Jump to content
Annons

Musikförlag / Skivbolag


Niotillfem

Recommended Posts

Hejsan. 🙂

Har lÀnge gÄtt i banorna om att skapa nÄgot slags kollektiv eller nÄgot liknande dÀr jag kan slÀppa musik, lite för skojs skull och se vart det tar vÀgen. I dagslÀget pÄ Spotify & iTunes och kanske senare i framtiden pÄ CD.

Skulle nÄgon som har erfarenhet av detta tipsa mig om stegen jag borde ta.

Jag har lÀst en del om det, men det resulterar endast i att jag blir lite förvirrad. Borde helst prata med nÄgon hÀr som kan ge mig tips & rÄd.

Som jag förstÄtt det behöver jag anmÀla mig som ett Musikförlag? Och Àven registrera det som ett bolag. Vilket kÀns lite vÀl dyrt, nÀr jag endast har ett sÄpass litet kollektiv i dagslÀget.

Tar emot alla tips & förslag sÄ jag kan genomföra detta sÄ bra som möjligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Allt beror vÀl pÄ vad du vill göra. Varför just förlag? LÄter mer som att du vill bilda ett skivbolag.

Ett musikförlag arbetar för lÄtskrivaren och försöker pitcha lÄtskrivarens musik i tex filmer eller reklam. För det tar man normalt sett 33 % av all royalty som lÄtskrivarens musik genererar. Skivbolag Àger antingen inspelningen och utgivanderÀtten alternativt bara utgivanderÀtten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du vill fÄ ut din musik digitalt Àr det hÀr saker att tÀnka pÄ:

Marknadsföring (blogg, videos, klistermÀrken, affischer, banners pÄ internet, etc)

Min erfarenhet Àr att video och andra videorelaterade aktiviteter (videodagbok, trailers, etc) Àr den mest kostnadseffektiva marknadsÄtgÀrden för ett indieband.

Promotion (pressreleaser och utskick till tidningar, bloggar etc. Kontakt med branschen.)

För att slÀppa en fullÀngdare fÄr du betala minst 15 000 för promotion, och det Àr de billigaste byrÄerna. Du kan göra det sjÀlv om du har bra kontakter upparbetade och om du har massor av tid. TÀnk pÄ att bara frimÀrken gÄr pÄ 700 kr för ett utskick pÄ hundra ex.

Hinner inte skriva mer nu, men lycka till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan. 🙂

Har lÀnge gÄtt i banorna om att skapa nÄgot slags kollektiv eller nÄgot liknande dÀr jag kan slÀppa musik, lite för skojs skull och se vart det tar vÀgen. I dagslÀget pÄ Spotify & iTunes och kanske senare i framtiden pÄ CD.

Skulle nÄgon som har erfarenhet av detta tipsa mig om stegen jag borde ta.

Jag har lÀst en del om det, men det resulterar endast i att jag blir lite förvirrad. Borde helst prata med nÄgon hÀr som kan ge mig tips & rÄd.

Som jag förstÄtt det behöver jag anmÀla mig som ett Musikförlag? Och Àven registrera det som ett bolag. Vilket kÀns lite vÀl dyrt, nÀr jag endast har ett sÄpass litet kollektiv i dagslÀget.

Tar emot alla tips & förslag sÄ jag kan genomföra detta sÄ bra som möjligt.

Det enda du behöver göra Àr att skaffa ett artistkonto pÄ t ex CDBaby, Spinnup, Record Union eller liknande. CDBaby tar t ex 15 US$ i för en singel och 59 US$ för att distribuera en skiva (dÄ hamnar den pÄ Spotify, iTunes plus ett hundratal liknande tjÀnster). Det Àr en engÄngskostnad.

De kan Àven fixa med fysisk utgivning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Allt beror vÀl pÄ vad du vill göra. Varför just förlag? LÄter mer som att du vill bilda ett skivbolag.

Ett musikförlag arbetar för lÄtskrivaren och försöker pitcha lÄtskrivarens musik i tex filmer eller reklam. För det tar man normalt sett 33 % av all royalty som lÄtskrivarens musik genererar. Skivbolag Àger antingen inspelningen och utgivanderÀtten alternativt bara utgivanderÀtten.

Okej, jag tycker dÄ att ett skivbolag verkar vara min grÀnd. Och angÄende promotion sÄ förstÄr jag att mycket tid och Àven investeringar behövs, tack för sÄpass bra svar med mycket information.

Det enda du behöver göra Àr att skaffa ett artistkonto pÄ t ex CDBaby, Spinnup, Record Union eller liknande. CDBaby tar t ex 15 US$ i för en singel och 59 US$ för att distribuera en skiva (dÄ hamnar den pÄ Spotify, iTunes plus ett hundratal liknande tjÀnster). Det Àr en engÄngskostnad.

