Jump to content
Annons

Vad är modernt inom externa ljudkort för musikinspelning nu för tiden?


Gäst

Recommended Posts

Hej hej,

Jag har varit "out of the loop" när det kommer till det tekniska inom ljudinspelning de senaste fem åren, men då jag är nybliven ungkarl har jag blivit sugen på att spela in lite musik igen. Jag har lite grejor kvar sen förr, men kan inte riktigt använda dem då jag saknar FireWire på min dator. Jag har för övrigt haft ett konto här på studio forum förut, och varit någorlunda aktiv. Nu verkar mitt gamla konto försvunnet dock. Nåväl.

Vad jag använt tidigare:

Jag har tidigare använt ett mAudio FireWire 1814 till min MacBook Pro 2010, och kört Logic. Jag har även använt det till PC och kört Cubase. 1814 är sen tidigare såld, och i våras köpte jag ett annat begat firewire-kort. Jag har det inte här just nu, och minns inte riktigt vad det var för något, men det är i alla fall från ca 2010. Det funkade okej till min MacBook, men den är ju redigt trött, och jag är sugen på att använda min stationära PC.

Jag kollade på 4sounds hemsida lite kvickt, och såg att de bara har 1st USB3-ljudkort, och 64st USB2. Jag trodde att USB3 var grejen nu, men så är alltså inte fallet? Varför?

Min nuvarande dator:

Mitt moderkort nu är ett ASUS Z170-P, vilket inte har FireWire. Är det vettigt att köpa ett PCI-kort för att få FireWire för 200 spänn, och använda mitt nuvarande ljudkort, eller ska jag skaffa ett usb2-kort? Svårt att svara på när jag inte kan specifiera vilket kort jag har kanske...

Vad jag tänkt använda ljudkortet till:

Jag har tänkt köpa Reason 8, då det har tidigare lyckats kicka igång kreativiteten hos mig bättre än att sitta i Logic/Cubase. Om jag ska köpa nytt ljudkort tänker jag mig något i klassen 1000kr, men kan sträcka mig till 2000kr om det behövs. Jag kommer använda det mest till att spela in gitarr/banjo/munspel och andra akustiska instrument, samt att sjunga. I mickväg har jag två sm58 och en Studio Project B1, men jag anar att membranet på B1an kanske inte mår så bra, och kommer kanske mest använda sm58an. Jag har även ett ganska fattigt klaviatur med MIDI-utgång och USB2. Funderar på att köpa något nytt litet klaviatur med 2-3 oktaver - vilket interface är det som gäller nuförti'n? Funkar USB-koppling eller bör man sikta på MIDI in i ljudkortet? Det kommer användas mest för att lägga lite basgångar, samplade stråkar och melodislingor typ. Musiken jag spelar in är åt indiefolk-hållet.

Frågan är nu alltså: Vad är det för ljudkort, och interface som gäller i dagsläget? FireWire känns ju lite utdaterat, men det känns också märkligt att använda USB2. Jag är väldigt känslig för input-lag i medhörning och mjukvaruinstrument när man spelar in.

Tack för att ni tagit er igenom detta inlägg som blev rätt långt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Dom säger att usb funkar nu för tiden så det ska väl vara så då. Själv kör jag på FW fortfarande och skulle nog offrat några hundra på ett kort för FW istället om du redan har ett. Kolla bara så det ska funka det var ju nåt med texas instrument chipset eller nåt som var ett måste om jag inte minns fel. Det kanske inte var för FW förresten hmm har glömt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det hänger ju lite på hur många kanaler du kommer att behöva. Låter ju som att två kanaler kommer räcka för dig, så kör på ett USB interface. Då kommer du undan med en tusing eller två.

Det gör ju inget om ljudkortet har MIDI men det är inget måste längre. Fördelern med MIDI är ju att man kan ansluta äldre syntar osv om som saknar just USB.

