Jump to content
Annons

Ljudet hackar med många pluggar


kurt_ko-ben

Recommended Posts

tjena, när jag spelar in ex trummorna eller en gitarr, och använder mig av vissa plugins så hakar ljudet upp sig ibland, kan det bero på för lågt ramminne? för om jag tar bort de plugins som stör sig så går det galant, men jag är i behov av dom pluginsen endå så jag vill gärna veta om det är så som jag tror:)

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "hakar sig" /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För lågt ramminne för dåligt ljudkort, dåliga drivrutiner osv osv. Du får komma med lite mer info om din utrustning. Det troliga är att systemet inte orkar. Om du kör Cubase så tryck f12 och se på hur den lilla mätaren reagerar. Är den i topp så är systemet överbelastat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det enda jag kan tänka mig är att det är min dator, ljudkortet är ett steinberg MI4 och dom är inte så jäkla kassa väl?

drivrutinerna vet jag inte riktigt vad det är för några, men det är iallafall dom som följde med när jag köpte ljudkortet..

jag har 256 mb i ramminne och 2.0 porcessor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg till 256 eller varför itne ett 512 minne till i burken så ska du nog se att det förmodligen slutar att haka sig.

En annan skum sak jag har märkt är att när jag kör aldeles för många "Me compressor" i cubase SL så börjar det låta lite små knäpp osv. men är jag sedan exporterar eller bouncar ner det så finns de inte med. Så kolla hur det låter när du exporterar ditt projekt, kanske inte finns med i den slutgiltiga mixen, och då kansek du kan lära dig att leva med den..

EDIT: stavfel (Dumma lilla jag som inte förandsgranskar innan jag postar)

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Köp mer random access memory. Du kan få No-name-varianter på hela 1024 Mb för bara 2900 kr styck plus frakt via Nätet.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om CPU mätaren (F12) slår i taket kommer INTE mer RAM att hjälpa. RAM kommer att möljliggöra t.ex fler audiospår, men det möjliggör inte fler VST-pluggar. Att optimera Windows och/eller köpa snabbare CPU hjälper däremot. Samt att undvika CPU krävande pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

HACKEMAN: Jag var på Jam och frågade om just detta med RAM-minne/processortyp/windows xp-inställningar kontra audiospår, midikanaler, pluggar, mjukvarusyntar etc., i förebyggande syfte när jag skulle köpa ny pc.

De gav mig ditt svar fast tvärtom. Utökat RAM-minne hjälper för att pluggar och mjukvarusyntar etc. skall funka. Vill man däremot köra många spår gitarr/sång in live, är det processorn man skall satsa på och att optimera sitt os. De sa också att 2 GB RAM är minimum... och att det finns enstaka trum-program som ensamma bara de kräver uppemot 1 GB.

Att de kan svara så?

LAVRELL: Jag utgick från min pc som har ddr2-minnen. HP-supporten menar att jag skall köpa märkesminnen (fick en lista på rekommenderade ställen). Dessa ligger på drygt 5000;- per 1024 Mb-modul. Tänkte byta ut bägge mina som är på ynka 256 Mb, men tyckte att drygt 10000;- totalt var mycket pengar. Jag såg då en annons från Inet data och trodde 2900;- per modul var ett verkligt fynd! Dessa var helt okända no name-minnen dock. Det stod att de var EEC, vad menas med det tro?

Det verkar också som om ddr2-minnen, 400 Hz, är de enda som funkar till min pc? Kan det stämma? Jag ställde frågan till supporten om begrepp som pc 2700, pc 3200 o.s.v., men de rör sig inte med de begreppen.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Menade RAM med 400 MEGAhertz, ddr 2-varianten, 1024 Mb.

Kolla in www.inet.se. Visst stämmer det att dessa varianter är mycket dyrare, jämfört med andra typer.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

HACKEMAN: Jag var på Jam och frågade om just detta med RAM-minne/processortyp/windows xp-inställningar kontra audiospår, midikanaler, pluggar, mjukvarusyntar etc., i förebyggande syfte när jag skulle köpa ny pc.

De gav mig ditt svar fast tvärtom. Utökat RAM-minne hjälper för att pluggar och mjukvarusyntar etc. skall funka. Vill man däremot köra många spår gitarr/sång in live, är det processorn man skall satsa på och att optimera sitt os. De sa också att 2 GB RAM är minimum... och att det finns enstaka trum-program som ensamma bara de kräver uppemot 1 GB.

Att de kan svara så?

Mycket förvånande. CPU belastning härrör från det som beräknar saker, och en sampling beräknar inte mycket. En VST gör det däremot. Och RAM har ju med att hålla saker i "minnet" att göra, vilket är precis vad en sampling, inspelningar behöver. Att sedan hantera liveinspelningar bra kanske det dessutom underlättar med en snabb hårddisk. Säger de sedan att 2gb ram är det minsta möjliga snurrar det till det som tusan. 2Gb är sjukt mycket och sjukt bra. Visst, det finns trumsamplers/trumprogram (notera, dessa bygger på samplingar) som kräver läskigt mycket ramminne, men frågan är om alla kör med dem rakt upp och ned. De flesta dylika instrument har dessutom vissa "arbetslägen" där de använder mindre minne, just för att belasta mindre. Tror de flesta klarar sig gott på 1 gig ram. Eller kanske tom. 512mb.

Trött, så ha överseende om jag sagt något helt tokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

HACKEMAN: Jag var på Jam och frågade om just detta med RAM-minne/processortyp/windows xp-inställningar kontra audiospår, midikanaler, pluggar, mjukvarusyntar etc., i förebyggande syfte när jag skulle köpa ny pc.