De kan Àven fixa med fysisk utgivning.

Hm, sÄ jag kan slÀppa det via en sÄdan distributör och sedan Àr det klart? GÄr man igenom med artisten hur mÄnga procent som gÄr till skivbolaget? Och hur gör man det hela för att det ska vara korrekt utfört (skatter etc).

Och Àven, om jag vill att den musiken skall spelas pÄ radio (ifall det hÀnder) vad bör jag göra för att sitta sÀkert med allt. FÄr ursÀkta sÄ mycket frÄgor, men jag vill endast vara pÄ det sÀkra!

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Artisten fÄr se till att betala sina egna skatter och avgifter , Det sköter inte skivbolaget Ät dom.

Om du planerar pÄ att slÀppa lÄtar som spelas i radio utomlands bör du skaffa ISRC koder av Ifpi registrerade pÄ ditt skivbolag.

Om du inte Àr en fena pÄ ekonomi bör du kanske Àven anlita en bokförare/revisor som sköter det administrativa arbete Ät bolaget.

Sedan söker ju STIM inte aktivt ersÀttningar frÄn alla lÀnder sÄ det ligger pÄ ditt ansvar att du har koll pÄ vilka lÀnder lÄtarna har spelats i sÄ du kan krÀva ersÀttning frÄn dessa lÀnder.

Sedan mÄste du som skivbolag skicka in rapporter till SAMI om vilka som Àr lÄtskrivare , musiker etc pÄ varje inspelad lÄt.

Utöver detta sÄ Àr ett Enormt nÀt av kontakter inom Musik , Media , Press , Bloggar etc etc nÀstan ett mÄste om ditt skivbolag skall sticka ut frÄn mÀngden av allt som slÀpps idag oavsett hur bra era lÄtar/artister Àr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Artisten fÄr se till att betala sina egna skatter och avgifter , Det sköter inte skivbolaget Ät dom.

Om du planerar pÄ att slÀppa lÄtar som spelas i radio utomlands bör du skaffa ISRC koder av Ifpi registrerade pÄ ditt skivbolag.

Om du inte Àr en fena pÄ ekonomi bör du kanske Àven anlita en bokförare/revisor som sköter det administrativa arbete Ät bolaget.

Sedan söker ju STIM inte aktivt ersÀttningar frÄn alla lÀnder sÄ det ligger pÄ ditt ansvar att du har koll pÄ vilka lÀnder lÄtarna har spelats i sÄ du kan krÀva ersÀttning frÄn dessa lÀnder.

Sedan mÄste du som skivbolag skicka in rapporter till SAMI om vilka som Àr lÄtskrivare , musiker etc pÄ varje inspelad lÄt.

Utöver detta sÄ Àr ett Enormt nÀt av kontakter inom Musik , Media , Press , Bloggar etc etc nÀstan ett mÄste om ditt skivbolag skall sticka ut frÄn mÀngden av allt som slÀpps idag oavsett hur bra era lÄtar/artister Àr.

Hej Piccazzo.

Tack för ett sÄpass snabbt svar, en sak jag funderade pÄ Àr

"Om du planerar pÄ att slÀppa lÄtar som spelas i radio utomlands bör du skaffa ISRC koder av Ifpi registrerade pÄ ditt skivbolag."

 

Hur fĂ„r jag tag i dessa? Är det automatiskt via en distributör nĂ€r jag slĂ€pper en EP t.ex? Och angĂ„ende ekonomi , sĂ„ Ă€r jag inte helt lost, man kanske kan lĂ€sa vidare och fĂ„ en förstĂ„else om vad som behövs göras och Ă€ven tas hand om. Uppskattar verkligen alla svar jag fĂ„r!

 

Med STIM sÄ vet jag inte vad jag ska göra, borde jag registrera mig dÀr? Eller vad har ni för Äsikter och rÄd?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du slÀpper dig sjÀlv (eller ett band som du Àr med i) betalar du en avgift pÄ 675 kr till NCB. Om du slÀpper nÄgon annan Àn dig sjÀlv görs en utrÀkning baserat pÄ hur stor utgivningen blir och om den Àr digital och/eller fysisk.

Enligt min erfarenhet behövs alltid isrc-nummer men eventuellt fÄr du dem av aggregatorn (spinnup, etc). Har inte anvÀnt dessa sjÀlv dÄ jag har distributionsavtal. För att sjÀlv fixa isrc behöver du regga ditt skivbolag hos ifpi. De tar en avgift för att göra det, under tusenlappen nÀr jag gjorde det för tio Är sedan.

