Jump to content
Annons

Musikförlag / Skivbolag


Niotillfem

Recommended Posts

Hejsan. 🙂

Har länge gått i banorna om att skapa något slags kollektiv eller något liknande där jag kan släppa musik, lite för skojs skull och se vart det tar vägen. I dagsläget på Spotify & iTunes och kanske senare i framtiden på CD.

Skulle någon som har erfarenhet av detta tipsa mig om stegen jag borde ta.

Jag har läst en del om det, men det resulterar endast i att jag blir lite förvirrad. Borde helst prata med någon här som kan ge mig tips & råd.

Som jag förstått det behöver jag anmäla mig som ett Musikförlag? Och även registrera det som ett bolag. Vilket käns lite väl dyrt, när jag endast har ett såpass litet kollektiv i dagsläget.

Tar emot alla tips & förslag så jag kan genomföra detta så bra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt beror väl på vad du vill göra. Varför just förlag? Låter mer som att du vill bilda ett skivbolag.

Ett musikförlag arbetar för låtskrivaren och försöker pitcha låtskrivarens musik i tex filmer eller reklam. För det tar man normalt sett 33 % av all royalty som låtskrivarens musik genererar. Skivbolag äger antingen inspelningen och utgivanderätten alternativt bara utgivanderätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill få ut din musik digitalt är det här saker att tänka på:

Marknadsföring (blogg, videos, klistermärken, affischer, banners på internet, etc)

Min erfarenhet är att video och andra videorelaterade aktiviteter (videodagbok, trailers, etc) är den mest kostnadseffektiva marknadsåtgärden för ett indieband.

Promotion (pressreleaser och utskick till tidningar, bloggar etc. Kontakt med branschen.)

För att släppa en fullängdare får du betala minst 15 000 för promotion, och det är de billigaste byråerna. Du kan göra det själv om du har bra kontakter upparbetade och om du har massor av tid. Tänk på att bara frimärken går på 700 kr för ett utskick på hundra ex.

Hinner inte skriva mer nu, men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. 🙂

Har länge gått i banorna om att skapa något slags kollektiv eller något liknande där jag kan släppa musik, lite för skojs skull och se vart det tar vägen. I dagsläget på Spotify & iTunes och kanske senare i framtiden på CD.

Skulle någon som har erfarenhet av detta tipsa mig om stegen jag borde ta.

Jag har läst en del om det, men det resulterar endast i att jag blir lite förvirrad. Borde helst prata med någon här som kan ge mig tips & råd.

Som jag förstått det behöver jag anmäla mig som ett Musikförlag? Och även registrera det som ett bolag. Vilket käns lite väl dyrt, när jag endast har ett såpass litet kollektiv i dagsläget.

Tar emot alla tips & förslag så jag kan genomföra detta så bra som möjligt.

Det enda du behöver göra är att skaffa ett artistkonto på t ex CDBaby, Spinnup, Record Union eller liknande. CDBaby tar t ex 15 US$ i för en singel och 59 US$ för att distribuera en skiva (då hamnar den på Spotify, iTunes plus ett hundratal liknande tjänster). Det är en engångskostnad.

De kan även fixa med fysisk utgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror väl på vad du vill göra. Varför just förlag? Låter mer som att du vill bilda ett skivbolag.

Ett musikförlag arbetar för låtskrivaren och försöker pitcha låtskrivarens musik i tex filmer eller reklam. För det tar man normalt sett 33 % av all royalty som låtskrivarens musik genererar. Skivbolag äger antingen inspelningen och utgivanderätten alternativt bara utgivanderätten.

Okej, jag tycker då att ett skivbolag verkar vara min gränd. Och angående promotion så förstår jag att mycket tid och även investeringar behövs, tack för såpass bra svar med mycket information.

Det enda du behöver göra är att skaffa ett artistkonto på t ex CDBaby, Spinnup, Record Union eller liknande. CDBaby tar t ex 15 US$ i för en singel och 59 US$ för att distribuera en skiva (då hamnar den på Spotify, iTunes plus ett hundratal liknande tjänster). Det är en engångskostnad.

De kan även fixa med fysisk utgivning.

Hm, så jag kan släppa det via en sådan distributör och sedan är det klart? Går man igenom med artisten hur många procent som går till skivbolaget? Och hur gör man det hela för att det ska vara korrekt utfört (skatter etc).

Och även, om jag vill att den musiken skall spelas på radio (ifall det händer) vad bör jag göra för att sitta säkert med allt. Får ursäkta så mycket frågor, men jag vill endast vara på det säkra!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Artisten får se till att betala sina egna skatter och avgifter , Det sköter inte skivbolaget åt dom.

Om du planerar på att släppa låtar som spelas i radio utomlands bör du skaffa ISRC koder av Ifpi registrerade på ditt skivbolag.

