Jump to content
Annons

Bygga dator?


ketri

Recommended Posts

Detta har säkert tagits upp innan men jag kör ändå...

Jag ska äntligen ge mig in på den datoriserade delen av musikskapande och inspelning i hemmiljö och behöver tips på datorkomponenter och några externa prylar.

Det jag ska använda datorn till är:

Jobba med Reason och/eller andra mjukvarusyntar

Pro Tools

Spela in gitarr, bas, sång och liknande (inte trummor)

Editering av ljud

Skapa ljudeffekter till två datorspel

Kunna skriva noter på de arrangemang jag gör

Mastering

Och mycket mer som jag inte har tänkt på ännu...

Datorn kommer jag att köpa från komplett.se eftersom man kan köpa på avbetalning även som student där. Från musikbörsen kommer det också bli lite prylar eftersom jag ska byta in lite saker som är värderade till 1600 - 1800.-

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kan lista de saker med en liten motivering som ni rekommenderar. Orkar ni kan ni "plocka ihop" en bra dator från komplett. Jag vill satsa på något som är riktigt bra men inte det allra senaste eftersom det kostar mer än vad det smakar i vissa fall.

Detta är vad jag vill ska finnas:

DVD:brännare

Midiklaviatur

Mikrofon

Mindre mixer eller preamp

Helt enket allt från chassi till mikställ...

Jag behöver ingen skärm eller monitorer.

Är det något ni tycker att jag ska tänka extra på får ni gärna skriva det också. Jag har tänkt att lägga 6000 - 7000.- på datorn. (eller är det för lite?)

Tack på förhand!

///Carl Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade satsat på ett AMD-system, främst i och med att du vill hålla ner kostnaden för datorn (6-7000:-). Att Intel på något sätt skulle "vara bättre" är nog mest gammalt förlegat snack, om ni frågar mig.

Jag har här satt ihop så mycket det gick så att säga, med tanke på DVD-brännaren och att du ju behöver ett ordentligt ljudkort...

Personligen hade jag föredragit att lagt till cirkus 12-1300:- för ytterligare 512MB RAM och en 40GB hårddisk för att ha Windows/Program på och använda 120GB:aren till musiken, och kanske tagit en CD-brännare istället för DVD-brännaren - cirka 700:- billigare...

Motivering till mina val:

Moderkortet - Visserligen mATX med få PCI-platser, men med inbyggt grafikkort och Firewire (för framtida tillbehör...)

Processorn - En mycket snabb AMD Barton, med mycket cacheminne, boxad = kylfläns/fläkt från tillverkaren

Ljudkortet - Det mest prisvärda på komplett?!?!

Here goes:

---------------------------------------------------------------------------------------------

Art.nr. Produkt Lager Antal Webbpris Totalt

119287 MSI K7N2GM-IL Moderkort Socket A, Bulk

- nForce2IGP/MCP2, m-ATX, VGA, Firewire 872,00

116590 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

- Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED 845,00

120283 Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black

- L-Series, m/300W AMD/P4. 436,00

124185 MSI DVD-brännare IDE DR4-A, Svart,Retail

- DVD+R/+RW och DVD-R/-RW 1 064,00

114711 Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart

- Floppydisk Intern 144,00

118031 Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB

- IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM 879,00

112666 DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) (AMD OK) 789,00

108810 TerraTec SoundSystem DMX 6Fire 24/96

- Ljudkort Retail 1 743,00

Totalt: 6 772,00

--------------------------------

EDIT: Såg nyss att moderkortet var ett sk. bulk, dvs. förmodligen utan kablar till floppy och hårddiskar/brännare, så det får ju läggas till...

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

Två spartips

1: Det finns (minst) en myt bland folk som inte datorkunninga. Nämligen att Intelprocessorer är stabilare, snabbare mm. än AMD. Detta är fel!! Om du inte ska ha den värsta processorn utan letar efter en prisvärd då köper du en AMD XP2500+ Barton. Den kan du sedan enkelt klocka.

2: Välj datorbutiken.com i stället för komplett.se. Komplett är mycket bra, men datorbutiken är mycket billigare och helt ok service.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appråpå datorbutiken.com´s sevice så är jag inte lika "nöjd".