Detta kanske kan vara ett förslag som passar dig?

http://www.4sound.se...OZxiBoCTHPw_wcB

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Oavsett hur bra usb ljudkorten är nu så kan jag inte tänka mig att det är snabbare än firewire så det verkar som sagt lite onödigt att byta till det om man inte behöver att det ska vara mobilt. Speciellt om man redan har ett fw ljudkort som man tycker llåter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

usb är nog fortfarande inte att rekommendera. USB fungerar inte bättre än tidigare, men datorerna är så snabba att problemen inte blir så uppenbara. Moderna kort använder pcie eller thunderbolt om budgeten så tillåter. Ljudkvaliteten går inte fram speciellt snabbt så ett kort som var bra för 5 år sedan är fortfarande bra. Om det var det bästa som man kunde köpa för pengar så kan man förmodligen köpa bättre idag. Enda vettiga motiveringen för usb är om ska köra laptop som inte ha något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en sökning på ditt ljudkort och "drivers", hittar jag Windows 7-drivisar för ditt kort på M-audios hemsida. Så om du kan få tag i ett FW-kort med Texas Instruments, eller LSI, kan du köra på det du redan har. 🙂 På Inet.se hittade jag mitt FW400-kort med Texas-chip. Osäker på om de fortfarande har det kvar.

Gå in under: "Legacy / Firewire 1840 / Windows 7 (64-bit)":

http://www.m-audio.c.../drivers-search

Om du inte hittar ett FW-interface till din dator, eller om det blir för dyrt, kommer vi till punkt nummer två: Köp inte ett nytt ljudkort med endast FW - Speciellt inte om du kör PC. Även om FW fortfarande är ett bra gränssnitt (jag har själv en FW400-pryl till min PC som jag älskar), håller det på och fasas ut - även på Macar, till förmån för TB och USB3.

Skulle jag skaffa ett nytt ingångs-kort idag skulle jag nog satsa på ett Presonus Audiobox USB eller Focusrite Saffire 6 USB. Ligger i samma prisklass som ditt nuvarande. Vill du gå upp ett snäpp finns Focusrite Scarlett 18i20 eller Presonus AudioBox 1818VSL. Men som andra nämnt börjar det komma USB3 och TB.

Jag vet att det känns fel med flerkanalsinspekning och USB, men för er som tvivlar på USB2 så har många av high-end RME-korten både FW och USB2 - med många, många kanaler samtidigt.

http://www.edn.com/d...ls-of-USB-Audio

"...This means that a single isochronous endpoint can transfer 42 channels at 48 kHz, or 10 channels at 192 kHz..."

...vilket RME styrker: http://www.musicians...audio-interface

"The UCX provides 36 channels of audio - [...] All channels can be used at the same time."

Ang. klaviaturer har (nästan?) alla USB, vilket gör att de har inbyggt MIDI-interface. Inga drivrutiner behövs utan det är bara att plugga in och allt funkar. Råkar du ha MIDI på ditt ljudkort kan du såklart använda det.

ps. PCIe-kort med breakout-box säljs inte längre. Till min stora förtret. Har själv ett ESI ESP1010e som jag tycker väldigt mycket om. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Med en budget på 1000 till 2000 kr så blir det ju ett lite mera begränsat utbud, dock. Vist kan man köpa ett OCI kort men då får man ju inte någon brakeout box eller liknande. Fast det kan ändå vara värt det om man inte har något emot att kablarna måste anslutas bak i datorn.

Har själv både ett Focusrite Safiire Liquid 56 och ett Scarlet 2i2. Har inte haft något problem med mitt USB kort alls.

Fast jag såg nu att du redan har ett ljudkort så köp FW/pci kortet såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en sökning på ditt ljudkort och "drivers", hittar jag Windows 7-drivisar för ditt kort på M-audios hemsida. Så om du kan få tag i ett FW-kort med Texas Instruments, eller LSI, kan du köra på det du redan har. 🙂 På Inet.se hittade jag mitt FW400-kort med Texas-chip. Osäker på om de fortfarande har det kvar.

Gå in under: "Legacy / Firewire 1840 / Windows 7 (64-bit)":

http://www.m-audio.c.../drivers-search

Där finns för win 10 oxå. 🙂

Alltså nu har jag slagit i huvudet.. .1840 hade han ju sålt!

😆 :lol: 😆😄

Förlåt!

😊

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har läst en del och även sett på youtube att thunderbolt inte ens kommer i närheten av PCIe och det gränssnittet finns ju fortfarande i alla fall i en PC så det är väl det snabbaste/bästa kan jag tro. Om man fortfarande kan hitta nya PCIe kort det vet jag inte men det kan vara värt att ha med i tankarna när man ska titta på nya grejor.