Du kommer Àven behöva en EAN-kod för varje slÀpp, Àven om det bara Àr digitalt. Dessa Àr inte sÄ dyra.

Om du ska starta ett faktiskt bolag eller inte beror lite pÄ hur stor omsÀttning du rÀknar med att ha. Du skulle kunna se det som en hobbyverksamhet och dra av det du kan i din personliga deklaration. Men det lÀt mer pÄ dig som att det skulle vara fler inblandade. Eventuellt Àr en ekonomisk förening ett bÀttre val för er dÄ? LÀs pÄ bolagsverket vilken form som passar din ÀndamÄl bÀst. En förening kan vara att föredra för att du inte blir personligt ansvarig vid förlust/konkurs. Dock Àr det mycket pyssel. SjÀlv driver jag mitt bolag som enskild firma.

Med STIM sÄ vet jag inte vad jag ska göra, borde jag registrera mig dÀr? Eller vad har ni för Äsikter och rÄd?

Varför skulle du inte registrera dina verk hos STIM?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm, sÄ jag kan slÀppa det via en sÄdan distributör och sedan Àr det klart? GÄr man igenom med artisten hur mÄnga procent som gÄr till skivbolaget? Och hur gör man det hela för att det ska vara korrekt utfört (skatter etc).

Och Àven, om jag vill att den musiken skall spelas pÄ radio (ifall det hÀnder) vad bör jag göra för att sitta sÀkert med allt. FÄr ursÀkta sÄ mycket frÄgor, men jag vill endast vara pÄ det sÀkra!

Mvh

Avtalet med artisten Àr en egen historia. I det fÄr ni tydligt skriva vad som gÀller fördelning av kostnader och inkomster. Skivbolagets intÀkter Àr försÀljning, digitalt eller fysiskt. Alla varianter pÄ avtal finns. NI kan vÀlja att dela pÄ kostnader vilket innebÀr att bolagets procent av intÀkterna blir lÀgre. Bolaget kan stÄ för allt och dÄ ta högre procent. Vissa kör med break-even, dvs att bolaget tar allt upp till en viss summa och först efter det delas intÀkterna mellan bolag och artist.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fasen vad trÄkigt det Àr med business... HÄller pÄ med en samling lÄtar och det blir nog att de slÀpps gratis för att slippa allt krÄngel med bokföring, skatter, ifpi-koder och allt vad i hela fridens namn det heter..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fasen vad trÄkigt det Àr med business... HÄller pÄ med en samling lÄtar och det blir nog att de slÀpps gratis för att slippa allt krÄngel med bokföring, skatter, ifpi-koder och allt vad i hela fridens namn det heter..

Jo jag kÀnner nÀstan lite sÄ jag med. Nu nÀr jag lÀser igenom detta sÄ skrivs det om massa olika sidor och saker som jag skall registrera mig pÄ. Varför Àr inte detta samlat under samma sida? Om det ÀndÄ drivs för samma ÀndamÄl?

Jag funderar pÄ vilka steg jag skall ta för att kunna bedriva detta, behöver jag göra detta till en förening? DÄ undrar jag varför, nÀr jag fÄr ett svar att jag kan lÀgga upp musiken direkt via en distributör som sedan ger mig information om slÀpp och Àven försÀljningsstatistik.

NÀr jag söker pÄ NCB fÄr jag ej fram nÄgonting som handlar om musik, endast massa banker frÄn utlandet. Och angÄende IFIP, sÄ förstÄr jag inte riktigt vad det gör, Àr det för promotion? eller.. har skrollat runt lite pÄ deras hemsida utan att riktigt fÄ en bra bild varför jag ska spendera pengar dÀr.

Samt en till frÄga, vi sÀger att en artist som jag tar under mina vingar och signar till mitt skivbolag. Hur fÄr musiken tillstÄnd att spelas i radio?

Tack igen för all respons jag fÄtt pÄ denna trÄd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo jag kÀnner nÀstan lite sÄ jag med. Nu nÀr jag lÀser igenom detta sÄ skrivs det om massa olika sidor och saker som jag skall registrera mig pÄ. Varför Àr inte detta samlat under samma sida? Om det ÀndÄ drivs för samma ÀndamÄl?

Det finns vÀl tyvÀrr ingen som tjÀnar pÄ att sammanstÀlla detta pÄ en och samma sida. NÄgon lÀnkade till Verksamt som verkar ha gjort ett halvhjÀrtat försök.

Det Àr inte sÄ himla knepigt egentligen. Men det krÀver engagemang och driv. Om man inte har det ska man kanske inte ge sig in i leken.

