Jump to content
Annons

The Old Ones Die Young


Hur var det här då  

13 röster

  1. 1. Hur var det här då

    • 1. (sämst)
      1
    • 2.
      5
    • 3.
      3
    • 4.
      0
    • 5. (bäst)
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: The Old Ones Die Young

ARTIST/GRUPP: Nix

GENRE: Nån sorts rock/pop

LÅTLÄNGD: 03:35

KOMPOSITÖR: Anton Wallén

PRODUCENT: Anton Wallén

EV. MEDVERKANDE: ---

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4,11 MB

STATUS: Färdig (förutom sång då)

LÅTLÄNK: Högerklicka och spara som (eller gå in här och klicka på The Old Ones Die Young)

Ny låt färdig som sagt, tänkte från början lägga in sång för första gången (trots att jag inte har nån vidare vacker sångröst 😉) men som låten utvecklade sig blev det inte så. Hursomhelst tar jag tacksamt emot kommentarer på allt från ackordval till mixning 🙂.

Ps: glöm inte att rösta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevlig liten trudelutt må jag säga.

Det känns dock som om hela låten har råkat ut för kvantiseringsmonstret. Allt känns lite för tillrättalagt. Jag skulle rekomendera dig att lösa upp ackorden lite. Kanske köra lite variationer, utsmycka, och sprida ut ackordens toner lite över tiden ( jag syftar främst på pianot eftersom det är det som känns som det mest centrala ).

Tycker dock att du borde ta ton och lägga sång på denna iaf ( kraxig sångröst elle inte. Kör hårt 😉 ). Den skulle må väldigt bra av lite naturlig känsla i kontrast till alla midiinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med er om att det låter rätt stelt och kvantiserat (eftersom det är kvantiserat 😉).

Pluffo: Tack för tipsen, ska försöka på tänka på det där i fortsättningen 😄. Håller med om att lite sång skulle göra låten bättre (eller ja det återstår att se 🙂) men som sagt har jag fastnat i att tänka på låten som instrumental. Får se om jag ändrar detta i framtiden.

Tack för alla kommentarer i alla fall. Fortsätt kommentera/rösta 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok melodi. Tycker dock inte det är bara "kvantiseringsmonstret" som varit framme. Var är nyanserna? Har du ingen anslagskänsla alls i tangenterna på keyboarden... eller du kanske har programmerat in allt för hand? I mina hörlurar känns det väldigt hårt. Skulle önska lite mjukare ljud, lite mer former tack 😠.

Link to comment
Dela på andra sajter

stajo: Kan hålla med dig där (har fått samma kritik från annat håll). Jag har anslagskänsla i keyboardet men jag tror att problemet är att jag är så mån om att tonerna ska höras så jag trycker ner dom ordentligt. Sen kanske det har lite att göra med att jag inte har världens bästa keyboard heller 😠.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kan inte ladda ned mästerverket! Det finns ingen "spara som", när jag högerklickar, men väl en "spara mål som". Men väljer jag det alternativet så börjar en nedladdning från något som kallas Angelfire och sedan avbryts den kort därefter. Ingen låt inte...

Vad beror det på??

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har jag hört mästerverket. Lyckades få den till pc:n, real player gick igång automatiskt...hmmm.... Men jag vet inte om jag nu lagrat den eller om den är borta forever?! Nån som vet?

Hursomhelst, jag tycker det är en idé med potential. Den är ju inte färdig, men det är vi väl överens om. Detta stycke skulle må bra av text. Åtta gånger tema är åtta gånger tema, i en låt. Det blir mindre ansträngande att höra dessa teman, om texten är med och "döljer". Klart att lite svängig bas inte skulle skada, liksom live trummor. Men så är det väl alltid med maskinmusik. Men när jag bedömer nya låtar från musikskapare så hör jag egentligen inte på hur nivåer på instrument ligger, reverb och wah wah hit och dit, eller ens vilka instrument som ligger på cd:n/filen/kassetten. Du kunde lika gärna spelat in med kam, skedar, ukulele och häftapparat. Det är IDÉN som räknas! Positivt var mellanspelet/övergången, precis i mitten av stycket. Och bara en sån sak som när trummorna, pianot och gitarren går igång tillsammans, så höjs ju njutningen... Kul. 🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag får en ganska stark Casio Rapman vibb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för at vara elak så låter det som en demo för en 100 kronors casio synt.

Det är totalt omöjligt att avgöra vad som skulle kunnat vara bra med det.

Vad använder du för grejor? Trummorna låter inte levande. De måste mjukas upp, t e x får inte alla slag vara lika hårda eller mjuka. Du måste arbeta med att få det mer levande helt enkelt. Basen är underlig den ligger i konstiga harmonier till resten av musiken och rakt på fjärdedelar vilket gör att den blir väldigt statisk.

Njae... back to the drawing board. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite småchockad över att se en så här gammal tråd komma upp till ytan igen, men det är bara trevligt 😲.

Egghuvud: Förstår helt vad du menar och det är som jag ser det mitt största problem (och har alltid varit 🥰). Tack för tips, någon som har mer tips på hur man ska få det att låta mer levande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...