Jump to content
Annons

Firewireport på imac paj?


fransmo (oregistrerad)

Recommended Posts

fransmo (oregistrerad)

Hej!

Kör digidesign 003r / imac med firewire anslutning, uppdaterade nyligen till PT 10 från 8.

Plöstligt går 003:an i baklås, alla leds blinkar och PT slutar känna av den.

Spelar inge roll vad jag gör - strejk!

Har testat 003:a nu i en annan studio o där funkar den!!!

Så min fråga är: kan firewire 400-porten på min imac pajat?

Kan den lagas i så fall?

Om den gått sönder, kan man då använda fw800 porten med adapter 800/400?

Andra tips mottages gärna! / mvh fransmo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag inte insatt i Pro Tools men det låter som att du behöver uppdatera drivrutiner till ditt ljudkort. Kontrollera detta i första hand innan du gör något annat. Om enda skillnaden mellan före och efter uppdatering är att Pro Tools och allt fungerade innan är det mest sannolikt detta som är felorsaken.

Något man under alla omständigheter skall undvika är att dra ut eller sätta i en FireWire-kabel när datorn och/eller ljudkortet är påslaget. Detta för att undvika spännings-/strömspikar som kan, om man har otur, förstöra kretsen i datorn och/eller FireWire-enheten.

För att se om datorn har kontakt med ljudkortet, gå in "om den här datorn", välj "detaljerad systemrapport", scrolla ner till "FireWire" och titta om du har något inkopplat på FireWire-bus 1 eller 2.

FireWire 800 är bakåtkompatiblet med FireWire 400. Allt som behövs är en kabel med FW800-kontakt i ena ändan och FW400-kontakt i andra ändan. Hänvisar till wikipedia för mer detaljer om FireWire.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv PT 10 med MBox 2 pro. Det är som Implasiticyde säger: från och med 10:an krävs speciella drivrutiner för MBox, 002, 003 m.fl. ljudkort eftersom de drivrutinerna inte längre är inbakade i programmet. Finns på Avids hemsida.

Kolla här: http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/download/Digi-002-003-Drivers?popup=true&NewLang=en&DocType=1450&q=digi+003+drivers&x=13&y=14

Verkade också finnas en Midi-driveruppdatering längre ner på sidan.

mvh/ Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...