Jag funderar pÄ vilka steg jag skall ta för att kunna bedriva detta, behöver jag göra detta till en förening? DÄ undrar jag varför, nÀr jag fÄr ett svar att jag kan lÀgga upp musiken direkt via en distributör som sedan ger mig information om slÀpp och Àven försÀljningsstatistik.

Det beror som sagt pĂ„ omfattningen av din verksamhet. Om ambitionen Ă€r att slĂ€ppa ett flertal artister kommer omsĂ€ttningen pĂ„ verksamheten bli rĂ€tt stor (Ă€ven om du inte gĂ„r med vinst). Överstiger summorna grĂ€nsen för hobbyverksamhet sĂ„ krĂ€vs du att du bedriver affĂ€rsverksamhet.

JÀmför det med en att ha loppis pÄ ett torg för att fÄ ihop pengar till en klassresa eller bedriva torghandel. Det förra behöver du inte redovisa pÄ nÄgot sÀtt men det senare krÀver tillstÄnd och momsregistrering, osv. Om du vill slÀppa en lÄt för att det Àr kul sÄ Àr det bara att köra pÄ med nÄgon aggregator. Men vill du bedriva skivbolagsverksamhet krÀvs det att du gör det i bolagsform.

NÀr jag söker pÄ NCB fÄr jag ej fram nÄgonting som handlar om musik, endast massa banker frÄn utlandet. Och angÄende IFIP, sÄ förstÄr jag inte riktigt vad det gör, Àr det för promotion? eller.. har skrollat runt lite pÄ deras hemsida utan att riktigt fÄ en bra bild varför jag ska spendera pengar dÀr.

NCB Àr en systerorganisation till STIM och de samlar in royaltyn för upphovsmannens mekaniska rÀttigheter (försÀljning), precis som STIM samlar in royalty för framförande (dvs radio, tv, etc). Du behöver tillstÄnd frÄn NCB för att trycka skivor. Tryckerierna kommer inte göra nÄgot förrÀn NCB gett tummen upp. För att fÄ tillstÄnd mÄste skivbolaget betala en avgift (lÀs mitt tidigare inlÀgg angÄende detta).

Samt en till frÄga, vi sÀger att en artist som jag tar under mina vingar och signar till mitt skivbolag. Hur fÄr musiken tillstÄnd att spelas i radio?

Tror vi pratar om pÀron och Àpplen hÀr.. För att musiken ska kunna spelas mÄste den skickas in till radio. SR har tex ett system för detta: musikportalen. Om STIM ska kunna samla in royalty för den lÄten om den sedan spelas mÄste lÄten vara anmÀld till STIM. För att lÀttast kunna göra matchningen bör lÄten ha en isrc-kod (lÀs det jag skrev om IFPI tidigare). Koden krÀvs Àven om lÄten ges ut officiellt, radio kan nÀmligen spela demos som inte getts ut Àn. Observera att du som skivbolag inte fÄr nÄgot per se nÀr lÄten spela i radio. Det Àr upphovsmannen som fÄr den royaltyn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fasen vad trÄkigt det Àr med business... HÄller pÄ med en samling lÄtar och det blir nog att de slÀpps gratis för att slippa allt krÄngel med bokföring, skatter, ifpi-koder och allt vad i hela fridens namn det heter..

Ja, sÄ kan man se det. Eller sÄ kan man möjligheterna med det. Business Àr ju en förutsÀttning att fÄ ut din musik. Men om du bara gör det för skojs skull sÄ Àr det vÀl bara att lÀgga ut pÄ YouTube och hoppas att det blir viralt. DÄ kommer du ha rÄd att anstÀlla nÄgon som gör business av det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, men dÄ förstÄr jag det hela lite bÀttre. Jag har lÀst igenom det du skrev, och jag tror ej att omfattningen kommer bli sÄpass stor att det överskrider 50.000 (?) Hobbyverksamhet. ( Om jag minns rÀtt! )

Betalar du Ärligen för alla dessa kostnader? NCB , STIM, IFPI, t.ex? MÄste ju endast gÄ med förlust om ditt bolag inte ligger under SONY?

Eftersom du gjort detta, och har lite mer erfarenhet av det hela, kanske du kan ge mig en lista (stegvis) sÄ det blir lite enklare, och Àven för andra som Àr intresserade av detta. Vad börjar man med? Och nÀr kan man kÀnna ett lugn över att man har koll pÄ vad som skall göras / hur man gÄr tillvÀga.