Beställde en AMD (2500), 512 RAM, USB modem, och ett moderkort (deras uppgraderingskit). Jag hade inte Internet då (eftersom jag just flyttat) så jag beställde på telefon. Killen sa att allt fanns inne...

-Vi sänder iväg produkterna imorgon, torsdag, sa killen.

Va bra tänkte jag som hoppades att de ev skulle dimpa ned på fredagen. Men icke....när jag inte fått produkterna onsdagen efter ringde jag (lite arg denna gång) och frågade om de var påväg.

-hhhmm, sa killen, jag ser nu att moderkortet inte kommit till oss ännu, men det står att det kommer idag så vi skickar direkt när det kommer.

Ok då, sa jag lite snopet. När ännu en vecka hade gått utan att fått sett skymten av några produkter ringde jag igen för att få samma svar! Vad håller de på med? Jag blev sur förstås och de kompenserade mig genom att ta bort frakten. Veckan efter kom lappen där det stod att jag hade paket att hämta från Posten!

Grejen är att de sa hela tiden att jag kunde avbeställa orden och handla på annat håll....men eftersom de sa att "det ska skickas imorgon" gjorde jag ju aldrig någon avbeställning.

Min kompis, som är nätverkstekniker menade att det inte var första gången som de använder sig av denna...vad ska vi kalla det...strategi.

Ett som är sant är att det var sista gången jag handlade av dem! Testa Dustin.se är mitt tipps! Det är service och säkra leveranser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!!! Men du måste läsa HELA inlägget för att fatta att jag INTE hade Internet! Varför tror du jag annars bestälde ett USB-modem? ...för att ha kaffemuggen på?

Vad gör man då? jo ringer....de har samma inblick i lagerstatusen som jag får om jag kollat på nätet...men ändå ljuger de om när produkterna kommer!!!

Jag kan inte fatta? Då säger man väl att det KAN hända att produkterna dröjer....eller typ att problem kan uppstå i leveransen! ...men nej då...De sa hela tiden att produkterna kommer skickas imorgon....3 ggr sa de det!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

Nu har jag läst hela inlägget, sorry 🙂 Du måste ju haft otur med den första killen du pratade med eftersom han ljög och sa att allt fanns inne. Jag har beställt en massa från db och kompisar som gjort det också. Har man grön tumme (alltså finns på lager) på alla delarna i ens paket så har paketet alltid kommit inom en vecka. Alltid. Jag har aldrig kommunicerat med dom över telefon och de kanske inte lägger så mycket krut på tel.supporten.

Vi kan väl sammanfatta det så här:

Välj komplett eller dustin om du gillar att kasta pengar i sjön, slippa risken med några hemska dagars väntetid och lite bättre kundservice som du förmodligen inte kommer använda 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med SERO, har både fått väntat och fått fel varor av dom, hur billigt det än är hos db så kan jag rekomendera komplett.se har aldrig varit någon bekymmer med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prismässigt är faktiskt inte datorbutiken.com så himla mycket billigare heller.

Här: http://forum.sweclockers.com/forumdisplay.php?s=&forumid=13

kan man läsa allt möjligt om vad folk tycker om olika datorbutiker.

EDIT: Tråd om leveranstider datorbutiken vs. Komplett: http://forum.sweclockers.com/showthread.ph...threadid=240971

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket företag jag ska handla från är inte något att fundera på för min del eftersom jag kan ta det på avbetalning hos komplett trots att jag studerar.

Nå... Någon mer som har några tips när det gäller komponenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså ska du ha en dator för ca 6-7000kr. det blir nog rätt svårt om du ska ha bra ljudkort och den skulle dessutom helst funka till spel. Eftersom du verkar ha begränsad budget så skulle jag nog satsa på ett M-audio audiophile 24/96 som kostar 1700kr. detta finns dock inte på komplett men du kan ju köpa det mesta där å sedan ljudkortet någon annanstans?

det som är viktigt med musikdatorer är väl att ha mycket minne, iaf 1 GB, och snabba hårddiskar. för att kunna spela spel så måste du köpa ett separat grafikkort och då får du lägga till 1-1500 för att ha ett som duger någorlunda.

kan skriva mera nån annan gång för nu kom flickvännen 😛

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag uppgraderade min dator för ca 1 månad sen!

