Jump to content
Annons

Bygga "vokalbås" i en liten skrubb/garderob, hjälp mig!


Lindari (oregistrerad)

Recommended Posts

Lindari (oregistrerad)

Hej alla!

Kommer flytta till en etta snart och har en liten skrubb som används som garderob, men vill bygga om den till ett vokalbås så jag kan spela in vocals!

Det är intestort, men vad för akustikmaterial ska jag köpa in?

Är det typ detta som gäller?

http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tiles_grey.htm

Länka gärna från Thomann!

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hejsan

Spontant skulle jag säga att du bör skippa garderoben. En garderob blir aldrig riktigt bra då det är alldeles för litet. Men på din fråga vad som skulle behövas så är det absorbering.

Men du kanske skulle kunna ha ett sånghörn?

"

Sånghörn

Om man vill ha bra dämpning men utan att bygga ett flytande rum, så kan man dämpa ett hörn i rummet med absorbenter, ställa sig inne i hörnet och sjunga ut mot rummet. Då slipper man det tråkiga ljudet och miljön i ett litet bås. Absorbenterna man har bakom sig, reducerar det eventuella ljud som kommer tillbaks utifrån rummet och annars hade reflekterats från väggen bakom ryggen för att sedan gå in i mikrofonen från rätt håll för att spelas in. Det som kommer tillbaks från rummet, mot mikrofonens baksida, blir ju automatiskt dämpat av en kardioidmikrofon (som är den vanligaste upptagningskarakteristiken vid sånginspelning). Vid behov kan man också sätta upp någon absorbent i taket där man står och sjunger - och för att ytterligare dämpa, så kan man använda en mikrofonskärm bakom micken, som nedanstående eller liknande produkter - men sådana dämpskärmar är enbart att se som ett komplement och inte som ersättning för annan behandling."

Källa: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

hejsan

Spontant skulle jag säga att du bör skippa garderoben. En garderob blir aldrig riktigt bra då det är alldeles för litet. Men på din fråga vad som skulle behövas så är det absorbering.

Men du kanske skulle kunna ha ett sånghörn?

"

Sånghörn

Om man vill ha bra dämpning men utan att bygga ett flytande rum, så kan man dämpa ett hörn i rummet med absorbenter, ställa sig inne i hörnet och sjunga ut mot rummet. Då slipper man det tråkiga ljudet och miljön i ett litet bås. Absorbenterna man har bakom sig, reducerar det eventuella ljud som kommer tillbaks utifrån rummet och annars hade reflekterats från väggen bakom ryggen för att sedan gå in i mikrofonen från rätt håll för att spelas in. Det som kommer tillbaks från rummet, mot mikrofonens baksida, blir ju automatiskt dämpat av en kardioidmikrofon (som är den vanligaste upptagningskarakteristiken vid sånginspelning). Vid behov kan man också sätta upp någon absorbent i taket där man står och sjunger - och för att ytterligare dämpa, så kan man använda en mikrofonskärm bakom micken, som nedanstående eller liknande produkter - men sådana dämpskärmar är enbart att se som ett komplement och inte som ersättning för annan behandling."

Källa: http://wiki.kontroll...ustikbehandling

MVH

Anders

Ja, sånghörn har jag funderat på. 🙂

Men då vill jag fråga en sak till. Min studio(kontrollrummet) är också obehandlat med akustikmaterial. Detta är dock i min stora, studio. Vad ska jag köpa för material här och hur sätter jag upp det på ett bra egentligen? Är det bara att använda öronen?

Rummet är stort, det är trä på halva väggarna på 3 av väggarna + en fondvägg. Sen är det även fönster på en sida eftersom det är i källaren.

How to do that shit?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på lite i min Wiki-artikel, som AndersF länkade till, så blir det lite lättare att avgöra hur du behöver göra för att få en fungerande behandling av rummet. Betong är alltid besvärligt, så räkna med att du behöver avstämda basfällor om ditt kontrollrum har betongväggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan du inte skaffa akustiska paneler som du förvarar i garderoben när du inte behöver dem? Låter som att det skulle kunna vara en smartare lösning. Bara att plocka fram panelerna när du behöver dem. Medans du jobbar med musiken så spelar det ju ingen roll om det ser knasigt ut med dem i rummet om du sedan kan ta bort dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Kan du inte skaffa akustiska paneler som du förvarar i garderoben när du inte behöver dem? Låter som att det skulle kunna vara en smartare lösning. Bara att plocka fram panelerna när du behöver dem. Medans du jobbar med musiken så spelar det ju ingen roll om det ser knasigt ut med dem i rummet om du sedan kan ta bort dem.

Läs på lite i min Wiki-artikel, som AndersF länkade till, så blir det lite lättare att avgöra hur du behöver göra för att få en fungerande behandling av rummet. Betong är alltid besvärligt, så räkna med att du behöver avstämda basfällor om ditt kontrollrum har betongväggar...

Tack för din Wiki-artikel! Ska se över detta. Egentligen är kontrollrummet bara tillfälligt anyways! 🙂 Har aldrig behandlat ett betongbaserat rum!

Mvh

Hampus

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du har råd och/eller lust så finns det ju färdiga paneler, väggar eller bås man kan köpa från t ex Thomann. Typ såna här

http://www.thomann.de/se/vicoustic_flexi_wall_3_set.htm

eller såna

http://www.thomann.de/se/clearsonic_iso_pac_f.htm

Slipper ju påverka väggarna så mycket och så är de "lätta" att ta med sig om man flyttar eller fixar en tillfällig studion någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Om du har råd och/eller lust så finns det ju färdiga paneler, väggar eller bås man kan köpa från t ex Thomann. Typ såna här

http://www.thomann.d..._wall_3_set.htm

eller såna

http://www.thomann.d...c_iso_pac_f.htm

Slipper ju påverka väggarna så mycket och så är de "lätta" att ta med sig om man flyttar eller fixar en tillfällig studion någonstans.

Har funderat på det!

Fick idén härifrån. Tycker det verkar låta bra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Nu lyssnar jag bara genom ett par datorhögtalare, men i dessa låter det som när han sjunger i sitt vocal booth så är basen förstärkt.

MVH

Anders

Ja, det har du rätt i! Lyssnade genom Mac:en sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har du rätt i! Lyssnade genom Mac:en sist.

Problemet med små utrymmen är också att stående vågor hamnar högt upp i frekvens. Och de kan du inte ta hand om med enkel absorbent som det är i videon.

Enkel och absolut "förenklad" formel för stående vågor är F=V/2*1.

Exempelvis om du har en garderob som har 1 meter mellan två parallella ytor så får du stående våg vid F= 340/2 = 170Hz vilket är en frekvens du kanske vill behålla i mixen och inte skära bort.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Problemet med små utrymmen är också att stående vågor hamnar högt upp i frekvens. Och de kan du inte ta hand om med enkel absorbent som det är i videon.

Enkel och absolut "förenklad" formel för stående vågor är F=V/2*1.

Exempelvis om du har en garderob som har 1 meter mellan två parallella ytor så får du stående våg vid F= 340/2 = 170Hz vilket är en frekvens du kanske vill behålla i mixen och inte skära bort.

MVH

Anders

Okej! Tack så mycket! Trodde det var ganska lika som att behandla ett kontrollrum. 🙂 Har läst lite och det verkar inte så! Tack för alla svar!

Får vänta några månader och köpa mig en lite större Studiolokal. 🙂

Tack på förhand!

Hampus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...