Jump to content
Annons

Problem med elektronisk kick


ajkaramba

Recommended Posts

Tjena!

Jag sitter i FL Studio och försöker fixa en kraftfull kick. Kicken låter riktigt fyllig och kraftfull i mina studiomonitorer och hörlurar. Det låter nästan precis som i en professionell låt.

Problemet är att när jag lyssnar på låten i mina vanliga högtalare så hör man ett "knackande" ljud från kicken (typ som om man knackar med knogen på en trädörr). Detta ljud gör att sången blir svår att höra i högtalarna.

Om jag t.ex. stänger av subwoofern när jag lyssnar på många professionella låtar så försvinner kicken nästan helt. Den går alltså knappt att höra. Gör jag samma sak med min låt så hör jag fortfarande det ljusa "knackande" ljudet.

Jag förstår inte hur det kan vara såhär. Om jag EQ:ar bort det knackande ljudet låter det bra i högtalarna, men det resulterar i att kicken förlorar trycket när jag lyssnar i monitorerna/lurarna. Professionella låtar låter ju bra i vilket fall som helst... 🤪

Någon som vet vad "felet" kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja säga att det tvärtom inte är bra om man inte hör kicken när man stänger av subwoofern. Finns många som har högtalare som inte klarar av så djupa ljud.

Kanske du skulle kunna sänka trycket en aning i "problemområdet" med hjälp av en eq och/eller multibandskompressor?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...