Jump to content
Annons

Räcker det med enbart en ssd?


Burn

Recommended Posts

Hej

Köpte en begagnad dator (i5, 8Gb RAM) som hade en mekanisk hårddisk. Tänkte att jag skulle installera om windows på en ssd och använda den mekaniska för dokument. Nu visade det sej att den mekaniska inte riktigt fungerar som den ska och då började jag fundera på om det alls är värt att sätta in en mekanisk som väsnas å har sej. Tycker datorn är så tyst å bra som den är nu.

Alltså: tycker ni att jag ska köpa en ny mekanisk hårddisk, eller räcker det med bara ssd'n? Eller ska jag köpa en till ssd att ha dokument på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Om man jämför pris mellan SSD och en mekanisk så är det ju fortfarande ganska stor skillnad så det kan ju vara en anledning att överväga en mekanisk. (Jag kör både och i mina burkar och jag störs inte av hårddiskarna.)

En 250 gig SSD på Netonnet ligger väl runt en tusenlapp och en 1 terrabyte mekanisk runt 700 kronor.

Ett alternativ med bara en SSD disk i datorn kan ju vara att när du är färdig med låten så kan du flytta ut den till en extern hårddisk så fyller du inte upp din interna.

Det är ju lite beroende på vad du gör för musik och om du använder stora samplings biliotek så att du överhuvudtaget har plats för låtarna du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken som jag gör för tillfället är mest små produktioner (kanske tio spår) , använder inga samplingar alls (just nu i allafall). Det tar ju inte så stor plats.

Jo, jag tänkte också att man kunde föra över filer till extern hårddisk vid behov. Även backup förstås.

En sak som jag undrar är hur mycket en ssd slits när man håller på och sparar å raderar mycket. En mekanisk tål ju sånt bättre, har jag hört?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Musiken som jag gör för tillfället är mest små produktioner (kanske tio spår) , använder inga samplingar alls (just nu i allafall). Det tar ju inte så stor plats.

Jo, jag tänkte också att man kunde föra över filer till extern hårddisk vid behov. Även backup förstås.

En sak som jag undrar är hur mycket en ssd slits när man håller på och sparar å raderar mycket. En mekanisk tål ju sånt bättre, har jag hört?

Ja, ssd är ganska annorlunda där. Men det beror också på vilken typ av nand celler som används. SLC, MLC eller TLC. Och hur stor den är. Ju större desto bättre klarar de av att flytta runt slitna celler. SLC > MLC > TLC men kostar också där efter. Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Har två ssd 250 gid den ena spelar jag in på och den andra har jag Win 10 på och en Stor 2 tetrabyte lägger över allt som skall sparas på den stora disken.. Samt har jag två Usb på 500 gig vardera.. Sparar rubbet på dom ..i wav filer.. Så tycker att du ska ha lite mer utrymme.. hellre för mycket än för lite.. Tjipp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...