Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Forumister. (ny 🙂 )

Har exporterat en Wav från Cubase Le 4.Öppnar den i ett äldre Cubase VST.

Där går det inte att Normalize eller använda Silence t.ex. Frågan är varför?

Har stött på det problemet förut, när jag plockat någon Wav från nätet oxå.

Är det någon inställning jag missat?

Kenneth

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Hur importerar du datat till cubase? Och vad menar du att det inte går? Säger den att det inte går, finns inte funktionen i menyn, är den utgåad?

Postat

Har exporterat en Wav från Cubase Le 4.

Kolla igen vilka inställningar du valt när du exporterat, om du kanske av misstag bockat för något. Det kan också finnas olika typer att välja på av Wav-filer. Kolla också preferences om du hittar ngt där.

Postat

Hur importerar du datat till cubase? Och vad menar du att det inte går? Säger den att det inte går, finns inte funktionen i menyn, är den utgåad?

Jag exporterar Audio spåret enl. regelboken, Solo Export Väljer mono, sparar å det funkar bra. Men när jag öppnar den i ett annat äldre Cubase så går den inte t.ex att Normalisera, Silence funkar inte heller. Klippa funkar, markera å kopiera likaså.

Lyssna oxå. Men något är knas.

Kenneth

Postat

Jag exporterar Audio spåret enl. regelboken, Solo Export Väljer mono, sparar å det funkar bra. Men när jag öppnar den i ett annat äldre Cubase så går den inte t.ex att Normalisera, Silence funkar inte heller. Klippa funkar, markera å kopiera likaså.

Lyssna oxå. Men något är knas.

Kenneth

Ps kör Import Audiofile ds

Postat

Kolla igen vilka inställningar du valt när du exporterat, om du kanske av misstag bockat för något. Det kan också finnas olika typer att välja på av Wav-filer. Kolla också preferences om du hittar ngt där.

Lustigt nog funkar alla processer i ett gammalt WaveLab jag har i en annan dator.

Keenneth

Postat

Tackar för svaret.

Programmen har följ med ljudkort jag köpt, så dem är justa, Exporterar från LE 4/win xp till ett gammalt Cubase som sitter ihop med Win98. Där kanske är problemet.

Kenneth

Postat

En WAV-fil är likadan oavsett version, så varken operativsystem eller Cubaseversion ska ha någon som helst betydelse. Eftersom andra operationer kan göras med WAV-filen, så skulle jag tro att det har blivit något fel i det gamla Cubase, så att det behöver installeras om.

Postat

Det lustiga är att kör jag in en wav i det gamla så funkar allt att processa.

Men jag ska prova att installera om.

Postat

En WAV-fil är likadan oavsett version, så varken operativsystem eller Cubaseversion ska ha någon som helst betydelse.

Är inte hundra på vad du menar, men visst finns det olika WAV-filer och det skulle (iaf teoretiskt) kunna tänkas att andra gamla versioner av program inte kan läsa alla WAV-varianter. Det kan skilja på sampingsfrekvens, bitdjup, inkluderad metadata i filen etc etc.

Postat

Är inte hundra på vad du menar, men visst finns det olika WAV-filer och det skulle (iaf teoretiskt) kunna tänkas att andra gamla versioner av program inte kan läsa alla WAV-varianter. Det kan skilja på sampingsfrekvens, bitdjup, inkluderad metadata i filen etc etc.

Med tanke på att filen går att importera och att andra processeringar går att göra på den aktuella filen, så kan det inte ha med själva ljudfilen att göra. Det är på det sättet jag menar att det inte är någon skillnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.