Jump to content
Annons

Brus/pip från monitorer (Line6 Toneport UX8)


Striga

Recommended Posts

Hej!

Jag hittade flera trådar som berörde ämnet men ingen som löste mina problem varför jag nu skriver ett nytt inlägg.

Det är nämligen så att jag har lite bekymmer hemma hos mig. Ett brus/pip från mina monitorer (Yamaha HS-8 kopplade genom en Samson Resolv 120A sub) håller på att driva mig till vansinne. På något sätt har jag tidigare lyckats förtränga ljudet men nu orkar jag inte mer. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att det blivit värre de senaste dagarna. Ljudet uppstår först när ljudkortet (Line6 TonePort UX8) är aktivt, alltså när jag startar min DAW eller spelar upp ett ljud eller en låt från datorn. Det påverkar inte insignalen eller hörlursutgångarna utan bara ljudet från monitorerna. Jag har spelat in ljudet från monitorerna i hopp om att någon av er kan hjälpa mig att lösa problemet. Klicka på länken nedan för att lyssna.

Alla tips mottages tacksamt!

ZOOM0038.MP3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen som har några idéer? Prövade att dra ut allting i ordning för att lokalisera problemet men när bara datorn och ljudkortet var inkopplat var bruset fortfarande kvar så det känns väl som att det kommer från dator eller ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Bildskärm kan störa. Prova att dra dra ur strömkabeln till bildskärmen när du har oljudet igång för att se om det påverkar.

Om oljudet försvann så prova med skärmade/balanserade kablar mellan ljudkort<-->högtalare.

2. Vad är det för dator?

Om det är en laptop så prova att köra på batteri (dra ur nätsladden).

Om det är en stationär så låna en laptop och testa att köra med batteri (dvs utan nätsladd i kopplad)

Om ljudet försvinner när du kör på batteri så är det i nätaggregated ditt problem sitter.

3. Ett annat spår är att det är i högtalarna ljudet uppstår. Prova med annan ljudkälla för att avgöra det, t.ex. genom att koppla in en mobil/mp3-spelare direkt i högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

1. Det verkar inte vara bildskärmarna som stör. Har prövat att dra ur båda och problemet kvarstår. Ska kolla på kablarna och se om det kan vara problemet.

2. Det är en stationär så batteritrixet funkar dessvärre inte.

3. Testar och återkommer!

Redigerat av Striga
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...