Jump to content
Annons

Tankar om att lära sig sjunga


Alexander Paul

Recommended Posts

Jag började lite smått med låtskrivning/komponering för några år sedan och kände ganska snabbt att jag även ville vara den som sjöng för att det skulle bli så personligt som möjligt. Sagt och gjort så betalade jag för en online-kurs och har gjort väldigt stora framsteg. Dock har jag en bit kvar till nivån jag strävar efter.

Jag har märkt att min röst låter lite olika beroende på tillfälle, vilket fick mig att tänka på några saker som jag skulle behöva få svar på:

1. Några tips på vad man bör/inte bör äta/dricka i anslutning till sång?

2. Oftast så utför jag sångövningar innan jag börjar sjunga. En minimal uppvärmning är ju givetvis bra, men jag har fått lite av en känsla att övningar där man tränar omfång tär lite på rösten och påverkar således den efterföljande sången. Kanske borde sångövningar och sång utövas vid separata tillfällen?

Redigerat av Alexander Paul
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Det enda du bör dricka, är egentligen bara rumstempererat vatten (jättegott... 😏). Dricker du något annat, så ökar salivproduktionen och du får mer smask-ljud. Varmt är bättre än kallt, om det rumstempererade inte låter lockande... 😉

2. Det beror nog lite på. För att nå dina högsta toner under inspelningen, så behöver du sjunga så att du går upp dit när du värmer upp också. Det viktigaste är nog att du inte tar i för mycket när du värmer upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar försöka hålla mig till vatten som senaste dryck innan sång. Dock kanske jag dricker för kallt. Vad gör kylan?

Det är möjligt att jag tar i för mkt på uppvärmningen. Framför allt när jag försöker nå högre toner, vilket jag egentligen inte använder i mina nuvarande sånger, men jag vill definitivt ha ett större omfång så småningom. Känns som största problemet är att min röst blir lite skrovlig (vet ej om jag använder rätt ord) ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar försöka hålla mig till vatten som senaste dryck innan sång. Dock kanske jag dricker för kallt. Vad gör kylan?

Matstrupen och luftstrupen ligger väldigt tätt ihop vid stämbanden, så kylan i det du dricker motverkar den uppvärmning av stämbanden som du har gjort, så det är väldigt olämpligt om du vill hålla dig i bästa möjliga form.

Det är möjligt att jag tar i för mkt på uppvärmningen. Framför allt när jag försöker nå högre toner, vilket jag egentligen inte använder i mina nuvarande sånger, men jag vill definitivt ha ett större omfång så småningom. Känns som största problemet är att min röst blir lite skrovlig (vet ej om jag använder rätt ord) ibland.

Använder du inte de högsta tonerna i det du ska spela in för stunden, så är det ingen större mening att "tänja" rösten när du värmer upp inför en inspelning, utan för att öka omfånget, så är det bättre att hålla det till andra träningstillfällen, skulle jag tro. Sjung väldigt försiktigt i början och öka lite i taget under uppvärmningen, så brukar det kunna fungera bra.

Om du inte kan hålla ungefär lika bra ton under längre tid, så kan det bero på att du har tagit i för kraftigt så att du har överansträngt rösten.

Vill du lära dig bli riktigt bra, så är säkert den där online-kursen en bra hjälp - men jag skulle tro att du skulle ha ännu mer nytta av kursen om du även tar ett par lektioner hos en sångpedagog, så att du kan få reda på direkt om det är något i andningen eller sångtekniken som inte är riktigt bra, utan du kanske anstränger dig på fel sätt och belastar stämbanden onödigt mycket. Det är otroligt lätt att tro att man gör rätt, men utan feedbacken man kan få från en sångpedagog, så är det lätt att det ändå blir fel. Ett annat alternativ kan vara att gå med i en kör. Många körledare (och körmedlemmar) är väldigt duktiga och kan ge fina tips om sångtekniken också.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle tro att du skulle ha ännu mer nytta av kursen om du även tar ett par lektioner hos en sångpedagog, så att du kan få reda på direkt om det är något i andningen eller sångtekniken som inte är riktigt bra, utan du kanske anstränger dig på fel sätt och belastar stämbanden onödigt mycket.

Jo planen är att komplettera med att ta sånglektioner irl så småningom. Har precis börjat jobba efter flera års studier så det har inte varit ekonomiskt möjligt fram till nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...