Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Blir ett köp ! 700 kr kan man offra pÄ detta tycker jag .. kan vÀl tÀnka att midi sektionen Àr inte som andra Daws .Ganska enkel ? .FÄr man SD Drummer att fungera sÄ vore det toppen nÄgon vst plug som orglar strÄkar sÄ Àr jag nöjd ..Sedan Àr det bara att Mixa med HArrison Ljud haha! Nyfiken bara..

:rolleyes:

Postat
  On 2015-10-02 at 01:35 sa Hemmpe:

Blir ett köp ! 700 kr kan man offra pÄ detta tycker jag .. kan vÀl tÀnka att midi sektionen Àr inte som andra Daws .Ganska enkel ? .FÄr man SD Drummer att fungera sÄ vore det toppen nÄgon vst plug som orglar strÄkar sÄ Àr jag nöjd ..Sedan Àr det bara att Mixa med HArrison Ljud haha! Nyfiken bara..

:rolleyes:

Jag Àr ocksÄ nyfiken över det dÀr med midi, sÄ det Àr bra om du köper och rapporterar. Sedan följer det vÀl inte med mycket i effekt- och syntvÀg heller?

Postat

njÀ klart det va inte mycket av pluggar men har man sÄ gÄr det att köra vst ..det enda jag sÄg va ..

• Free Bundled plugins:
    • Harrison Dyno-Mite ( dynamic effect for drums )
    • x42 SetBFree Tonewheel Organ ( virtual instrument )

SÄ det kanske förklarar Priset.. men tycker det lÄter otroligt billigt.

För man behöver inga pluggar för det sitter i mixerbordet redan ..

Menar Vst Ă€r ett tillskot som jag sökte vart smĂ„tt överaskad att dom fĂ„tt till detta. Mixbus 2.5 provade jag men det fans ju ingen midi .Ville ha in Sd Drummer .Men nu fins ju shangsen att det blir ett bra daw .. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Harrison mixbus bygger pÄ Ardour. http://ardour.org SÄ vill man testa midi funktionerna kan man ladda hem ardour.

Gissar att det som skiljer Ardour och Harrison Àr mixern.

Postat
  On 2015-10-02 at 04:26 sa drloop:

Harrison mixbus bygger pÄ Ardour. http://ardour.org SÄ vill man testa midi funktionerna kan man ladda hem ardour.

Gissar att det som skiljer Ardour och Harrison Àr mixern.

Det verkar vara Linux för PC? För avancerat för mig.

Postat

Har anvÀnt MB sporadiskt sedan version 2.5 och sedan version 3 nÀstan uteslutande sedan i somras. MÄste sÀga att med MB3 har de verkligen tagit ett stort steg framÄt. Som sagt bygger det pÄ open source-DAW:en Ardour som nu Àr inne pÄ version 4.2 och ocksÄ börjar bli riktigt bra, inte bara med tanke pÄ att det Àr open source, utan pÄ egna meriter. Korta erfarenheter av Ardour/MB3:

Nackdelar:

- MIDI-editering i Ardour (och dÀrmed ocksÄ i MB3) Àr som pÄpekat lÄngt ifrÄn lika bra som i kommersiella DAW:s, sÄ om du Àr tungt MIDI-beroende Àr Ardour/MB3 nog alltför begrÀnsat i nulÀget skulle jag tro. För mig har detta blivit en fördel dock, eftersom jag mer sÀllan hamnar i ett evigt detaljpetande fram och tillbaka. Det Àr helt enkelt för jobbigt i Ardour att hÄlla pÄ med minutiösa Àndringar, sÄ det gÀller liksom att sÀtta det nÀr man spelar in, vilket jag inbillar mig skapar en annan "nerv" (eller bara sÀmre tagningar, beroende pÄ dagsform).

- MB3 Ă€r ganska krĂ€vande rent CPU-mĂ€ssigt, tydligen pĂ„ grund av att varje kanal/buss har stĂ€ndigt aktiv EQ/kompressor. Även en del av de fristĂ„ende pluggarna Ă€r ganska tunga har jag mĂ€rkt, men dĂ„ har jag förvisso en ganska gammal Dell frĂ„n 2010 typ (i3, 3,20 Ghz, 8 GB). Detta till trots flyter det pĂ„ helt okej för mig, och pĂ„ nyare datorer bör det inte vara nĂ„gra problem.

Fördelar Àr följande:

- Överkomligt pris

- FörmÄnligt att vara prenumerant -- varje mÄnad fÄr man som "plugged in member" ordentliga rabatter pÄ Harrisons fristÄende pluggar

- Tanken Àr att man inte ska "behöva" anvÀnda sÄ mÄnga andra pluggar Àn de som sitter i mixern. Det Àr lite back to basics över det hela, vilket kan vara befriande ibland.

- Mycket gemytlig community dÀr utvecklarna sjÀlva ofta Àr aktiva.

- Harrison har bekrÀftat att de har en prototyp pÄ en hardwarecontroller som ska vara helt dedikerad till MB3 -- typ CC121 till Cubase, fast utformad som en Harrison-strip, om jag förstÄtt det hela rÀtt.

