Jump to content
Annons

Total nybörjare!


Soulmist

Recommended Posts

Hej alla!

Är väldigt inne på att inhandla massa saker för att kunna spela in lite demos.. men saken är den att jag är lite av en nybörjare och har just kommit på att det lättaste sättet att få reda på saker är att fråga .. så min fråga är... Vad behöver jag? Jag spelar pop rock om det skulle hjälpa...

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till en intressant värld.

Problemen börjar omedelbart, hehe. Du har tydligen mixerbord och en dator. Hade du sagt "bara dator" hade det varit lättare.

Du behöver i alla fall:

Ett ljudkort av medelgod kvalitet... det skall ha så kallat ASIO 2. Priset hamnar på lägst 1000.- spänn för det. Mer än 2500.- behöver du inte lägga om du inte ställer extra höga krav men de kraven kommer senare. Ljudkortet behöver mikrofoningång och det skall ha "fantommatning" och linjeingång (line in) för instrument, mixerbord, etc.

En mikrofon av hyfsad kvalitet (600-1000.-)(detta räcker i början om du inte sklall spela in stora sättningar live till dator).

Ett inspleningprogram. Om du har mixer verkar det som om du skall spela in från "riktiga" instrument och inte "bara" från virtuella instrument (som då finns i mjukvaruform inne i datorn). "Kristal" heter ett bra gratisprogram att börja med. När du blir varmare i kläderna kan du komma att vilja ha ett lite proffsigare program men det är svårt att i början veta precis vad du behöver så prova dig fram genom att använda detta gratisprogram en tid först. Bra för att spela in instrument och jättelätt att använda. Det går att ladda ned från nätet ochd et har också följt med på tidningen Studios medföljande cd-rom någon gång ( eller flera gånger).

Är du redan bekant med VST (Steinbergs standrad för virtuella instrument) och redan från början kräver att använda sådana (det finns hur många som helst, från svindyra till billiga till gratis (!) Desa kräver dock ett annat inspelningsprogram än Kristal, som exempelvis Cubase SE eller någon av dess konkurrenter som också har vst-stöd. (Testa Kristal först i alla fall.)

De mjukvaror du i övrigt behöver är kanske självklara: cd-brännarprogram (och en cd-brännare, så klart), och kanske en mp3-dekoder som t ex Audio Catalyst (det finns många andra) om du vill kunna länka demolåtar hit till forumet för "feedback" från andra musiker.

Mycket mer är det väl egentligen inte tror jag...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet behöver mikrofoningång och det skall ha "fantommatning"

Nja, det kan vara praktiskt men knappast ett krav. Har man en mixer med mickingångar och fantommatning (som man tycker duger) så räcker det om kortet har line-ingångar, dessutom spar man på så sätt lite stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet behöver mikrofoningång och det skall ha "fantommatning"

Har man en mixer med mickingångar och fantommatning (som man tycker duger)

Vad innebär fantommatning??

Är Acid Pro 4.0 något program att rekommendera.. det är det som jag använt hitills med anser att det borde finnas bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet behöver mikrofoningång och det skall ha "fantommatning"

Har man en mixer med mickingångar och fantommatning (som man tycker duger)

Vad innebär fantommatning??

Är Acid Pro 4.0 något program att rekommendera.. det är det som jag använt hitills med anser att det borde finnas bättre...

Vissa mikrofoner behöver heltenkelt ström för att fungera, t.ex kondensatormikrofoner. Fantommatningen är en funktion i mixern/mickförstärkaren som skickar en drivspänning till mikrofonen (vanligtvis 48V). Titta efter en knapp/knappar där det står "Phantompower", i vissa fall står det bara "48V".

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet behöver mikrofoningång och det skall ha "fantommatning"

Nja, det kan vara praktiskt men knappast ett krav. Har man en mixer med mickingångar och fantommatning (som man tycker duger) så räcker det om kortet har line-ingångar, dessutom spar man på så sätt lite stålar.

Det har du helt rätt i.

Sorry Soulmist!

Jag kan tillägga att när du mixar dina låtar behöver du lyssna på dem i olika ljudsystem för det kan bli väldigt konstigt i en supestereo även om det låter bra i en kompaktstereo. Mixa gärna i hörlurar av GOD kvalitet efter egen smak. Lyssna även i datorhögtalarna (de kan föreställa "köksradio"-ljud om du har sådana där 100-kronordatorhögtralare som folk brukar ha) och även i en hemmastereo/hemmabioanläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Soulmist!

Jag kan tillägga att när du mixar dina låtar behöver du lyssna på dem i olika ljudsystem för det kan bli väldigt konstigt i en supestereo även om det låter bra i en kompaktstereo. Mixa gärna i hörlurar av GOD kvalitet efter egen smak. Lyssna även i datorhögtalarna (de kan föreställa "köksradio"-ljud om du har sådana där 100-kronordatorhögtralare som folk brukar ha) och även i en hemmastereo/hemmabioanläggning.

Jag är inte riktigt med på vad du menar.. jag fick inget dirket svar på min föregående fråga... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då vet jag vad fantommating är.. tack

men då har jag en till fråga.. om jag ska spela in bas och gitarr.. ska jag micka förstärkarna eller ska jag köra line out från förstärkaren eller ska jag använda preamp?

Det är nog mer en smaksak även om det samtidigt är en praktisk fråga.

I vissa fall kanske det är svårt att micka upp en förstärkare pg.a känsliga grannar kl 03:00 en måndagsnatt 😕

I vissa fall kanske man vill ha ett livespelat och soundmässigt 'rätt' ljud som en uppmickad stärkare ger, i andra fall kanske man väljer att line'a gitarren via mixerbordet och t.e.x en förstärkarsimulator (typ POD) om inte gitarren behöver ha en central roll.. men att köra gitarren rakt igenom mixerbordet enbart låter nog inte så roligt även om det går.

I det senare fallet kan du om du har en snabb dator och ett ljudkort med bra drivrutiner och låg latency ( ASIO ) använda ljudkortet tillsammans med mjukvarueffekter för att uppnå liknande sound som POD ger, fast i datorn.

En ASIO-drivrutin med låg latency gör att du kan lyssna på signalen när den passerat mjukvarueffekten samtidigt som du spelar utan att tappa känslan..

..sen finns det ett par riktigt vassa mjukvaruförstärkare som jag personligen gillar att lägga på vad som helst.. t.e.x IK-Multimedia's Amplitube

Hoppas du fick lite mer kött i öronen av detta

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...