Jump to content
Annons

Vad är detta för tillbehör ?


Gäst

Recommended Posts

Köpte min Röde mick för någon månad sen och fick med en accesoar, en blå gummi ring. har tyvärr ingen bild på den men ni vet säkert vad jag menar.

tydligen ska man placera den mellan mick och mick sladden. men vad gör den för nytta igentligen ?

vet ni vilken jag menar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att veta säkert om man inte vet mer om hur den ser ut...

Är den i storlek så att man trär den på XLR-kontakten och den då hamnar där metallen i kontakternas höljen annars skulle mötas, så är den till för att dämpa vibrationer som kan komma i kabeln och gå in i micken den vägen.

Effekten är dock i princip obefintlig (jag har provat för några år sedan) om man har elastisk upphängning till micken - och om det handlar om en handhållen mick, så blir handljudet betydligt mer än de ytterst små vibrationer som eventuellt kommer genom kabeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte ringen till för att man inte ska få glapp i XLR-kontakten? Med ringen mellan kontakt och mick så måste kontakten tryckas i med kraft, eftersom ringen fjädrar, innan spärren klickar i. Utan ring går kontakten att röra på efter att spärren klickat i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontaktytorna är fjädrande, så de ger utmärkt kontakt ändå, så länge man har låtit låset snäppa fast. Om det är den typen av gummiring som jag tänker på, så är syftet att dämpa vibrationer som kommer från mekanisk påverkan av kabeln. För att verifiera att det verkligen är så, så hade en bild underlättat rätt mycket.

Utan bild på den, så blir det ju bara mer eller mindre vilda gissningar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...