Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

GEMA Àr nÄgot tyskt jox. Jag vet inte vad det Àr dock... NÄn annan som vet?

Söker jag pÄ GEMA hittar jag bara folk som Àr arga pÄ dom.

Är det som med STIM? Ingen gillar STIM heller förutom typ Per Gessle och HĂ„kan Hellström.

Jag har nĂ€mligen blivit kontaktad av en manager/artistagent som vill ha med mej i ett nytt band, som förutom det rekommenderade mej att gĂ„ med i GEMA. Först och frĂ€mst Ă€r jag skeptisk till GEMA, men jag Ă€r ocksĂ„ skeptisk till hela projektet, men att jag bara dagar innan jag fick mail gick runt och tĂ€nkte för mej sjĂ€lv "fan va kul det skulle va Ă„ jobba musik med den dĂ€r sĂ„ngaren" och sĂ„ kommer dennes manager som kollat in mej pĂ„ youtube och frĂ„gar om jag vill vara med i samma band... 😳 Det Ă€r ju helt galet!

Redigerat av tvÄtakt
Annons
Postat

Haha, grattis i vilket fall 🙂

GEMA Àr som STIM ja. Kanske mer som NCB, men ÀndÄ. Dom samlar in inkomster frÀmst berörande inspelad musik. http://en.wikipedia.org/wiki/Gesellschaft_f%C3%BCr_musikalische_Auff%C3%BChrungs-_und_mechanische_Vervielf%C3%A4ltigungsrechte

Tyskarna kanske menar att om du Àr med dÀr sÄ kan det bli mindre risk för tjafs och osÀmja angÄende procent-delar i ekonomisk ersÀttning för olika delar i musik och projekt.

Tror mĂ„nga hĂ€r skulle gilla att lĂ€sa om hur det gĂ„r. Keep us posted 🙂

Postat

Det kan nog vara sÄ! Jag tycker sÄnt dÀr verkar sÄ konstigt. Men jag Àr liksom helt noll bevandrad i business vÀrlden mer Àn att sÀlja skivor mot kontant/paypal betalningar typ. Haha!

Nu Ă€r dock inte bandet tyskt, men inte svenskt iallafall. FĂ„r inte avslöja för mycket Ă€n 🙂

Postat (redigerat)

GEMA Àr tyska stim. Tror att om du Àr med i STIM sÄ har du bevakning av GEMA. Men ska du vara med och skriva musik Ät den hÀr sÄngaren? Annars spelar det ju kvitta.

edit: stavfel

Redigerat av Fnulf
Postat

Okay, ja jag har börjat fundera pÄ att va med i STIM men det verkar sÄ vÀldans pÄhÄlligt.

JodÄ jag fÄr vara med Ä skriva musik!

Postat

Som det Àr i skrivande stund kan du ansluta dig till GEMA men dÄ mÄste verkanmÀlan göras hos dom. Du kan inte ha samma verk anmÀlt hos mer en 1 insamlande sÀllskap.

Nu Àr förvisso nya EU direktiv Àr pÄ gÄng, och om dessa klubbas igenom kommer det vara möjligt att flytta verk mellan olika sÀllskap.

Det stÀmmer att STIM har bilaterala avtal med GEMA och kan pÄ sÄ sÀtt samla in frÄn Tyskland.

Om du vet att ditt/dina verk kommer att anvÀndas frÀmst i Tyskland Àr det idé att ansluta sig till GEMA och göra verkanmÀlan hos dom. Du fÄr pengarna snabbare bl.a.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.