Jag köpte delar från flera olika ställen för att få ett bra pris!

Processor (AMD Barton 2800+) och Moderkort (Asrock), köpte jag på DP.se moderkortet är specialerbjudande o kostar 300 kr vilket är väldigt bra pris! Många kanske säger att man bör satsa på ett dyrare, finns säkert fördelar men jag har inte haft några problem alls med det, så det duger för mig (jag är ingen överklockare).

Minne, chassi samt processorkylare köpte jag på webhallen.

Allt gick på 2500kr

Det finns mycke pengar att spara genom att köpa på olika ställen och även genom att bygga ihop själv!

DP var dock något sena med min leverans "hade glömt bort den" men jag fick då grejerna med bud hem till dörren istället (gratis).

Vet ej om detta var till någon hjälp för dig men kan ju hoppas 😛

EDIT: Jag ska tillägga att processorn är jag mycket nöjd, har inte haft nå system overload som jag fick uppständigt med förra datorn 🙂 (AMD 650mhz)

Redigerat av Baltazar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med både Intel och Amd. Kan nog hålla med om att

myten lever. PIIIan är väl ok. men jag uppfattar det som att

Amd´n är snabbare, kan bero på att PIIIan är en 866mhz

och Amd´n är en Athlon XP 2200+. 🙂

Funderar på att byta systemen. Köra Delta1010LT på Amd´n

i stället för tvärtom 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Två spartips

1: Det finns (minst) en myt bland folk som inte datorkunninga. Nämligen att Intelprocessorer är stabilare, snabbare mm. än AMD. Detta är fel!! Om du inte ska ha den värsta processorn utan letar efter en prisvärd då köper du en AMD XP2500+ Barton. Den kan du sedan enkelt klocka.

2: Välj datorbutiken.com i stället för komplett.se. Komplett är mycket bra, men datorbutiken är mycket billigare och helt ok service.

Jag vill höja en liten varningsflagga för att överklocka moderkort. Att man KAN överklocka och att vissa moderkortstillverkare även bistår med program för just den saken innebär inte alltid att det är så lyckat.

Mitt moderkort går jätteenkelt att överklocka, och den blir klart märkbart snabbare, MEN...

Viss mjukvara är väldigt känslig och en överklockning kan resultera i att ditt favoritmusikprogram hänger sig till synes slumpmässigt. Jag råkade ut för detta och funderade ganska länge över varför mitt musikprogram hängde sig när jag använde vissa effekter, innan jag förstod problemet (jag antog att man fick räkna med det i microsoftmiljö). Allt annat verkade ju fungera stabilt, men så en dag skulle jag installera ifrån ett par iso-filer och ibland hängde sig datorn på första och ibland på den andra filen...

När jag tillslut klockade tillbaka så upphörde alla sådana problem och även om jag tappade några hundra mhz, så blev datorn rå-stabil.

Det kan lyckas och fungera stabilt, men se det inte som en självklarhet.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Andreas L angående överklockning. Skall man ha en stabil dator skall man se till att inte överklocka.

Ketri, paketet jag satte ihop åt dig på Komplett funkar att spela med, men det är lång ifrån det häftigaste grafikkortet i världen. Vad har du tänkt köra för spel? Skal du spela de senaste och mest grafikkrävande spelen kommer dte inte att funka särskilt bra. Då kan jag rekommendera dig att köpa till ett separat AGP-grafikkort. Personligen hade jag valt ett med kretsar från ATi, och minst ett 9600SE (bättre/dyrare är 9600, 9600Pro, 9600XT, 9800SE, 9800, 9800Pro och 9800XT) eftersom det har fullt stöd för bl.a. DirectX 9 som kommande spel kommer att utnyttja i allt högre grad. Ett 9600SE-kort kan man hitta en bra bit under 1000-lappen. Har inte kollat det på Komplett dock.

512MB RAM borde räcka rätt långt, men givetvis är 1GB fläskigare när du gör musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

eh...Half life 2 som kommer i höst/vinter 😳 är man ju sugen på...

men tack för tipsen ang grafikkort! ...trots att det är ganska mycket grekiska för en icke datorkunnig som jag... 😆

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...