För priset tycker jag absolut att MB3 Àr vÀrt att ha. MÄnga spelar in och redigerar i valfri annan DAW och mixar sedan i MB3. Just inspelning/redigering kan nog med fördel göras i en DAW man redan Àr bekant med, för att sen med ny blick och nya öron slutmixa i MB3. Mina erfarenheter Àr av MB3/Ardour 4 i Linux, sÄ vet inte om de gÄr att tillÀmpa pÄ Windows-versionerna.

Postat

Jag har Cubase 7.5 för PC. DÄ undrar jag om det Àr enkelt att föra över material frÄn detta till MB3.

Postat
  On 2015-10-02 at 10:40 sa slowlane:

Ja det ska inte vara nÄgra problem. En stemexport av alla spÄr som du sen importerar i MB3 precis som i vilken annan DAW som helst.

Tack. Jag Àr inte sÄ hemma pÄ detta. Inkluderar det midispÄr?

Postat
  On 2015-10-02 at 10:56 sa Den Gode:

Tack. Jag Àr inte sÄ hemma pÄ detta. Inkluderar det midispÄr?

Är sjĂ€lv inte sĂ€rskilt bevandrad inom MIDI. Faktum Ă€r att jag nĂ€stan alltid har haft problem med att exportera MIDI-spĂ„r oavsett vilken DAW jag exporterar/importerar till/frĂ„n och vice versa. Är dock rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att MIDI-spĂ„r inte kan exporteras frĂ„n Cubase via en "stem export", utan mĂ„ste exporteras och importeras separat. Det du kan göra Ă€r dock att bounca dina MIDI-spĂ„r till audiospĂ„r och sen exportera dem med instrument och allt. Men dĂ€refter Ă€r de ju i audio, sĂ„ du kan inte göra mer med dem i Ardours MIDI-editor. Sen finns det ett program som heter ArdourXChange (tror de lĂ€nkar till detta frĂ„n Harrisons hemsida) som tydligen ska underlĂ€tta överföring av projekt frĂ„n de flesta större DAW:s till Ardour. Kanske vĂ€rt att kolla in om du behöver exportera dina MIDI-spĂ„r som MIDI. Men som sagt, i nulĂ€get kan jag verkligen inte rekommendera Ardour/MB3 till projekt med mycket MIDI. LĂ€ttast Ă€r nog dĂ„ att bounca och sen importera i MB3 inför mixning.

Postat
  On 2015-10-02 at 09:14 sa slowlane:

- Harrison har bekrÀftat att de har en prototyp pÄ en hardwarecontroller som ska vara helt dedikerad till MB3 -- typ CC121 till Cubase, fast utformad som en Harrison-strip, om jag förstÄtt det hela rÀtt.

Var vÀldigt nyfiken pÄ Mixbus redan innan men detta Àr ju precis det jag letat efter. Vill Ät det gamla analoga tÀnket och ha en kanalstrip-controller för eq, kompressor och level!

TÀnker ha ögonen pÄ Mixbus nu!

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ser inget om nĂ„gon demo? đŸ˜Č

Postat (redigerat)
  On 2015-10-02 at 12:58 sa everlastingrecords:

Var vÀldigt nyfiken pÄ Mixbus redan innan men detta Àr ju precis det jag letat efter. Vill Ät det gamla analoga tÀnket och ha en kanalstrip-controller för eq, kompressor och level!

TÀnker ha ögonen pÄ Mixbus nu!

Eller hur! Jag vÀntar ivrigt pÄ att de ska slÀppa nÄgot nytt om controllern!

On 2015-10-02 at 13:44 sa Die Hard:

Ser inget om nĂ„gon demo? đŸ˜Č

Nej, jag tror inte det finns nÄgon demo lÀngre tyvÀrr. Det fanns tidigare, men tycks ha försvunnit med MB3 av nÄgon anledning. Om du vill fÄ en kÀnsla för grÀnssnittet kan du förvisso testa Ardour, men mixern Àr ju en helt annan dÀr (dock vÀl vÀrd att testa i sig, tycker jag!). Jag hade grym tur att jag hann köpa MB 2.5 för typ 39 USD, som dessutom inkluderade en gratis uppdatering till MB3. Men nu tror jag att de har sagt att priset pÄ 79 USD kommer att ligga fast, med den förmÄnen att man som prenumerant fÄr kraftigt reducerade priser pÄ Harrison-pluggar. Tidigare hade de ofta rabatterat pris pÄ MB, men dÄ kostade det ordinarie 239 USD tror jag.

EDIT: Om du gÄr med i forumet ska du tydligen kunna fÄ tillgÄng till en "interim" version med rosa ljud som enda begrÀnsning: http://mixbus.harrisonconsoles.com/forum/thread-1507.html?highlight=demo

Redigerat av slowlane
pme (oregistrerad)
Postat
  On 2015-10-02 at 04:33 sa Den Gode:

Det verkar vara Linux för PC? För avancerat för mig.

Det Àr frÄn början ett linux projekt. Men det Àr open source sÄ folk har bidragit med kod som gör att det fungerar Àven pÄ mac och microsoft windows. Linux Àr hemmabanan men man vinner nog ganska mycket pÄ att köra windows eller mac dÄ utbudet av plugins dÀr Àr större. Vill man maximera prestandan sÄ Àr nog linux ett bÀttre val.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.