Jump to content
Annons

Reklammusik


Minja

Recommended Posts

Hej!

Fick en snilleblixt och helt plötsligt blev en reklam låt till :rolleyes: Inget jag har sysslat alls med annars, men det är en galen låt på 45 s som klistrar sig fast ( går att korta ner efter beställning ). Den passar som tv & radioreklam, har en bra ide till den.

Har som sagt aldrig gjort så´nt här förut, men kanske det finns andra här som har vanan inne? Hur går man till väga för att få ut den och vad är ett lämpligt pris tycker ni?

Låten passar som kakaoreklam främst.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Beror helt på kund. Från en tusenlapp för musik till radioreklam upp till några tusenlappar. Uppdrag från reklambyrå med specialskriven musik för ändamålet och ger naturligtvis mer pengar. Råkar du vara känd och någon plockar med din låt till reklam så kan det bli 100 000 tals kronor.

Frågan är svår att besvara. Förr när jag gjorde reklamknäck och det kunde ge några allt från 3000-50 000 beroende på jobb. Jag misstänker att det är sämre betalt nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drloop: Oj, det låter som en stor variation på priser.. Vilket sätt är bäst att komma i kontakt med de som kan tänkas vilja köpa låten? Prata direkt med reklamansvariga för tillverkare av produkten (i det här fallet kakao 🙂), eller en reklambyrå som är intresserade av att sälja iden? Vad är din erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en hel del pengar i reklambranschen för musik, och det är grymt mycket färre kompositörer i omlopp (jämfört med i EDM och topplist-kretsar)

Cheryl Crow, när hon började ta för sig som sugen tonåring i St Louis, kontaktade lokala producenter, hade mycket samarbete med keybordisten Jay Oliver i hans lokala garage-studio t.ex. Hon skrev en del för reklam som Oliver sen arrade och fixade ihop åt henne. Hon har sagt att hon tjänat som mest 20,000 dollar på en enda annonskomposition (korrigera inflation sen slutet av 80-talet), och då var hon inte ens känd hemma i St Louis.

Kul att du fått till nåt som ger idéer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Drloop: Oj, det låter som en stor variation på priser.. Vilket sätt är bäst att komma i kontakt med de som kan tänkas vilja köpa låten? Prata direkt med reklamansvariga för tillverkare av produkten (i det här fallet kakao 🙂), eller en reklambyrå som är intresserade av att sälja iden? Vad är din erfarenhet?

Jag har fått jobb från reklambyrå eller produktionsbolag för att skriva en låt. Jag hade dessutom turen och jobbade direkt med några bolags marknadsavdelningar. Oftast har byrån eller marknadsavdelningen en känsla som de vill uttrycka och så får man försöka göra något som passar in i deras beskrivning. En gång jobbade jag med något som handlade om cancer, där ville man ha något som utrryckte allvaret i frågan men ändå kändes tryggt. Musiken jag skrev då var åt det japanska hållet, lite stillsamt allvarligt men inte nedstämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia: Gott att höra, finns hopp alltså 🙂

Drloop: Aha.. Hur har du gjort när du skickade låtarna? Den avdelning jag tänkte börja höra mig för med ligger i Stockholm, så jag kan inte träffa de, det blir över telefon/mail. Tänker bara på risken att de laddar ner den, säger tack och hej och sedan använder den utan betalning..? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Signia: Gott att höra, finns hopp alltså 🙂

Drloop: Aha.. Hur har du gjort när du skickade låtarna? Den avdelning jag tänkte börja höra mig för med ligger i Stockholm, så jag kan inte träffa de, det blir över telefon/mail. Tänker bara på risken att de laddar ner den, säger tack och hej och sedan använder den utan betalning..? 😳

med tanke på den massiva kopierings och "in the style of"-kulturen inom reklammusik finns förstås risken tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Reklam suger tycker jag och skriva musik till reklam nej tack. Gör en bra låt av det istället. Vill inte provocera eller vara dum men har så jäkla svårt för reklam.

Lycka till oavsett

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...