Jump to content
Annons

Sångeffekter - någon som testat runt?


Sanya

Recommended Posts

Annons

Njaee....bara dynga den där…

Du menar om alla sångeffekter? Fick den feelingen när jag kollade för flera år sedan om alla sånna hära.. men nån bra måste d ju finnas nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat på en sådan men inte kommit till skott. Mest för att den verkar funka bra med stämsång. Annars har jag använt både phaser, chorus, flanger och dist om vartannat på sång.

Du menar chorus etc. från en gitarreffekt då eller? Vi kör rock redan i en duo... så tror inte han som lirar både gura, baspedal och kagge ska behöva sjunga oxå... hehe... å vill inte ha nån kör eller pålägg på scenen mer än effekter.. så är kanske ev. ute efter stämsång grejen oxå.... men främst effekter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för effekter inbyggda i mixerbordet som du skulle kunna använda?

Näe, jag vill sköta d själv å live å kunna växla snabbt i olika partier... tänk om någon skulle sköta ens gitarreffekter från ett mixerbord...

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, jag vill sköta d själv å live å kunna växla snabbt i olika partier... tänk om någon skulle sköta ens gitarreffekter från ett mixerbord...

Det kan funka om ni använder backing-track t ex, Byta effekter via midi. Men det är inte så ni jobbar så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju ett hav av grejer asså, bra om man vet nån som testat, men ska kolla, tack!

Jo det finns en hel del. Man bör ta reda på vilka typer av effekter man är ute efter och hur man tänker använder dessa (hur man byter ljud mm) annars blir det svårt att välja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en TC Helicon Voicelive emellanåt. Finns manga ljud I den, varav bara ett fåtal är användbara i mitt tycke.

Sätter den mellan mikrofonen och mixerbordet. Dock så läcker den effekt när den inte är påslagen.

Funderar på att kolla efter ngt annat då jag inte är så nöjd med den.

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde en rätt avancerad effect, men tröttnade. För mycket att ställa in.

Du skulle ju kunna testa en TC Helicon Mic Mechanic (liten stompbox) och se om den funkar för dig med sina rätt enkla inställningar (bla eko och pitchcorrection). Jag har rätt ofta sett denna på kampanj med mikrofon (på köpet) som går att använda som fjärrstyrning (knapp på mick).

http://www.tc-helicon.com/en/products/

http://www.tc-helicon.com/en/products/mic-mechanic/

1. Easy Control of Reverb, Echo, Pitch Correction - with Dry-Wet Control for the Perfect Mix.

2. Tap Effects On-Off & Time Your Delays.

3. Adaptive Tone for Perfect EQ, Compression, De-Essing and Gating.

4. The Connections You Need Plus Updates & New Presets from VoiceSupport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Iphone/Ipad så kan du ju ladda ner Vocalive (finns även i gratisversion) och testa denna sångröstprocessor. Jag antar att du kan testa med ett vanligt headset.

Det går ju att koppla en riktig mick till headset-kontakten och köra ut ljudet till ett PA.

Jag har för mig att man kan köpa en mick/hörlurssplittersladd för nån 50-lapp på typ Kjell, men jag lödde ihop en själv (och kopplade in en SM57-mick).

http://www.ikmultimedia.com/products/cat-view.php?C=vocals-ios-apps

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en TC Helicon Voicelive emellanåt. Finns manga ljud I den, varav bara ett fåtal är användbara i mitt tycke.

Sätter den mellan mikrofonen och mixerbordet. Dock så läcker den effekt när den inte är påslagen.

Funderar på att kolla efter ngt annat då jag inte är så nöjd med den.

P

Ok, bra å veta! Hör av dej om du hittar nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Iphone/Ipad så kan du ju ladda ner Vocalive (finns även i gratisversion) och testa denna sångröstprocessor. Jag antar att du kan testa med ett vanligt headset.

Det går ju att koppla en riktig mick till headset-kontakten och köra ut ljudet till ett PA.

Jag har för mig att man kan köpa en mick/hörlurssplittersladd för nån 50-lapp på typ Kjell, men jag lödde ihop en själv (och kopplade in en SM57-mick).

http://www.ikmultime...vocals-ios-apps

Jag använde en rätt avancerad effect, men tröttnade. För mycket att ställa in.

Du skulle ju kunna testa en TC Helicon Mic Mechanic (liten stompbox) och se om den funkar för dig med sina rätt enkla inställningar (bla eko och pitchcorrection). Jag har rätt ofta sett denna på kampanj med mikrofon (på köpet) som går att använda som fjärrstyrning (knapp på mick).

http://www.tc-helicon.com/en/products/

http://www.tc-helico...s/mic-mechanic/

1. Easy Control of Reverb, Echo, Pitch Correction - with Dry-Wet Control for the Perfect Mix.

2. Tap Effects On-Off & Time Your Delays.

3. Adaptive Tone for Perfect EQ, Compression, De-Essing and Gating.

4. The Connections You Need Plus Updates & New Presets from VoiceSupport.

Ah, fan va svårt... har inte testat massa ljud lixom, men är ute efter att använda rösten mer än att bara låta "sång".. men oxå på vanliga sången... tänker flanger, tremolo, dist, diskant/telefon.. men måste ju även va lätt att snabbt kunna ratta på den för att ställa in hastighet, djup etc... Hm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, fan va svårt... har inte testat massa ljud lixom, men är ute efter att använda rösten mer än att bara låta "sång".. men oxå på vanliga sången... tänker flanger, tremolo, dist, diskant/telefon.. men måste ju även va lätt att snabbt kunna ratta på den för att ställa in hastighet, djup etc... Hm..

Ok, så Voc

Ah, fan va svårt... har inte testat massa ljud lixom, men är ute efter att använda rösten mer än att bara låta "sång".. men oxå på vanliga sången... tänker flanger, tremolo, dist, diskant/telefon.. men måste ju även va lätt att snabbt kunna ratta på den för att ställa in hastighet, djup etc... Hm..

Kollade snabbt in Vocalive nu och köpevarianten har ju med sig några bra effekter.. så om den inte kostar så fasligt så kan en ju prova lite där vad en kan tänkas vilja ha... för pedal måste d ju bli sen ändå ju... Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du en 4Sound butik nära, går att hyra låna hem .prova med det .. Så vet du hur det fungerar..Skulle satsa på den du hänvisar till.

Tjipp Hemmpe

Bra förslag, så fåre bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...