Jump to content
Annons

Justera skev gitarrhals


spandaux (oregistrerad)

Recommended Posts

spandaux (oregistrerad)

Har problem med en oändligt banan-ig hals och har lite frågor angående detta med gitarrhalsar.

Gitarren är i fråga är en Washburn WI64DL som har stämt som en gud innan den började skeva tills sig. När en sträng gått av brukade den inte stämma om sig alls. http://www.washburn.com/electrics/idol/wi64dl.htm

Har knappa eller inga kunskaper i ämnet. Enda erfarenheten är en försiktig och konstigt nog lyckad justering av en bashals.

Tips och saker man skall tänka på när man justerar en gitarrhals?

Jag är desperat och oerhört tacksam för all hjälp som kan fås! Har en viss motvilja att lämna in den då jag inte har några pesos.

Jag hittade en sida på jam.se som verkar vettig men jag tar ju som sagt gärna emot alla tips och råd.. http://www.jam.se/justera.html

Redigerat av spandaux
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle rekomndera att lämna in den och få den fixad, det brukar inte vara så hiskligt dyrt

och framför allt så får man det bra gjort.

Jag lovar att du kommer bli missnöjd med resultatet om du gör det själv.

Det är ett riktigt hantverk och jag skulle inte skruva i min gura själv ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, aldrig mer än ett kvarts varv.. sen tar det ungefär ett halvt dygn innan du vet om den rätat till sig.. först då vet du om den är okej.. Jag brukar räkna med en veckas projekt när jag repar halsar åt folk ( mest polare).. Bege dig till ett proffs, se till att han e relativt billig.. be att få reda på vad han gjort.. och då har du dessutom försäkring mot guitar-dummying.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ok, det var en hyfsad site den där JAM.SE.

Följ den så skall det nog klara sig.

Ett annat tips, en annan metod:

1. Tryck ner med vänsterhanden ett finger på första bandet - vilken sträng som helst. Håll kvar!

2. Tryck ner med högerhanden ett finger på allra sista bandet - gärna samma sträng som du först satte vänsterhanden på, och tips: helst med lillfingret på sista bandet. Håll kvar!

3. Om du nu når med tummen på den hand du använder lillfingret, tryck ner 12:e bandet med tummen.

Om det inte går att trycka ner, dvs att 12:e bandet beter sig som om man redan har tryckt ner ett finger på 12:e bandet, så är halsen FÖR SPÄND. Dvs strängen rör sig inte ett dugg när du rör vid den (uppåt och neråt då...)

Om det är - om än så litet - mellanrum kvar mellan strängen och 12:e bandet, dvs att den faktiskt går att trycka ner med tummen som om du skulle "banda" med tummen (dvs spela 12:e bandets ton med tummen) är halsen OK. Dvs strängen rör på sig, om aldrig så lite.

Är det så stort mellanrum att det är en millimeter eller flera tills strängen träffar 12:e bandet är halsen för lös och du måste spänna.

Vitsen med denna metod är att man inte behöver bry sig om hur högt stallet eller sadeln är, utan man "mäter" eller "måttar" bara med de två yttersta bandstavarna och kollar hur det ser ut halvvägs - 12:e bandet.

Nåväl: Är det så att du får rätt på t ex lös 1 sträng men den tjocka e6 strängen "bottnar" redan så har du en rejält skev hals eller bandstavar som har olika höjd, och då är det nog dags för inlämning, slipning och justering på riktigt. De två strängarna - de två yttersta, skall ju ha lika långt ner till 12:e bandet när man kör med metoden ovan. Är det inte det, är bandstavarna olika höga eller så har halsen VRIDIT sig runt sin egen axel, och då ligger man skrynkligt till. Då kan du hålla på att skruva, spänna och släppa tills ögona blöder. Du kommer aldrig att få rätt på halsen.

Nog om detta.

/Hehå

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Tack för alla tips, det visar sig att pengarna kommer ramla ner från himlen inom kort så jag tar nog fan och lämnar in den.. Måste ändå byta sadeln vilket jag annars brukar göra själv men man kanske får ett bra paketpris.

Någon rekommendation på ställen i Stockholm som är relativt billiga?

När jag bodde i Göteborg så hade man ju gitarr-Åke som kunde lita på.

HeHå>>>

Många asiatiskt tillverkade instrument brukar ju ha ganska slött inbankade bandstavar. Har iofs sett några gibson-instrument som havt dåligt centrerade bandstavar, skandal!

Redigerat av spandaux
Link to comment
Dela på andra sajter

sen behöver man ju inte vara så rädd för att prova själv, som det verkar på vissa. såvida du inte är helt okunnig, och kanske börjar använda skruvdragare/spärrskaft eller något så behöver det inte vara så farligt.

det viktigaste är att ta det lugnt och följa rådet om att inte dra för mycket i taget.

en sak ska du veta, och det är att det råder en jävla massa mystik inom området med gitarrbyggande och justeringar. att montera nya band kräver både viss utrustning och en hel del kunskaper, men att kunna justera halsen tycker jag är något som varje gitarrist borde behärska.

sådant behöver justeras så fort du justerar stränghöjden eller kanske byter strängtjocklek.

ge det hela lite tid, vrid inte för kraftigt, och varför inte kolla in sidor på nätet som analyserar varje aspekt på gitarrers montering? Du ska se att du kommer känna dig jäkligt nöjd, när du fått rätsida på halsen.

om det däremot är så att halsen på grund av fukt eller så, blivit vriden, så är det en helt annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Skruvdragare använder jag till det mesta, hemmagjord svirvel och trumnyckel till skruvdragare har sparat mig en jäkla massa tid..

Fast en harmlös insexnyckel är ju förstås det självklara valet i detta fallet.

När jag tänker efter så började nog problemen när jag höjde strängarna. Sen så skulle jag justera själv och det gick inte så bra så jag la ner det. Fast jag får läsa på. Mycket.

Nätet kan ju innehålla lite för mycket information ibland, utmattande läsning trots att jag är jäkligt van vid att läsa manualer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Mikey (oregistrerad)

Har en "liiten" men viktig tillägsfråga? Eftersom man inte ska dra mer än ett kvarts varv... Vore det jävligt intressant att veta om man kan vara "bombsäker" på åt vilket håll... (standard verkar ju inte riktig finnas i gitarrvärlden enl mina erf)

Olika gängor tum/metriskt ja allt mysko existerar ju faktiskt än!

Mikey

ps. ja e ny här 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är, var finns gitarr-Åke?

Kommer inte ihåg hans efternamn (Björnstad?? Har nog klistermärket på strattan hemma...) men han har/hade en affär på toppen av Kastellgatan ganska nära Linnégatan med begränsad öppettid.

Grym. Folk reste från Tyskland för att få sina gitarrer fixade.

Jag har bandat om en Les Paul, bandat om en stratta och bytt svaj där. Blev som nya.

Dessutom har han lärt mig att fästa strängar, använda Lithiumfet och när jag ändå var där förklarade han hur jag bandade om så jag bandade om en Höffner El-bas själv (jag fick t.o.m. en passande bandfil av honom), med utmärkt resultat.

Rekommenderas! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...