Jump to content
Annons

Backtracks live via ljudkort - hur använder jag s/pdif?


filiplundgren

Recommended Posts

Hej!

Jag kommer snart att börja spela live med mitt nya projekt. Då det är otroligt mycket synthar och effektgitarrer som ligger på låtarna kommer jag att ha dessa på backtrack. Övrig sättning kommer att vara sång, trummor, kompgitarr, bas och leadsynth.

Jag har tänkt att trummisen ska få en lyssning med backtracksen + klick. Nu kommer mitt problem:

Jag använder Logic Pro X som DAW, och har skaffat ett TC Electronic konnekt 8 för att separera spåren ut. Output 1-2 är "line out" på ljudkortet (det som går ut i PA), och efter lite googling verkar det som att Output 3-4 är s/pdif portarna som finns på ljudkortet.

Hur funkar det, kan jag använda en vanlig RCA-3,5mm hona och plugga i lurarna till trummisen där? Eller måste jag använda mig av en massa omvandlare och så för att det ska funka?

Är helt nybörjare när det kommer till s/pdif, har aldrig stött på det förut när jag mest sitter hemma och i en demostudio och fifflar med låtar. Det verkar ju som att två vanliga RCA-hanar passar i s/pdif-portarna?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

/ Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Output 3-4 är s/pdif portarna som finns på ljudkortet.

Hur funkar det, kan jag använda en vanlig RCA-3,5mm hona och plugga i lurarna till trummisen där? Eller måste jag använda mig av en massa omvandlare och så för att det ska funka?

S/PDIF är digital in- och utgång. Trots att det är RCA som fysisk kontakt är det inget analogt ljud. På de första utgångarna har ljudkortets D/A-omvandlare gjort den digitala ljudsignalen analog, så du behöver en omvandlare från S/PDIF till analogt ljud.
Link to comment
Dela på andra sajter

En DAC finns i många prisklasser såklart, men nästan allihop ger också en analog linjesignal och då kan du inte plugga in ett par hörlurar. Då behöver du också en hörlursförstärkare.

Det smidigaste hade varit ett ljudkort med flera analoga utgångar så du slipper många boxar, ifall du precis köpt Konnekt 8:an och kan byta.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Detta blev ju lite mer invecklat än jag trott..

Så, om jag förstått det rätt - jag skulle alltså inte få något ljud ut ifall jag kopplade RCA - 3,5mm hona - Hörlurar utan omvandlare och hörlursförstärkare alltså? (jag frågar för att jag ej har det som behövs för att testa just nu och affärerna har stängt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du kommer inte att få något analogt ljud alls genom RCA-kontakterna. Den ena kontakten är en datasignal för en stereokanal in och den andra är en datasignal för en stereokanal ut.

Vill du använda ljudkortet utan att köpa till en DAC får du nöja dig med den analoga stereoutgång du har.

Spela backtracks i mono på vänster utgång, backtracks med klick i mono på höger utgång.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Det där ljudkortet funkar inte optimalt för det där du behöver ett med flera fysiska analoga utgångar så du kan styra ut olika signaler efter behov. Obs det behöver ändå en hörlursflrstärkare men lugn Behringer har en skitbillig och bra fyra kanals hörlursflrstärkare för några hundra spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...