Jump to content
Annons

Spela in utan ljudkort?


Martini

Recommended Posts

Hej.

Det här är säkert hur knäppt som helst 🙂)

Om jag kopplar bort det externa ljudkortet från min laptop.

Kopplar in midi keyboard och "spelar in" flera spår från pluggar mm. (ej sång)

Och sen i efterhand kopplar på ljudkortet igen och spelar upp det eller bouncar. Vad har jag då missat i ljudkvalitet?

Hälsn.

Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Inget. Om du kör mjukasyntar kan du bounca med samma kvalité oavsett vilket ljudkort du använder. Det sker internt i dator så det har inget med ljudkortet att göra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Därför att det är oftast den svagaste länken i de inbyggda ljudkorten, DA ut låter ofta helt OK medan AD in låter ofta inte så kul.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alltså, så länge jag inte spelar in analogt på datorn, så gör ett externt ljudkort ingenting, förutom att det låter ett yns bättre när man lyssnar genom monitorer kopplade dit?

Korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta tjatet men…. 🙂)))

Så om jag tar endast laptop, lurar och keyboard. Sitter och skriver låtar(musiken). Bouncar ner det till wave, så har jag jag toppkvalitet?

Mitt RME har jag bara till min U87 för sång? Och för att få lite bättre lyssning när jag mixar i mina Genelec?

Men hur är det om jag gör det i min iPad?….Ok. det är förstås betydligt sämre kvalitet på pluggarna.

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta tjatet men…. 🙂)))

Så om jag tar endast laptop, lurar och keyboard. Sitter och skriver låtar(musiken). Bouncar ner det till wave, så har jag jag toppkvalitet?

Nja, du har möjlighet att få toppkvalitet, men hur slutresultatet faktiskt blir beror på hur du mixar det, samt vad du har att utgå ifrån. Men det blir ingen vidare degradering av ljudet undantaget vad programmet själv orsakar.

Mitt RME har jag bara till min U87 för sång? Och för att få lite bättre lyssning när jag mixar i mina Genelec?

Utan bra lyssning kan du inte höra vad du gör, och utan att höra vad du gör så kan du inte mixa med precision. RME spöar utan tvekan alla inbyggda ljudkort, men just Apples omvandlare är något jag skulle undvika som pesten att jobba på. Ljudet är extremt hårt beskuret i undre mellanregistret, och har fjäskiga frequenser i över-midden för att låta mer imponerande. Jag...är inte road....

Link to comment
Dela på andra sajter

när du vill höra ljudet.. kopplar du bara in midi så kommer du inte höra nåt så vida du inte splar ut midi till extern synth/sampelplayer och lyssnar via den.

Japp. Så mycket är jag med. Jag spelar in allt midi och kör via pluggar. Blir mycket sällan instrument via analogingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du har möjlighet att få toppkvalitet, men hur slutresultatet faktiskt blir beror på hur du mixar det, samt vad du har att utgå ifrån. Men det blir ingen vidare degradering av ljudet undantaget vad programmet själv orsakar.

Utan bra lyssning kan du inte höra vad du gör, och utan att höra vad du gör så kan du inte mixa med precision. RME spöar utan tvekan alla inbyggda ljudkort, men just Apples omvandlare är något jag skulle undvika som pesten att jobba på. Ljudet är extremt hårt beskuret i undre mellanregistret, och har fjäskiga frequenser i över-midden för att låta mer imponerande. Jag...är inte road....

Ok. Då spelar mitt RME en stor roll ändå…för lyssning i alla fall. Jag ska testa med och utan lite, för att se hur stor skillnaden är.

Fikar på att ha en låtskrivardator att kunna ta med på resor etc.

Men vill inte komma hem och koppla in mitt RME för att höra att hela produktionen inte alls låter som jag tänkt mig.. Fast jag tror väl inte att det skulle göra sådan skillnad 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ursäkta tjatet men…. 🙂)))

Så om jag tar endast laptop, lurar och keyboard. Sitter och skriver låtar(musiken). Bouncar ner det till wave, så har jag jag toppkvalitet?

Mitt RME har jag bara till min U87 för sång? Och för att få lite bättre lyssning när jag mixar i mina Genelec?

Men hur är det om jag gör det i min iPad?….Ok. det är förstås betydligt sämre kvalitet på pluggarna.

Samma sak med iPaden, nedmix påverkas inte av adda.

Inte alls säkert att det är sämre kvalité på pluggarna i iPaden. Tar man min favvis synt Thor så är det i princip samma DSP kod som gör ljudet i iPaden som i din PC/Mac. Resultatet blir alltså i detta fall lika bra på alla ställen.

RME ger dig på pappret bättre latency och bra preampar för micken. Dessutom är RME ena rackare på att skriva bra drivrutiner så det är möjligt att få mycket låg latency med RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ok. Då spelar mitt RME en stor roll ändå…för lyssning i alla fall. Jag ska testa med och utan lite, för att se hur stor skillnaden är.

Fikar på att ha en låtskrivardator att kunna ta med på resor etc.

Men vill inte komma hem och koppla in mitt RME för att höra att hela produktionen inte alls låter som jag tänkt mig.. Fast jag tror väl inte att det skulle göra sådan skillnad 🙂)

Jag gjorde en snabbtest med min laptop. Spelade in ljudutgången.

Spelar sedan upp original wavfilen och laptopens inspelning och klipper lite slumpmässigt mellan dessa två filer.

När jag lyssnar på resultatet så konstaterar jag att jag kan använda min laptop för mix, skillnaden är så pass liten mellan original wavfilen och laptopens DA. Däremot upptäckte jag att laptopens fil var fasvänd mot origianlfilen, konstigt.

Här är min testfil så ni kan avgöra själva:

https://dl.dropboxus...ptop_vs_wav.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...