Jump to content
Annons

Mic-problem i Reason 8


Wildside

Recommended Posts

Hej

Jag har en Studio B1 kondensatormikrofon (med 48v fantom) kopplad till mitt Reason balance kort, och spelar in i reason essentials (8)

Plötsligt så funkar det inte längre (kommer inget ljud eller extremt lite)

Jag startar upp och skapar "new audiotrack", men när jag testar micken typ 1, 2, 1, 2.. så hörs ljudet bara i några seknder, sedan är det som att den "slår ifrån", eller klipper av. Det är som att micken mutas..

Jag ser på VUmätarna att den fortfarande tar in ljudet (dvs ej helt död) men jag måste skrika precis intill micken för att överhuvudtaget kunna höra något alls i medhörningslurarna t.ex. och då hörs det låååågt, inget som går att spela in.

Vad kan detta vara som händer? Ingen clip-lampa som indikerar nåt, och inte för hög insignal..

Sen måste jag starta om hela datorn för att det ska funka igen, men åter bara ett par sekunder m micken.

Allt annat jag kopplar in i balance (gitarrer, keyboard, digitrummor etc) funkar bra...

Någon som märkt detta eller vet vad som kan vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nix, allt är nytt och funkade just innan... det måste vara nåt som typ slår ut programmet... som om micken hade för hög utsignal och nån funktion drar ner det på minimum. Som sagt så ser jag en minimal signal gå fram och jag skriker högt i micken..

Nåt annat skit är det. Tänkte mest om nån kände till nån sån funktion eller reaktion i programmet el i balancekortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du spelar in så sjunker inte ljudstyrkan på det inspelade spåret men medhörningen förvinner efter några sekunder, är det korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fantommatningen. En kondensatormikrofon utan spänning kan leverera en oanvändbar signal som ändå kan synas på en mätare.

Om det sedan är miken som är trasig, eller om ljudkortet slutar mata spänning är en annan fråga. Prova en annan kondensatormikrofon om du har någon.

PS. Ljudkortet är kopplat direkt i datorn va? Inte via någon USB-hubb?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...