Om du inte är en fena på ekonomi bör du kanske även anlita en bokförare/revisor som sköter det administrativa arbete åt bolaget.

Sedan söker ju STIM inte aktivt ersättningar från alla länder så det ligger på ditt ansvar att du har koll på vilka länder låtarna har spelats i så du kan kräva ersättning från dessa länder.

Sedan måste du som skivbolag skicka in rapporter till SAMI om vilka som är låtskrivare , musiker etc på varje inspelad låt.

Utöver detta så är ett Enormt nät av kontakter inom Musik , Media , Press , Bloggar etc etc nästan ett måste om ditt skivbolag skall sticka ut från mängden av allt som släpps idag oavsett hur bra era låtar/artister är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Artisten får se till att betala sina egna skatter och avgifter , Det sköter inte skivbolaget åt dom.

Om du planerar på att släppa låtar som spelas i radio utomlands bör du skaffa ISRC koder av Ifpi registrerade på ditt skivbolag.

Om du inte är en fena på ekonomi bör du kanske även anlita en bokförare/revisor som sköter det administrativa arbete åt bolaget.

Sedan söker ju STIM inte aktivt ersättningar från alla länder så det ligger på ditt ansvar att du har koll på vilka länder låtarna har spelats i så du kan kräva ersättning från dessa länder.

Sedan måste du som skivbolag skicka in rapporter till SAMI om vilka som är låtskrivare , musiker etc på varje inspelad låt.

Utöver detta så är ett Enormt nät av kontakter inom Musik , Media , Press , Bloggar etc etc nästan ett måste om ditt skivbolag skall sticka ut från mängden av allt som släpps idag oavsett hur bra era låtar/artister är.

Hej Piccazzo.

Tack för ett såpass snabbt svar, en sak jag funderade på är

"Om du planerar på att släppa låtar som spelas i radio utomlands bör du skaffa ISRC koder av Ifpi registrerade på ditt skivbolag."

 

Hur får jag tag i dessa? Är det automatiskt via en distributör när jag släpper en EP t.ex? Och angående ekonomi , så är jag inte helt lost, man kanske kan läsa vidare och få en förståelse om vad som behövs göras och även tas hand om. Uppskattar verkligen alla svar jag får!

 

Med STIM så vet jag inte vad jag ska göra, borde jag registrera mig där? Eller vad har ni för åsikter och råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du släpper dig själv (eller ett band som du är med i) betalar du en avgift på 675 kr till NCB. Om du släpper någon annan än dig själv görs en uträkning baserat på hur stor utgivningen blir och om den är digital och/eller fysisk.

Enligt min erfarenhet behövs alltid isrc-nummer men eventuellt får du dem av aggregatorn (spinnup, etc). Har inte använt dessa själv då jag har distributionsavtal. För att själv fixa isrc behöver du regga ditt skivbolag hos ifpi. De tar en avgift för att göra det, under tusenlappen när jag gjorde det för tio år sedan.

Du kommer även behöva en EAN-kod för varje släpp, även om det bara är digitalt. Dessa är inte så dyra.

Om du ska starta ett faktiskt bolag eller inte beror lite på hur stor omsättning du räknar med att ha. Du skulle kunna se det som en hobbyverksamhet och dra av det du kan i din personliga deklaration. Men det lät mer på dig som att det skulle vara fler inblandade. Eventuellt är en ekonomisk förening ett bättre val för er då? Läs på bolagsverket vilken form som passar din ändamål bäst. En förening kan vara att föredra för att du inte blir personligt ansvarig vid förlust/konkurs. Dock är det mycket pyssel. Själv driver jag mitt bolag som enskild firma.

Med STIM så vet jag inte vad jag ska göra, borde jag registrera mig där? Eller vad har ni för åsikter och råd?

Varför skulle du inte registrera dina verk hos STIM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, så jag kan släppa det via en sådan distributör och sedan är det klart? Går man igenom med artisten hur många procent som går till skivbolaget? Och hur gör man det hela för att det ska vara korrekt utfört (skatter etc).

Och även, om jag vill att den musiken skall spelas på radio (ifall det händer) vad bör jag göra för att sitta säkert med allt. Får ursäkta så mycket frågor, men jag vill endast vara på det säkra!

Mvh

Avtalet med artisten är en egen historia. I det får ni tydligt skriva vad som gäller fördelning av kostnader och inkomster. Skivbolagets intäkter är försäljning, digitalt eller fysiskt. Alla varianter på avtal finns. NI kan välja att dela på kostnader vilket innebär att bolagets procent av intäkterna blir lägre. Bolaget kan stå för allt och då ta högre procent. Vissa kör med break-even, dvs att bolaget tar allt upp till en viss summa och först efter det delas intäkterna mellan bolag och artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad tråkigt det är med business... Håller på med en samling låtar och det blir nog att de släpps gratis för att slippa allt krångel med bokföring, skatter, ifpi-koder och allt vad i hela fridens namn det heter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad tråkigt det är med business... Håller på med en samling låtar och det blir nog att de släpps gratis för att slippa allt krångel med bokföring, skatter, ifpi-koder och allt vad i hela fridens namn det heter..

