rekommendera, men jag vet att det oftast kan vara värt att satsa på en bra lite finare mikrofon från början. De som medföljer i paket brukar sällan vara jättekul att använda, men kollar du på en ensam mikrofon för omkring 2000 och uppåt så finns det en hel del trevliga alternativ. Thomann har också bra priser, oftast bättre än de butiker som finns här i Sverige.

Det går alltså att använda sig av ett separat midi-interface (adapter) tillsammans med ett annat ljudkort för att t.ex. koppla in en hårdvarusynth till line-in på usb-ljudkortet och midi till midi adaptern?

Redigerat av SweTiger
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det nån som kan förklara skillnaden på preampsen på de olika ljudkorten och hur det påverkar ljudkvaliteten?

Presonus itwo - 2 microphone inputs with low-noise, high-headroom, Class A mic preamplifiers

Presonus AudioBox 22VSL - Class A XMAX mic / instrument preamp

Scarlett 2i2 - features two high quality award-winning Focusrite mic pres.

Steinberg UR22 mkII - Två Yamaha Class-A D-PRE mikpreampar

Vad är Class A mic preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alltså att använda sig av ett separat midi-interface (adapter) tillsammans med ett annat ljudkort för att t.ex. koppla in en hårdvarusynth till line-in på usb-ljudkortet och midi till midi adaptern?

Är lite osäker på vad du menar eftersom du inte skiljer på in och utgångar. Hur som helst går det ändå att köra en midi-adapter pararellt med valritt ljudkort.

Är det nån som kan förklara skillnaden på preampsen på de olika ljudkorten och hur det påverkar ljudkvaliteten?

Presonus itwo - 2 microphone inputs with low-noise, high-headroom, Class A mic preamplifiers

Presonus AudioBox 22VSL - Class A XMAX mic / instrument preamp

Scarlett 2i2 - features two high quality award-winning Focusrite mic pres.

Steinberg UR22 mkII - Två Yamaha Class-A D-PRE mikpreampar

Vad är Class A mic preamps?

Som sagts tidigare så är det ingen skillnad på ljudkvalitén mellan de olika ljudkorten. Det som skiljer är funktionerna och hur bra preamps det är. Men i den här prisklassen är det i stort sett ändå ingen större skillnad, det som påverkar mest i det här fallet än valet av mikrofon.

Jag skulle kört på Scarlett 2i2, det är ett framtidssäkert kort då det är förhållandevis nytt och är från en bra tillverkare. Steinberg gör också bra kort och UR22 mkII är också nytt, kom i höstas om jag inte har helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...