På PC sidan finns nog inte så många moderkort med thunderbolt än i alla fall och hur pass framtids säkert det kommer att vara i alla fall på en PC det kanske inte är så säkert.

USB3 har jag ingen koll på men det verkar vara ganska snabbt. Till exempel så upptäckte jag igår att när allt är inställt ok så kunde köra raw videofiler direkt från minneskort läsaren utan att det hackar ett smack när jag färgkorrigerar i Davinci Resolve.

Jag har även kört en dator flera gånger från en extern usb3 disk utan nåt större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Modernt nu för tiden? För den moderna feministiske mannen finns numera RME Ladyface:

products_ladyface_4b.jpg

.. och för 'the dick-swinging commando' mannen finns RME Navyface:

ac471f4a77d37b5b984896e3ae577196.jpg

😛

Du har nog blandat ihop feminina och feministiska. Inte för att de måste ta ut varandra, men de är inte samma sak.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst en del och även sett på youtube att thunderbolt inte ens kommer i närheten av PCIe och det gränssnittet finns ju fortfarande i alla fall i en PC så det är väl det snabbaste/bästa kan jag tro.

Thunderbolt är PCIe(+DisplayPort) så jag förstår inte riktigt resonemanget där. 🙂

Varför det inte finns så många USB3-interface är väl helt enkelt för att det inte ger någon fördel jämfört med USB2 i det sammanhanget eftersom bandbredden sällan är en begränsning. Vettigare att hoppa direkt till USB3.1 då istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays kolla till exempel det här startar runt 6 minuter. Han säger 4 gånger snabbare

Sitter med begränsad bandbredd så jag kan inte kolla på videon. Hur som helst betyder prestandaskillnaden nada i ljudkortssammanhang. Thunderbolt kan prestera precis lika bra där som intern PCIe, såväl som i de flesta andra sammanhang. Det enda det inte lämpar sig så bra för än är väl kraftfullare GPUs, kanske TB3 kommer hålla för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Den ligger på Pro Tools Experts kanal och den handlar om att det kan vara riktigt smart att uppgradera sin mac pro 5.1 istället för att köpa den nya trashcan versionen med TB och där säger man bland annat att Pcie är fyra gånger snabbare.

Det blir också rent prismässigt än ganska stor skillnad mot att köpa en ny och sen alla externa TB lådor man kan komma att behöva om man ska kunna använda det man eventuellt redan har. Bara sladden är inte helt gratis kan jag säga och ska man sen seriekoppla ett gäng enheter så blir bara det en slant.

Den är nog inte bara ett ljudkort man vill kunna använda i sin dator och ju lättare den går ju större kapacitet i alla avseenden givetvis.

Men jag håller med om att normalanvändaren/hobby/hem förmodligen till och med klarar sig med ett USB2 kort.

Jag har två datorer med TB på och det funkar allt fint i alla fall till mitt capturekort för video. I en av dom har jag (av olika anledningar men mest för att jag redan hade ett) också ett Pcie capturekort. Jag har två av Pcie korten så jag skulle kunna sätta bägge i den datorn och jämföra men det blir för mycket bök men jag är övertygad om att datorn skulle rulla lättare då.

Min slutsats är således TB kan vara framtiden men det ser lite trögt ut då det så vitt jag vet inte finns speciellt många PC moderkort med TB i dagsläget. Är sen också USB2 så pass mycket bättre nu och kan hantera ett gäng kanaler simultant i in och uppspelning så finns det ju heller ingen direkt anledning att gå upp till USB3 kan man tycka.

Dom korten jag har är "special" och dom enda med både TB (två portar) och FW 400+800.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet, jag såg videon när den lades upp, men kommer inte ihåg vad han sade om det. Inte förvånande att han försöker propagera för intern PCIe när han livnär sig på att hotta upp "gamla" datorer dock. 😉

TB är inte framtiden, det är nutiden. Och nu kommer ju TB3 och USB3.1 att slås ihop i en och samma adapter vilket gör tröskeln för att företag implementerar TB betydligt lägre.

Men nej, när det gäller prestanda finns det absolut inga skäl att byta från interna PCIe-kort till Thunderbolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Precis det finns ingen anledning (som regel) att byta ljudkort över huvud taget om man redan har ett och så har det nog varit ganska länge. För hemmapularen i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...