Jump to content
Annons

Vad ska man ha Spdif till?


rammega

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Varför jag frågar beror på att när jag configurerar mina utgångar så slänger CB även upp ett par spdif som jag alltid tar bort.

Det är digitala in/ut för extra ad/da och de är förstås beroende på vilket ljudkort du har.
Link to comment
Dela på andra sajter

S/pdif är bara två extra ingångar för t ex en synt eller en Kemper eller vad man nu kan ha med digital ut. Då slipper man "slösa" analoga input och slipper dessutom en ad-omvandling. Man kan också använda den som send om man har en extern reverbburk med s/pdif. Känns ju lite bättre att koppla på en send på in-/utgångar som ändå inte används till något annat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rigg: ljudkort 8in 8ut och ett adat interface med 8 in 8ut. Alla out:s går till en analog mixer.Vad skulle jag ha för nytta av spdif i denna rigg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en extern preamp med SPDIF ut, som t ex en Audient MiCO eller liknande, så kan du koppla in den på din SPDIF-ingång och få två extra ingångar på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rigg: ljudkort 8in 8ut och ett adat interface med 8 in 8ut. Alla out:s går till en analog mixer.Vad skulle jag ha för nytta av spdif i denna rigg?

Har du ont om in-/utgångar? Vad har du får prylar med spdif? Börja där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm om jag skickar en ljudfil från CB till en spdif utgång så måste mottagande enhet vara spdif?

Stämmer. Det är digital överföring av en stereosignal, så det är inget du ska koppla till en analog ingång.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hmmmm om jag skickar en ljudfil från CB till en spdif utgång så måste mottagande enhet vara spdif?

Det går även med dess professionella syster AES3.
Link to comment
Dela på andra sajter

Got it. Så i princip skulle jag kunna mata mina genelec monitorer som har spdif med en spdif signal från mitt ljudkort.?

Ursäkta inpasset, men nån som vet hur DA-omvandlarna som sitter i monitorerna

står sig jämfört med high end-omvandlare ?

Eller omvandlarna som sitter i low budget "musikljudkort" ?

EDIT: T.ex., bör man koppla digitalt till monitorerna om man har ett budgetinterface och monitorer med s/pdif ingång ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nu vet jag inte exakt vad det är för modell du har.. Men de senaste modellerna har klass D förstärkare. Det sitter alltså en AD omvandlare som gör det till en digital signal som sedan blir styrsignalen. Så även om du har ett prism interface så kommer det en AD omvandlare som samplar detta. Så i idealfallet så slipper man en DA-AD om man använder spdif i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...