Jump to content
Annons

Focusrite + Logic + Yosemite = Line in funkar inte


Simon Andersson

Recommended Posts

Tja.

Vete sjutton vilken avdelning denna ska in på, provar här.

Gjorde om lite i studion och skaffade senaste Logic Pro X. Passade även på att blåsa hela datorn (maxad iMac) och "starta om" helt och hållet. Blev därför Yosemite istället för Lion som jag hade innan. Blev också senaste versionen av MixControl, eftersom jag använder ett Focusrite Liquid Saffire 56.

Som sagt, allt är så färskt att det nästan gör ont i kroppen. Men funkar det? Nä.

Problemet: Får ingen signal via "Line in" på ljudkortet.

"Instrument" funkar och kan spela in i Logic via den. Kan spela upp ljud från tex iTunes, YouTube osv, men "Line in" funkar inte. Tar stopp direkt, dvs redan innan Logic startas får jag ingen signal.

Har provat fler kanaler, men det är bara "Instrument" som vill funka.

Vad beror detta på? Krock med operativsystemet? Missar jag någonting i MixControl?

Vore väldigt tacksam för hjälp!

PS, har även en Presonus Monitor station inkopplad till ljudkortet via SPDIF (om det kan ha nån betydelse i det högst förvirrande MixControl). Innan all uppgradering körde jag Pro Tools med samma hårdvaror, funkade bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har upplevt liknande problem med Yosemite (Pro Tools 11 och ett Zoom TAC-2). Det fungerar svinbra i Mavericks, men inte i Yosemite; Zooms interna mixerprogram går inte ens att starta i Yosemite, men fungerar ljudmässigt in och ut (men man ser ju inte riktigt nivåerna). Zooms mixer är liknade MixControl fast bara i stereo. Kör även Logic Pro 9.

Det känns som om programmen ännu inte är helt utvecklade för att funka med Yosemite?

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack för svar. Eftersom du kör med thunderbolt och upplever strul också så beror det (förmodligen) inte på att jag kör firewire, som skulle kunna varit ett problem med Apples egna små måste-köpa-special-adapter till allt.

Det är nog som du säger - Mjukvarukrock. Nåja, jag klarar mig iofs utan "line in", men rätt ska va rätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...