Jump to content
Annons

Vill köpa en mikrofon för att spela in sång


Moseby

Recommended Posts

Tjenare!

Söker en mikrofon som man kan spela in sång på.

Jag undrar om det går så att man kan koppla in en mikrofon i datorn? Isåfall vill jag ha en sån,

Den ska se ut ungefär såhär:

http://proequipment....00SP__46641.jpg

Om det går, det ska vara hög kvalité men inte WOOOW VILKEN KVALITÈ men det ska vara "klart" ljud när man spelar in sång.

Priset spelar inte så stor roll men inte direkt 2000kr direkt...

Länka gärna

Mvh

Redigerat av Moseby
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den bild du länkade till visar två kondensatormikrofoner. För att kunna spela in med dem behöver du ett ljudkort/interface samt förstärkare (preamp) med fantommatning. Preamp finns inbyggd i många interface.

Billigaste jag hittade var detta men kan inte uttala mig alls om kvaliteten:

http://www.thomann.de/se/terrasoniq_phase_x64_microphone_bundle.htm

Dynamiska mikrofoner behöver inte fantommatning men likväl behöver signalen förstärkas genom en preamp.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju också lite startarpaket i den prisklassen, bl.a

Presonus Audiobox Studio

Focusrite Scarlett Studio

Kanske värt en titt då du också får med ljudkort med fantommatning etc

Edit: såg att det blev länkar till en affär i malmö. En bra affär, men paketen finns säkert på många fler ställen 😛

Redigerat av fragdance
Link to comment
Dela på andra sajter

Den bild du länkade till visar två kondensatormikrofoner. För att kunna spela in med dem behöver du ett ljudkort/interface samt förstärkare (preamp) med fantommatning. Preamp finns inbyggd i många interface.

Billigaste jag hittade var detta men kan inte uttala mig alls om kvaliteten:

http://www.thomann.d...hone_bundle.htm

Dynamiska mikrofoner behöver inte fantommatning men likväl behöver signalen förstärkas genom en preamp.

Fungerar den där du länka att koppla till datorn?

Och vart kan man köpa sån där grej som jag länkade bild till, den där som sitter "utanför" micken som typ gör ljudet "renare"?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du klickar på länken igen, och tittar lite noggrannare på andra saker som syns på sidan så hittar du bl.a. det du söker. Den skyddar mikrofonen från blåsljud och saliv från sångaren 🙂

Tänk på att du kommer behöva ett mikrofonstativ också. Det har dom där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör PC och vill köra med en USB-mick, så måste du välja en sådan som har inbyggd hörlursutgång - för annars kommer du inte att kunna få någon medhörning medan du spelar in.

Detta för att PC:n kräver att ljudkortet kan både spela in och spela upp samtidigt. USB-micken fungerar som ett ljudkort, så om den inte har hörlursutgång (och därmed alltså saknar ett inbyggt ljudkort som kan spela upp ljudet), skulle man behöva ha lyssningen genom ett annat ljudkort. Sådant funkar på Mac, men tyvärr inte på PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...