Jo jag känner nästan lite så jag med. Nu när jag läser igenom detta så skrivs det om massa olika sidor och saker som jag skall registrera mig på. Varför är inte detta samlat under samma sida? Om det ändå drivs för samma ändamål?

Jag funderar på vilka steg jag skall ta för att kunna bedriva detta, behöver jag göra detta till en förening? Då undrar jag varför, när jag får ett svar att jag kan lägga upp musiken direkt via en distributör som sedan ger mig information om släpp och även försäljningsstatistik.

När jag söker på NCB får jag ej fram någonting som handlar om musik, endast massa banker från utlandet. Och angående IFIP, så förstår jag inte riktigt vad det gör, är det för promotion? eller.. har skrollat runt lite på deras hemsida utan att riktigt få en bra bild varför jag ska spendera pengar där.

Samt en till fråga, vi säger att en artist som jag tar under mina vingar och signar till mitt skivbolag. Hur får musiken tillstånd att spelas i radio?

Tack igen för all respons jag fått på denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag känner nästan lite så jag med. Nu när jag läser igenom detta så skrivs det om massa olika sidor och saker som jag skall registrera mig på. Varför är inte detta samlat under samma sida? Om det ändå drivs för samma ändamål?

Det finns väl tyvärr ingen som tjänar på att sammanställa detta på en och samma sida. Någon länkade till Verksamt som verkar ha gjort ett halvhjärtat försök.

Det är inte så himla knepigt egentligen. Men det kräver engagemang och driv. Om man inte har det ska man kanske inte ge sig in i leken.

Jag funderar på vilka steg jag skall ta för att kunna bedriva detta, behöver jag göra detta till en förening? Då undrar jag varför, när jag får ett svar att jag kan lägga upp musiken direkt via en distributör som sedan ger mig information om släpp och även försäljningsstatistik.

Det beror som sagt på omfattningen av din verksamhet. Om ambitionen är att släppa ett flertal artister kommer omsättningen på verksamheten bli rätt stor (även om du inte går med vinst). Överstiger summorna gränsen för hobbyverksamhet så krävs du att du bedriver affärsverksamhet.

Jämför det med en att ha loppis på ett torg för att få ihop pengar till en klassresa eller bedriva torghandel. Det förra behöver du inte redovisa på något sätt men det senare kräver tillstånd och momsregistrering, osv. Om du vill släppa en låt för att det är kul så är det bara att köra på med någon aggregator. Men vill du bedriva skivbolagsverksamhet krävs det att du gör det i bolagsform.

När jag söker på NCB får jag ej fram någonting som handlar om musik, endast massa banker från utlandet. Och angående IFIP, så förstår jag inte riktigt vad det gör, är det för promotion? eller.. har skrollat runt lite på deras hemsida utan att riktigt få en bra bild varför jag ska spendera pengar där.

NCB är en systerorganisation till STIM och de samlar in royaltyn för upphovsmannens mekaniska rättigheter (försäljning), precis som STIM samlar in royalty för framförande (dvs radio, tv, etc). Du behöver tillstånd från NCB för att trycka skivor. Tryckerierna kommer inte göra något förrän NCB gett tummen upp. För att få tillstånd måste skivbolaget betala en avgift (läs mitt tidigare inlägg angående detta).

Samt en till fråga, vi säger att en artist som jag tar under mina vingar och signar till mitt skivbolag. Hur får musiken tillstånd att spelas i radio?

Tror vi pratar om päron och äpplen här.. För att musiken ska kunna spelas måste den skickas in till radio. SR har tex ett system för detta: musikportalen. Om STIM ska kunna samla in royalty för den låten om den sedan spelas måste låten vara anmäld till STIM. För att lättast kunna göra matchningen bör låten ha en isrc-kod (läs det jag skrev om IFPI tidigare). Koden krävs även om låten ges ut officiellt, radio kan nämligen spela demos som inte getts ut än. Observera att du som skivbolag inte får något per se när låten spela i radio. Det är upphovsmannen som får den royaltyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen vad tråkigt det är med business... Håller på med en samling låtar och det blir nog att de släpps gratis för att slippa allt krångel med bokföring, skatter, ifpi-koder och allt vad i hela fridens namn det heter..