Redigerat av Niotillfem
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill minnas att CD Baby (och tidigare Ubetoo) la in ISRC-koder nÀr jag laddat upp skivor dÀr. Har Àven gjort verkanmÀlan hos STIM. Sen verkar resten ha skött sig pÄ egen hand (d v s, jag fÄr ersÀttning frÄn STIM för t ex Spotify-spelningar).

SĂ„ mitt förslag Ă€r att du börjar ge ut musiken sĂ„. Om du sen drar in en massa pengar kan du börja "bekymra" dig för affĂ€rsbiten nĂ€r sĂ„ sker... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du Àr lÄtskrivaren eller producenten behöver du enbart gÄ med i STIM som Àr kostnadsfritt.

Om du dÀremot Àr skivbolaget som pÄ nÄgot sÀtt ska försöka tjÀna pengar pÄ

artister , lÄtskrivare , producenter mÄste du ansluta dig till IFPI ( EngÄngskostnad )

NCB ( Kostnad per slÀpp ) , Ansöka om momsregistrering och F-Skatt etc etc.

SÄ tar en rejÀl tankestÀllare om vad ambitionen Àr och se om ni som kollektiv slÀpper lÄtarna genom en Aggregator istÀllet och sinsemellan med ett avtal bestÀmmer hur intÀkter och kostnader ska delas.

För om du som Skivbolag signar Artister mÄste du Àven antagligen skriva förlagskontrakt med lÄtskrivare och producenter om dom inte redan har det med ett annat förlag. Annars kan du inte jobba vidare med lÄten.

Det Àr vanligare att folk startar skivbolag för att sprida sig egen musik och har mer kontroll pÄ materialet ön att man startat skivbolag med syfte att slÀppa andra artister.

Sedan om man sjÀlv Àr framgÄngsrik sÄ kan man utöka sin egna verksamhet genom att signa till sig andra artister.

Men i liten skala kan det smaka mer Àn det kostar , framför allt om du inte tror att omsÀttningen Àr högre Àn 50 000 kr . Vilket Àr ungefÀr kostnaden för att slÀppa en lÄt med Video,Promotion,Pressmaterial,Marknadsföring,ev Resor ,Mastring etc etc

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, men dÄ förstÄr jag det hela lite bÀttre. Jag har lÀst igenom det du skrev, och jag tror ej att omfattningen kommer bli sÄpass stor att det överskrider 50.000 (?) Hobbyverksamhet. ( Om jag minns rÀtt! )

Betalar du Ärligen för alla dessa kostnader? NCB , STIM, IFPI, t.ex? MÄste ju endast gÄ med förlust om ditt bolag inte ligger under SONY?

Eftersom du gjort detta, och har lite mer erfarenhet av det hela, kanske du kan ge mig en lista (stegvis) sÄ det blir lite enklare, och Àven för andra som Àr intresserade av detta. Vad börjar man med? Och nÀr kan man kÀnna ett lugn över att man har koll pÄ vad som skall göras / hur man gÄr tillvÀga.

Jag hjÀlper gÀrna till dÀr jag kan och har tid men att göra en stegvis lista ligger tyvÀrr utanför det.

En sak vill jag dock förtydliga frĂ„n mina tidigare inlĂ€gg. Ni kommer med all sannolikhet att gĂ„ med förlust, bĂ„de ekonomiskt och i tid. Budgeten för mitt senaste slĂ€pp lĂ„g pĂ„ runt 36000 kr. Och visst, en del av det kommer tillbaka i form av försĂ€ljning och royalty men verkligheten Ă€r att det ska mycket till för att gĂ„ med vinst. Att bara fĂ„ igen de investerade pengarna Ă€r svĂ„rt nog. Att sedan dessutom tjĂ€na sĂ„ mycket att den tid man har lagt ut kan avlönas Ă€r sĂ„ klart mĂ„let men mer av en utopi Ă€n nĂ„got annat. Är det vĂ€rt det? Ja, alla gĂ„nger.

Ett tips Àr att ta kontakt med dessa: http://sippinkollektivet.tumblr.com/

KÀnner till dem genom en bekant. De Àr ett diy-skivbolag som slÀpper artister pÄ kasett. Kanske inte vad ni vill göra men de kanske kan komma med tips om hur ni kan starta upp er egen verksamhet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 Ă„r senare...

Som ett skivbolag/musikförlag Àr det bÀttre att slÀppa musiken i egen hand med egen distribution eller lÄta artisten slÀppa lÄten? Syfta pÄ master. Om artisten Àr anmÀld hos sami, jag har anmÀlt bolaget till Ifpi & stim, förlagsavtal med artisten/U.P.H.M och lÄter artisten slÀppa lÄten via tex, Amuse, kommer jag för ersÀttning för streams/mastern?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...