Jump to content
Annons

Vilket ljudkort?


Jackeman

Recommended Posts

Tjena!

Gör musik med fl studio som en hobby grej. Men i min senaste låt upptäckte jag ett mycket hackande ljud. Är ganska säker på att det hänger på ljudkortet. Men vilket ljudkort tycker ni att man ska köpa ?

Använder mig av en PC med windows 7 och min budget är runt 1000-2000.

Funderar även på att skaffa en mixer småningom om. Är det värt att köpa en mixer med inbyggt ljudkort eller ska man köpa separat? Vilka mixrar föredrar ni i så fall? Budgeten där är också runt 1000-2000.

Länka gärna.

Tacksam för svar!

MVH Jackeman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Tycker att du kan kika lite på USB ljudkort. De brukar funka bra för enklare inspelningar och hobby projekt. T ex Focusrite har ett billigt kitt med ljudkort, lurar och mick för runt 2 000kr har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skaffa en mixer i det avseendet är bara bortkastade pengar. Det är snarare om du ska lösa kopplingar med externa apparater som det kan vara praktiskt.

Mixern har du ju i datorn! Lägg de pengarna på något roligare.

Scarlett är ett väldigt prisvärt kort!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo Scarlett borde vara helt rätt för dig. Mixer behöver du bara om du ska spela in många instrument eller sångare samtidigt. Vilket jag inte tror att du kommer att göra om du bara kör med FL.

Lägg då pengarna istället på bra hörlurar eller bra högtalare så att du får det lättare att höra hur den musik du gör i FL faktiskt låter. Här är det viktigt att man har en så neutral och tydlig lyssning som möjligt för att vara säker på att det låter bra i alla ljudsystem som din musik kommer att spelas i.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...