Ja, så kan man se det. Eller så kan man möjligheterna med det. Business är ju en förutsättning att få ut din musik. Men om du bara gör det för skojs skull så är det väl bara att lägga ut på YouTube och hoppas att det blir viralt. Då kommer du ha råd att anställa någon som gör business av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, men då förstår jag det hela lite bättre. Jag har läst igenom det du skrev, och jag tror ej att omfattningen kommer bli såpass stor att det överskrider 50.000 (?) Hobbyverksamhet. ( Om jag minns rätt! )

Betalar du årligen för alla dessa kostnader? NCB , STIM, IFPI, t.ex? Måste ju endast gå med förlust om ditt bolag inte ligger under SONY?

Eftersom du gjort detta, och har lite mer erfarenhet av det hela, kanske du kan ge mig en lista (stegvis) så det blir lite enklare, och även för andra som är intresserade av detta. Vad börjar man med? Och när kan man känna ett lugn över att man har koll på vad som skall göras / hur man går tillväga.

Redigerat av Niotillfem
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att CD Baby (och tidigare Ubetoo) la in ISRC-koder när jag laddat upp skivor där. Har även gjort verkanmälan hos STIM. Sen verkar resten ha skött sig på egen hand (d v s, jag får ersättning från STIM för t ex Spotify-spelningar).

Så mitt förslag är att du börjar ge ut musiken så. Om du sen drar in en massa pengar kan du börja "bekymra" dig för affärsbiten när så sker... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är låtskrivaren eller producenten behöver du enbart gå med i STIM som är kostnadsfritt.

Om du däremot är skivbolaget som på något sätt ska försöka tjäna pengar på

artister , låtskrivare , producenter måste du ansluta dig till IFPI ( Engångskostnad )

NCB ( Kostnad per släpp ) , Ansöka om momsregistrering och F-Skatt etc etc.

Så tar en rejäl tankeställare om vad ambitionen är och se om ni som kollektiv släpper låtarna genom en Aggregator istället och sinsemellan med ett avtal bestämmer hur intäkter och kostnader ska delas.

För om du som Skivbolag signar Artister måste du även antagligen skriva förlagskontrakt med låtskrivare och producenter om dom inte redan har det med ett annat förlag. Annars kan du inte jobba vidare med låten.

Det är vanligare att folk startar skivbolag för att sprida sig egen musik och har mer kontroll på materialet ön att man startat skivbolag med syfte att släppa andra artister.

Sedan om man själv är framgångsrik så kan man utöka sin egna verksamhet genom att signa till sig andra artister.

Men i liten skala kan det smaka mer än det kostar , framför allt om du inte tror att omsättningen är högre än 50 000 kr . Vilket är ungefär kostnaden för att släppa en låt med Video,Promotion,Pressmaterial,Marknadsföring,ev Resor ,Mastring etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men då förstår jag det hela lite bättre. Jag har läst igenom det du skrev, och jag tror ej att omfattningen kommer bli såpass stor att det överskrider 50.000 (?) Hobbyverksamhet. ( Om jag minns rätt! )

Betalar du årligen för alla dessa kostnader? NCB , STIM, IFPI, t.ex? Måste ju endast gå med förlust om ditt bolag inte ligger under SONY?

Eftersom du gjort detta, och har lite mer erfarenhet av det hela, kanske du kan ge mig en lista (stegvis) så det blir lite enklare, och även för andra som är intresserade av detta. Vad börjar man med? Och när kan man känna ett lugn över att man har koll på vad som skall göras / hur man går tillväga.

Jag hjälper gärna till där jag kan och har tid men att göra en stegvis lista ligger tyvärr utanför det.

En sak vill jag dock förtydliga från mina tidigare inlägg. Ni kommer med all sannolikhet att gå med förlust, både ekonomiskt och i tid. Budgeten för mitt senaste släpp låg på runt 36000 kr. Och visst, en del av det kommer tillbaka i form av försäljning och royalty men verkligheten är att det ska mycket till för att gå med vinst. Att bara få igen de investerade pengarna är svårt nog. Att sedan dessutom tjäna så mycket att den tid man har lagt ut kan avlönas är så klart målet men mer av en utopi än något annat. Är det värt det? Ja, alla gånger.

Ett tips är att ta kontakt med dessa: http://sippinkollektivet.tumblr.com/

Känner till dem genom en bekant. De är ett diy-skivbolag som släpper artister på kasett. Kanske inte vad ni vill göra men de kanske kan komma med tips om hur ni kan starta upp er egen verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Som ett skivbolag/musikförlag är det bättre att släppa musiken i egen hand med egen distribution eller låta artisten släppa låten? Syfta på master. Om artisten är anmäld hos sami, jag har anmält bolaget till Ifpi & stim, förlagsavtal med artisten/U.P.H.M och låter artisten släppa låten via tex, Amuse, kommer jag för ersättning för streams/mastern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...