Jump to content
Annons

Akustikbehandling av ny studio med knepiga väggar


Lärlingen

Recommended Posts

Hejsan alla FANTASTISKA musiknördar!

Hur är läget? Skönt att höra!

Nu kommer lilla jag med mitt projekt och vänder mig till alla er proffs som kan hjälpa mig!

Jag har idag flyttat in i en liten låtskrivarhytt i Malmö.

Jag vill redan nu så tidigt som möjligt börja behandla rummet och göra iordning studion så fort som möjligt så att jag inom en snar framtid kan börja ta dit kunder.

Jag har lite frågetecken till smarta lösningar kring placering av akustikbehandling och vilken typ av material jag borde använda. Min budget är något stram och jag är inte heller särskiljt händig. DIY lösningar är definitivt ett alternativ men det är inte det jag tänker i första hand. Jag vill att det skall vara attraktivt och inte se ut som ett hemma projekt.

Mitt knux med studion är att jag har ett fönster in till sångbåset på min vänstra vägg från där jag sitter, och jag har ett fönster in till ett stort inspelningsrum precis på väggen framför mig. Var bör jag placera ut min akustikbehandling i rummet? Vad finns det för smarta lösningar för att behandla fönstren? Är det en tjock gardin som gäller eller finns det andra alternativ?

Mer än fönstren som sitter där, var tycker ni jag ska prioritera mina få kronor på för plats i rummet?

Är det att lägga hela slanten på att behandla basen i hörnen precis bakom monitorerna, eller ska jag instället fokusera på diskant och mellanregister plattor att kunna trycka upp på väggarna i hörnet jag sitter?

Fönstren som är på min ritning är inte riktigt sanningsenliga. Mina fönster är snarare fyrkantiga och något mindre så det finns utrymme att slå upp exempelvis auralex plattor i överkant och om sidorna på fönstren.

Jag vill försöka hålla studion så clean som möjligt, jag vill hålla nere priset och jag vill att studion ska vara attraktiv att titta på.

Tacksam för alla svar jag kan få och har ni tips på bra prylar att titta in som skulle kunna passa min studio är det hemskt välkommet!

Med vänliga hälsningar, Lärlingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Auralex är bortkastade pengar. Akustik mässigt är det lite som att köpa en fender koipa från biltema och betala samma pris som för en dyrare Gibson. Man ska undvika fläckvis med tunna mjuka material på väggar/tak, detta kommer bara absorbera högre mellan register och diskant men ett rum är raka motsatsen till det, Bas är det stora problemet samt reflektioner som når lyssnings possition.

Använd isover piano glasull och bygg paneler:

https://www.gearslutz.com/board/10434774-post13.html

Dock är det, om möjligt, att föredra att bygga tjockt med absorbering över hala bakreväggen. https://www.gearslutz.com/board/10536953-post22.html

När det gäller fönstret på främre väggen så är får du bygga akustik runt fönstret.

Sdovägg fönstret kan vara knepigare, det bror på vart det är placerat.

Gör en ritning med mått på rummet och var fönster/dörrar är placerade så blir det lättare att ge tips och råd. Ett bra lätt använt program att använda för detta är Google SketchUp(gratis), vilket är det jag använt till ritningarna/bilderna i länkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...