De gav mig ditt svar fast tvärtom. Utökat RAM-minne hjälper för att pluggar och mjukvarusyntar etc. skall funka. Vill man däremot köra många spår gitarr/sång in live, är det processorn man skall satsa på och att optimera sitt os. De sa också att 2 GB RAM är minimum... och att det finns enstaka trum-program som ensamma bara de kräver uppemot 1 GB.

Att de kan svara så?

Jag tror kanske du kan ladda in fler VSTs mha mera RAM, men flaskhalsen kommer fortfarande vara att när du sen börjar använda dem så är det CPUn som slår i taket. Det är ju CPUn som jobbar arslet av sig när VST-pluggarna ska göra alla sina beräkningar och processande. Och RAM avgör hur många som får plats i minnet samtidigt.

Jag har själv problem med att CPUn slår i taket med för många eller för tunga VST(i)s, och jag försökte oxå lösa det med mer RAM (från 512MB till 1024MB) men det gjorde ingen skillnad. Däremot har jag testat FX Teleport* som alternativ lösning, och det funkar mycket bättre.

Som sagt, kolla via VST Performance monitorn (F12) om CPUn slår i taket. Gör den det så är inte mera RAM (enda) lösningen på ditt problem.

Kolla även denna tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=5520

edit: *mer om FX Teleport här.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Hej!

Köp mer random access memory. Du kan få No-name-varianter på hela 1024 Mb för bara 2900 kr styck plus frakt via Nätet.

:musik

öhhh 2900:- låter lite väl mycket va?

kolla in Priskrig.com. Där finns 1024 mb PC3200 minnen för 849:-

/Micke

Bra site. Skall oxå köpa mer RAM. Jag har en P4 på 1,5 GHz, men bara 256 internt. Snålburk...

Frågan är bara vilken typ av RAM, men det borde man kunna läsa sig till någonstans, va - om inte annat genom att öppna burken och ta ut en krets...

Jag upplever att CPU-mätaren går högre nu i XP än i Me. Kör Logic. Är det så att XP i sig tar mer i anspråk från burken än Me? Annars är jag ju helnöjd med XP.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

HACKEMAN: Jag var på Jam och frågade om just detta med RAM-minne/processortyp/windows xp-inställningar kontra audiospår, midikanaler, pluggar, mjukvarusyntar etc., i förebyggande syfte när jag skulle köpa ny pc.

De gav mig ditt svar fast tvärtom. Utökat RAM-minne hjälper för att pluggar och mjukvarusyntar etc. skall funka. Vill man däremot köra många spår gitarr/sång in live, är det processorn man skall satsa på och att optimera sitt os. De sa också att 2 GB RAM är minimum... och att det finns enstaka trum-program som ensamma bara de kräver uppemot 1 GB.

Att de kan svara så?

Mycket förvånande. CPU belastning härrör från det som beräknar saker, och en sampling beräknar inte mycket. En VST gör det däremot. Och RAM har ju med att hålla saker i "minnet" att göra, vilket är precis vad en sampling, inspelningar behöver. Att sedan hantera liveinspelningar bra kanske det dessutom underlättar med en snabb hårddisk. Säger de sedan att 2gb ram är det minsta möjliga snurrar det till det som tusan. 2Gb är sjukt mycket och sjukt bra. Visst, det finns trumsamplers/trumprogram (notera, dessa bygger på samplingar) som kräver läskigt mycket ramminne, men frågan är om alla kör med dem rakt upp och ned. De flesta dylika instrument har dessutom vissa "arbetslägen" där de använder mindre minne, just för att belasta mindre. Tror de flesta klarar sig gott på 1 gig ram. Eller kanske tom. 512mb.

Trött, så ha överseende om jag sagt något helt tokigt.

Stämmer alldeles rätt.

Sitter på 3.2 ghz P4 med 2Gb ram...

Senaste projectet: 8 VSTi er och det knastrar p årätt bra.

OBS: VST´ierna är rätt krävande

Lägger över varje VSTi som audio utan FX...

Nytt project: 8 Audio spår med x antal FX: Funkar hur bra som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ram minnen är en hel vetenskap. Men på de flesta lite större nätbutiker finns det minnes konfiguratorer. Förstår du inte så maila till företaget du tänkt att köpa av och kolla om du inte är helt säker.

Jag köper ALLTID kingston minnen, dom är billiga, fungerar grymt bra och har livstidsgaranti. Dessutom har dom i pricip minnen av alla typer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa ram minnen är en hel vetenskap. Men på de flesta lite större nätbutiker finns det minnes konfiguratorer. Förstår du inte så maila till företaget du tänkt att köpa av och kolla om du inte är helt säker.

Jag köper ALLTID kingston minnen, dom är billiga, fungerar grymt bra och har livstidsgaranti. Dessutom har dom i pricip minnen av alla typer.

Hur yttrar det sig om man köper fel minnen? Funkar det inte alls, betydligt sämre, eller hur mycet?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Att köpa ram minnen är en hel vetenskap. Men på de flesta lite större nätbutiker finns det minnes konfiguratorer. Förstår du inte så maila till företaget du tänkt att köpa av och kolla om du inte är helt säker.

Jag köper ALLTID kingston minnen, dom är billiga, fungerar grymt bra och har livstidsgaranti. Dessutom har dom i pricip minnen av alla typer.

Hur yttrar det sig om man köper fel minnen? Funkar det inte alls, betydligt sämre, eller hur mycet?

Kommer inte ihåg saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...